name | autoweek.cz

Mírný růst registrací

Mírný růst registrací

06.04.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

V průběhu prvního čtvrtletí 2011 vzrostl počet registrací nových osobních i lehkých užitkových automobilů. Především v březnu dosáhla většina dovozců velmi dobré prodejní výsledky, nicméně na potvrzení pozitivního trendu je ještě brzy.

V prvním čtvrtletí 2011 bylo v České republice registrováno celkem 42 026 nových osobních automobilů a 2683 lehkých užitkových vozidel. Za stejné období loňského roku to bylo 39 339 nových osobních automobilů a 2386 LUV.

Registrace nových osobních automobilů meziročně vzrostly o 6,83 %, zatímco nových lehkých užitkových automobilů o 12,45 %. Registrace nových osobních a lehkých užitkových automobilů dohromady během prvního čtvrtletí vzrostly oproti stejnému období roku 2010 o 7,15 % ze 41 725 vozů na 44 709 vozů.

Na vývoji počtu registrací se v posledních letech projevil vliv změn právních předpisů - v dubnu 2009 umožnění odpočtu DPH u firemních vozidel prakticky zánikem přestaveb osobních aut na užitkové verze a během března až června 2010 ukončení období pro možnost zkráceného odpisu na dva roky. Porovnání registrací osobních automobilů proto má vypovídací schopnost jen ve srovnání s rokem 2010, zatímco přesnější obrázek o delším období podává součet všech automobilů do 3,5 t.

Registrace osobních aut v březnu 2011 vzrostly sice jen o 0,32 %, ale vzhledem k situaci v loňském roce to lze hodnotit pozitivně. Březen 2011 se tak stal dosud nejúspěšnějším za období, kdy se hodnotí podle počtu registrací, tj. od roku 2004.

Mezi novými osobními automobily byl podíl firemních vozidel 56,3 %, soukromých 41,0 % a neurčeno bylo 2,7 % nově registrovaných vozidel. Z růstu podílu firemních vozů těží zejména značka Škoda, u níž podíl korporátní klientely činí okolo 70 %. To je patrné i z toho, že nejprodávanějším vozem na českém trhu je Octavia a na třetím místě je Superb, tedy modely nejvíce vyhledávané jako firemní auta.

Z jednotlivých segmentů je stále nejvíce malých vozidel, nicméně jejich podíl již třetí rok klesá - v součtu mini a malých to bylo v roce 2008 49,68 %, roku 2009 45,93%, vloni 30,56 % a letos už jen 25,84 %. Neobvyklé na tom je, že prodej soukromé klientele je v posledních měsících motivován především agresivními slevami, které se týkají především právě malých vozů. Zatímco třeba Renaultu pomohly prodejní akce dostat se na druhou pozici mezi značkami a Opelu opět se zařadit mezi nejúspěšnější, Fiat ani s jejich pomocí propad prodeje zastavit nedokázal.

U vyšších kategorií se podíl pozvolna přibližuje standardům běžným v západní Evropě. Zvýšení prodeje vykázaly všechny exkluzivní značky. Vliv růstu cen pohonných hmot se nejvíce projevil na postupném poklesu podílu vznětových motorů: leden 43,29 %, únor 39,95 % a březen 34,84 %. Navzdory růstu cen benzinu a nafty je i nadále jen minimální zájem o vozy na CNG.

U nových lehkých užitkových vozidel začaly registrace konečně trochu narůstat, nicméně je patrné, že živnostníci svůj vozový park stále obnovují jen minimálně. Dovozci doufají, že březnový výsledek je signálem počátku vyššího tempa růstu zájmu o nová užitková auta. Ostatně růst prodeje nákladních vozů, a to především tahačů, naznačuje posilování české ekonomiky.

Dovoz ojetých osobních automobilů opět začal růst - v prvním čtvrtletí o 9,2 %. Varující je skutečnost, že podíl vozidel starších deseti let, tedy vesměs na úrovni emisních standardů Euro 2 a nižších, už přesáhl 30 %.

Podrobné statistické údaje najdete na stránkách SDA.