name | autoweek.cz

Mikrohybrodní systém e-HDi

Mikrohybrodní systém e-HDi

16.01.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Nový Citroen C4 přichází na trh vybaven u několika verzí novou generací mikrohybrodních motorů e-HDi. Motory vybavené systémem e-HDi najdeme ve vozech Citroen a Peugeot. Systém vychází ze statistiky, podle níž vůz v městském provozu kolem 30 % času stojí.

Koncern PSA Peugeot Citroen byl průkopníkem v uvádění systému Stop&Start do sériové produkce, a to i u cenově dostupných vozů. První generace systému Stop&Start byla určena jen pro zážehové motory, které se spouštějí snáze než vznětové. Systém s reverzibilním alternátorem použil Citroen u zážehového motoru 1,4 l modelů C3 (od roku 2004) a C2 (od roku 2006).

Technologie e-HDi, pro níž PSA používá obchodní označení mikrohybridní, představuje novou generaci systému Stop&Start kombinujícího reverzibilní alternátor StARS o výkonu 2,2 kW a vznětový motor. Umožňuje chvilkové vypnutí a opětovné spuštění motoru za všech okolností, kdy je vůz v klidu, např. při zastavení na semaforu, dopravní zácpě atd. Pro zvýšení výkonnosti systému o 70 %, potřebné pro spouštění turbodieselu, systém nově používá systém e-booster pracující se superkondenzátorem.

Motor je opět spuštěn v okamžiku uvolnění pedálu brzdy (u robotizované převodovky) resp. při sešlápnutí spojky (u přímo řazené převodovky). Reverzibilní alternátor nově umožňuje spouštění motoru i u pohybujícího se vozu, zatímco normální startér může motor spouštět jen když vůz stojí. Systém proto lze využívat i při pomalém dojíždění ke křižovatce či při popojíždění v kolonách. Systém se aktivuje při rychlosti pod 8 km/h (u robotizované převodovky) nebo pod 20 km/h u šestirychlostní převodovky v modelu C5.

Hlavní funkce, zajišťující komfort cestujících, jako jsou klimatizace či topení, autorádio apod., stejně jako všechny podpůrné prvky řízení (posilovač řízení a brzd, ESP aj.) jsou samozřejmě i ve fázi \"STOP\" zachovány v činnosti. Systém e-HDi podporuje činnost palubní sítě posílením o množství energie, kterou odebírá startér. Speciální utěsněný akumulátor vydrží až 600 000 spouštěcích cyklů, což je více než dvojnásobek životnosti běžného startéru. Řídicí jednotka systému rovněž neumožňuje činnost systému pokud kapacita akumulátoru poklesne pod 70 %, teplotní podmínky v motoru by mohly ohrozit životnost turba apod. Systém pracuje jen v případě, že je zapnutý bezpečnostní pás řidiče a lze jej tlačítkem vypnout.

Nový systém snižuje spotřebu nafty a tím i emise CO2 až o 15 %. Například nový Citroën C4, který je vybavený motorem e-HDI 110 FAP, šestirychlostní robotizovanou převodovkou a pneumatikami s nízkým valivým odporem, vykazuje při svém uvedení na trh emise jen 110 g CO2/km. Příplatek za použití tohoto systému je 25 000 Kč.

 

Originalita systému e-HDi, který byl vyvinut ve spolupráci PSA se společnostmi Valeo a Continental, tkví v kombinaci několika technologií:

- motoru HDi 110, který je jedním z nejvýkonnějších a současně i nejhospodárnějších na trhu

- systému Stop&Start s reverzibilním alternátorem StARS druhé generace

- systému e-booster, který s pomocí superkondenzátoru umožňuje okamžité spuštění motoru během 0,4 s, tedy o 40 % rychleji než pomocí normálního startéru

- systému elektronického řízení alternátoru, umožňujícího rekuperaci energie při zpomalování vozu

- převodovky s optimalizovanými rychlostními stupni

- potlačení hluku a vibrací byl převod ozubenými koly nahrazen řemenovým a různých úprav na motoru a jeho uložení

 

Modul e-booster, sestávající z řídicí jednotky (konvertoru) a suprekondenzátoru, dodává společnost Continental, pro níž superkondenzátory vyrábí firma Maxwell Technologies. Kapacita systému s akumulátorem 70 Ah je 2,5 kWh. Stabilizace napětí na úrovni 13 V bylo dosaženo tím, že do obvodu byl na podporu akumulátoru zařazen 5 V superkondenzátor s kapacitou 628,5 F. Ten vyrovnává pokles napětí v okamžiku spouštění motoru. Úplné nabití superkondenzátoru trvá kolem 5 minut, přičemž plně nabitý umožňuje čtyři starty za sebou. Kondenzátor je složen ze dvou 2,5 V kondenzátorů. Při nouzovém spouštění motoru pomocí akumulátoru z jiného vozu je bezpečnostních důvodů kvůli kondenzátoru potřeba postupovat jinak, než je obvyklé - oba kabely je nutné připojit na akumulátor.

 

\"Jsem přesvědčen, že naše technologie e-HDi se rychle prosadí jako standard na trhu stejně, jako se to podařilo ve své době motoru HDi, a stane se pro skupinu hlavní konkurenční výhodou. Naše motory e-HDi nabízejí nejlepší výsledky pokud jde o spotřebu a emise CO2, ale také z hlediska pohodlí pro zákazníka, neboť startují okamžitě, bez vibrací a hluku,\" řekl ředitel značek Citroen a Peugeot Jean-Marc Gales. Cílem PSA je během následujících tří let dodat zákazníkům nejméně milion vozidel vybavených mikrohybridním systémem.