name | autoweek.cz

Mitsubishi připravuje oživení

Mitsubishi připravuje oživení

20.01.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Mitsubishi Motors připravuje zásadní obměnu své modelové nabídky v rámci programu Jump 2013. V Evropě bude nahrazen malý model Colt zcela novým, který se brzy představí na autosalonu v Ženevě a nové modely připravuje i pro severoamerický trh.

President Mitsubishi Motors Osamu Masuko zveřejnil střednědobý plán nazvaný Jump 2013, v jehož rámci by mělo do roku 2014 dojít k oživení modelové nabídky. Mělo by se v ní představit hned osm nových vozidel s elektrickým nebo hybridním pohonem, které přijdou do výroby do roku 2016. Prvním z nich bude ještě letos užitková verze odvozená z elektromobilu i-MiEV. Objeví se mezi nimi, zřejmě v roce 2013, i SUV s hybridním dobíjecím pohonem (plug in) odvozená z konceptu Px-MiEV představeného v roce 2009. Do budoucna by každý nový model Mitsubishi měl mít svou hybridní nebo elektricky poháněnou variantu, a to dokonce včetně Lanceru Evolution.

Cílem je zvýšit prodej z loňského 1 milionu vozů (Mitsubishi hodnotí fiskální rok od 1. dubna do 31. března) o 37 % na 1,37 milionu v roce 2014 a současně zdvojnásobit zisk na 1,1 miliardy dolarů. Největší podíl na tomto zvýšení mají mít rozvíjející se trhy. Součástí plánu Jump 2013 je i posílení obchodní činnosti na nejdůležitějších trzích, kterými se stanou Čína, Rusko a Brazílie.

 

Základem nové \"zelené\" strategie Mitsubishi se vedle vozidla i-MiEV s elektrickým pohonem stane nový globální malý vůz. Ten se bude vyrábět od března 2012 v nově budovaném závodě v provincii Chonburi nedaleko Bangkoku, kde je plánovaná roční produkce zprvu 150 000 vozů s cílem ji zvýšit na 200 000 vozů. Thajsko bylo pro výrobu zvoleno proto, že tamní vláda vyhlásila investiční a dotační pán pro tzv. Eco-car Project, jemuž toto vozidlo plně vyhovuje.

Nový malý vůz, jež do budoucna nahradí model Colt, bude počátkem března vystaven jako Concept Global Small na autosalonu v Ženevě a do prodeje by měl přijít v roce 2012. V Ženevě bude vystaven se zážehovými motory 1,0 a 1,2 l s regenerativním brzděním, systémem stop-start a převodovkou CVT. K jeho mimořádně úspornému provozu má dopomoci jak aerodynamicky propracovaný tvar (čemuž byla obětována dokonce i snaha po originálním designu), tak také maximálně vylehčená konstrukce včetně zcela nové platformy.

Výroba nástupce modelu Colt v Thajsku znamená ukončení výroby malého vozu v nizozemském závodě NedCar. Mitsubishi v současné době v NedCaru vyrábí Colt a Outlander s roční produkcí okolo 50 000 aut (údaj za fiskální rok 2009), přičemž projektovaná výroba byla 100 000 aut ročně. Jaké má Mitsubishi Motors plány s nizozemskou továrnou zatím není jasné.

Mitsubishi v těchto dnech zahájilo prodej elektromobilu i-MiEV v 15 evropských zemích. Z Japonska už bylo dovezeno 2500 těchto vozů (vč. těch, které se prodávají jako Peugeot i0n a Citroen C-Zero). Evropská verze i-MiEV také nedávno jako vůbec první elektromobil s úspěchem absolvovala nezávislý crash-test uskutečněný německým autoklubem ADAC.

 

Již před časem uzavřeli Osamu Masuko s Carlosem Ghosnem dohodu o vytvoření společného podniku Mitsubishi s Nissanem s podílem 50:50 %. Jeho cílem je vývoj a výroba miniauta poháněného motorem do 660 cm3, jež by se mělo dostat do prodeje už v roce 2012 a mělo by se zřejmě rovněž nabízet po celém světě. Mezi tím bude Nissan dodávat Mitsubishi malá užitková auta pro japonský trh. Naopak Mitsubishi bude Nissanu dodávat SUV pro prodej na Středním východě. Rovněž se plánuje výroba pick-upu Nissan Navarra v thajské továrně Mitsubishi. Masuko navíc sdělil, že vyjednává s představiteli Nissanu i o společné výrobě malého jednotunového pick-upu pro rozvojové trhy rovněž v Thajsku.

Na spolupráci obou japonských automobilek je pozoruhodné nejen to, že Nissan je s modelem Leaf vedle Mitsubishi jedinou velkou automobilkou prodávající elektromobil, ale i to, že Mitsubishi je současně partnerem francouzského PSA Peugeot Citroen při výrobě elektromobilů a SUV, zatímco Nissan je aliančním partnerem jejich největšího konkurenta Renaultu, připravujícího vlastní program výroby vozidel s elektrickým pohonem. Navíc se Nissan prostřednictvím Renaultu podílí na společných projektech s Daimlerem, což je pro změnu bývalý (neúspěšný) partner Mitsubishi...

 

V USA Mitsubishi zcela zruší současný výrobní program závodu v Illinois vycházející z platformy pro tzv. Project America a sestávající ze sportovních Eclipse/Eclipse Spyder, sedanu Galant a crossoveru Endeavor. Během následujících tří let je nahradí nové modely vytvořené na globální platformě používané pro modely Outlader, ASX a Lancer. Kromě toho budou i nadále budou do USA vyváženy vozy z Japonska. Nabídku v USA měl rozšířit jak výše uvedený malý globální model, tak ještě letos i elektrický i-MiEV pod upraveným jménem i powered by MiEV.

Mitsubishi v roce 2010 v USA prodalo jen 55 683 aut, což ale představovalo zvýšení o 3 % proti roku 2009. Cílem programu Jump 2013 je zvýšení prodeje na hranici 90 000 vozů během tří let. Továrna Mitsubishi v Normalu v Illinois byla projektována s výrobní kapacitou 240 000 vozů ročně. Ta byla posléze snížena na 70 000, nicméně vloni tam bylo vyrobeno jen 27 000 aut.