name | autoweek.cz

Místo jídla palivo a smrt

Místo jídla palivo a smrt

05.04.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Podle americké lékařské asociace AAPS má používání biopaliv za následek rozšiřování extrémní chudoby a každoročně způsobí smrt téměř 200 000 lidí hladem.

Snaha vlád v USA a zemích Evropské unie rozšiřovat používání bioetanolu a dalších biopaliv jako náhrady fosilních paliv možná zanedbatelně zmenší rychlost globálního oteplování, ale je to za cenu růstu chudoby a smrti mnoha lidí hladem. Tvrdí to Asociace amerických lékařů a chirurgů AAPS.

Podle ní má zvyšování produkce biopaliv za následek celosvětový růst cen potravin, protože stále větší plochy dosud používané pro pěstování potravin pro lidi se využívají pro rostliny vhodné k produkci pohonných hmot automobilů. Růst cen potravin zase přímo působí, že stále větší počet lidí po celém světě trpí chronickým hladem. To má zase za důsledek rozšiřování počtu lidí postižených absolutní chudobou, která je definována příjmem menším než 1,25 USD (asi 20 Kč) na den. Chudoba a hlad mají vedou k rostoucímu počtu úmrtí a šíření mnoha nemocí. Proto je podle amerických lékařů přímá souvislost mezi rostoucí produkcí biopaliv a růstem úmrtí a rozšiřováním nemocí. AAPS vychází z výzkumné studie Světové banky. Podle té růst produkce biopaliv v letech 2004 až 2010 přivedl 35 milionů lidí v zemích třetího světa do absolutní chudoby.

Americký vědec Dr. Indur Goklany, pracující jako analytik pro americké ministerstvo vnitra, na základě statistik Světové zdravotnické organizace WTO odhaduje, že tento růst absolutní chudoby každoročně působí nárůst o 192 000 úmrtí za rok. Dr. Goklany tvrdí, že zatímco vliv globálního oteplování na ztráty životů jsou čistě hypotetické, ztráty na životech a počty nemocných v důsledku hladu, vyvolaného výrobou biopaliv, lze konkrétně vyjádřit.

V této souvislosti stojí za připomenutí, že průkopníkem použití biopaliv k pohonu motorových vozidel je Brazílie. Brazílie je díky tomu největším producentem lihu na světě. Jenže vlivem většího množství dešťů v posledních dvou letech byla Brazílie nucena začít dovážet líh ze Spojených států, kde se vyrábí z kukuřice pěstované na polích s největšími výnosy. Přitom i v USA se bude rozšiřovat přidávání biolihu do benzinu, protože už od léta se tam začne prodávat palivo E15, tedy benzin s příměsí 15 % lihu (dosud se prodává E10).