name | autoweek.cz

Modernizovaná trojčata z TPCA

Modernizovaná trojčata z TPCA

06.01.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Trojice úsporných městských miniaut z kolínské automobilky TPCA přichází pro rok 2012 v modernizované podobě, která reaguje na rostoucí konkurenci v nejmenším segmentu. Současně má TPCA nového vicepresidenta pro výrobu Jima Crosbieho.

Tři miniauta z kolínské automobilky TPCA byla uvedena do prodeje v červnu 2005. Zaujala vynikajícím využitím obestavěného prostoru i hospodárným provozem, který je zařadil na nejvyšší příčky z hlediska emisí CO2 mezi vozy poháněnými jen spalovacími motory. Koncem roku 2008 celá trojice prošla modernizací, která se ale týkala jen kosmetických úprav vzhledu. Z nabídky pohonných jednotek byl později vyřazen turbodiesel.
Prodej všech tří modelů, tedy Citroenu C1, Peugeotu 107 a Toyoty Aygo, rostl dokonce i v době hospodářské krize. Až v roce 2010 nastal mírný pokles zájmu ze strany kupujících. Ten přišel v době, kdy do segmentu miniaut vstoupil nový vážný konkurent Volkswagen s minivozem up! a jeho sourozenci Škoda Citigo a Seat Mii. Proti nim má trojice z TPCA výhodu, že nabízí nejen třídveřovou, ale i pětidveřovou karoserii. Během roku 2011 se navíc představil i výrazně modernizovaný Renault Twingo (také ten se nabízí jen se třídveřovou karoserií) a nová generace Fiatu Panda (ten je pro změnu v prodeji jen pětidveřový), jejíž prodej začne v březnu.
Reakce z TPCA se většinou očekávala v podobě nové generace tří vozů, byť se nepředpokládala dramatická proměna úspěšného konceptu. Namísto toho přichází druhá, tentokrát výraznější modernizace všech tří vozů.
Úpravy se tentokrát nedotkly jen vzhledu vozu, ale přineslky i další vylepšení litrového tříválce a nabídku moderních audiosystémů, komunikujících přes USB, AUX a Bluetooth i s iPody a iPhony.

Úpravy vzhledu se samozřejmě opět pro všechny tři verze liší. U všech tří se opět dostávají do shody se současným stylem každé ze značek. Úpravy se dotkly předních i zadních světlometů, masky chladiče i tvaru nárazníků. Změny designu se odrazily i ve snížení aerodynamického odporu a zlepšení chlazení. Hodně se zlepšilo i tlumení hluku a vibrací.
O zlepšení ovladatelnosti se stará vylepšený hospodárný elektrický posilovač řízení EPS s proměnlivým účinkem podle rychlosti jízdy řízení. Zavěšení předních kol je se vzpěrami typu McPherson. Zadní náprava je s torzní příčkou ve tvaru obráceného V. Účinek předních i zadních tlumičů byl upraven pro zajištění lepšího zachytávání otřesů v nízkých rychlostech. ESP je za příplatek u všech verzí výbavy.
I nadále je v nabídce jen jediný motor. U tohoto zážehového tříválce 1,0 l VVT-i konstruktéři Toyoty optimalizovali výkon a dosáhli dalšího snížení spotřeby paliva i emisí C02. Nejnovější verze motoru o zdvihovém objemu 998 cm3 má přepracovaný tvar spalovacího prostoru, což vedlo ke zvýšení kompresního poměru z 10,5 na 11,0:1 a tím ke zlepšení účinnosti spalování. Kvůli vyšší životnosti se používají zapalovací svíčky s iridiovými elektrodami. Motor má největší výkon 50 kW (68 k) při 6000/min a největší točivý moment 93 N.m při 3600/min. V nabídce bude i verze s robotizovanou převodovkou nově s řazením páčkami pod volantem.


Takřka současně s představením nové podoby tří svých vozů TPCA oznámila i nástup nového vicepresidenta pro výrobu. Stal se jím Jim Crosbie, který přišel z britské továrny Toyoty. V TMUK zastával pozici ředitele výroby. Presidentem TPCA zůstává Satoši Tačihara a výkonným vicepresidentem Patrice Le Guyader.
\"TPCA jsem již v minulosti navštívil. Velký dojem na mě udělaly výsledky kvality a zejména pak vysoký počet realizovaných kaizenů podaných zaměstnanci, což potvrzuje pověstnou českou vynalézavost. To je vlastnost, kterou hodlám podporovat, rozvíjet a pokusím se ji doplnit o mé několikaleté zkušenosti z automobilového průmyslu,\" přiblížil Crosbie.
Jim Crosbie (44) pochází ze Skotska. Uplynulých 10 let pracoval v různých pozicích v továrně Toyoty ve Velké Británii. Před nástupem do TMUK působil 14 let v britském závodě automobilky Peugeot.