name | autoweek.cz

Ministr Mládek do boje proti stáčení tachometrů

Ministr Mládek do boje proti stáčení tachometrů

24.04.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Ministr Mládek zahajuje legislativní iniciativu na ochranu spotřebitelů masivně poškozovaných stáčením tachometrů.

Přísné postihy chystá ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek vůči těm, kteří podvádějí spotřebitele stáčením tachometrů u ojetých automobilů. Ministr iniciuje právní úpravu, která by umožnila takové jednání sankcionovat jako přečin či trestný čin a ke spolupráci v tomto boji za ochranu spotřebitelů vyzval i své vládní kolegy zodpovědné za ministerstva dopravy a spravedlnosti.

 

V České republice se ročně zobchoduje asi 570 000 ojetých osobních vozů a dle spotřebitelských organizací jich je až polovina zmanipulovaných zejména formou velkého množství stočených kilometrů na tachometru. Poslední dvě desetiletí na to upozorňují média i organizace na ochranu spotřebitelů, jež pranýřují fakt, že dosavadní zákony na postih nepoctivců nestačí.

 

"Čeští spotřebitelé jsou tak masivně podváděni, kupují si přestárlé osobní vozy za násobky jejich skutečné hodnoty a někdy i auta, jež by patřila spíše do šrotu," uvedl ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek. "Důvěřiví a málo informovaní občané tak přicházejí o miliardy korun za nekvalitní zboží — ojetá auta, která jsou navíc neekologická a nebezpečná nejen jim samým, ale také dalším účastníkům silničního provozu. Je nanejvýš na čase, aby naše občany a spotřebitele stát před podvodníky lépe chránil a abychom se zbavili nálepky ´pračky špinavých´ aut Evropy," zdůraznil Jan Mládek.  

 

Na základě zkušeností vyspělých západních zemí ministr Mládek iniciuje společný návrh, který by sankcionoval nejen stáčení tachometru, ale i samotnou nabídku této "služby". Jelikož problematika spadá gesčně kromě MPO, které má na starosti oblast ochrany spotřebitele, i pod ministerstva dopravy a spravedlnosti, vyzval současně ministr Mládek své vládní kolegy ke spolupráci při předložení tohoto návrhu zákona, který představuje zásadní milník v boji se zmíněnou mnohaletou praxí nepoctivých prodejců ojetin.

 

Nástrojem kontroly nového zákona, který by měl podle ministra Mládka nejlépe začít chránit spotřebitele už od ledna 2015, bude Česká obchodní inspekce. Její ústřední ředitel Mojmír Bezecný zdůraznil, že na 300 inspektorů by díky novému zákonu získalo důležitý nástroj na kontrolu nepoctivých prodejců i osob, které s tachometry na objednání manipulují.

 

"Je plně v odpovědnosti prodávajícího, aby ověřil správnost a pravdivost informací, které spotřebiteli sděluje. Pokud tak neučiní, nejedná s náležitou profesionální péčí, přičemž se nemůže své odpovědnosti zprostit tím, že bez dalšího upozornění spotřebitele uvede ve své nabídce pouze stav tachometru," doplnil k problematice Bezecný.

 

Zatímco prodej nových vozů v roce 2013 klesl o 5,3 % na 164 736 aut, loni se v ČR prodalo odhadem 570 000 ojetých vozů, což je meziročně růst o 8 procent. Individuálně bylo loni dovezeno a zaregistrováno 126 115 ojetých vozidel a dalších asi 440 000 bylo koupeno v tuzemsku. S ojetinami obchoduje v ČR na 1200 autobazarů, jež zobchodovaly na 260 000 ojetin, 300 000 dalších ojetých vozů prodaly soukromé osoby.

 

Význam této kontroly dokresluje fakt, že stáří vozového parku v ČR loni překročilo 14 let, přičemž 60 % registrovaných osobních vozů je starších 10 let. 30—40 % aut s reálně najetými 200 000 km jsou stáčena na hodnotu pod 100 000 km. V ČR činí celý trh s ojetinami při průměrné ceně 159 000 Kč za auto téměř 90 miliard korun. Odhadem bezmála 50 % ojetin je zmanipulováno, škoda činí ročně desítky miliard Kč, přičemž nejčastější formou manipulace je právě stáčení tachometru.