name | autoweek.cz

Namísto kopií růst kvality

Namísto kopií růst kvality

22.04.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Autosalon v Šanghaji se v mnoha ohledech stal největší automobilovou přehlídkou světa. Nejen proto, že se koná v zemi s největším automobilovým trhem, ale i počtem zastoupených automobilek i jejich subdodavatelů.

Z líčení čínského automobilového průmyslu ve většině médií vzniká dojem, že čínské ulice jsou plné nepodařených kopií aut zavedených značek a čínské automobilky se neúspěšně snaží s nimi pronikat do světa. Nic nemůže být tak vzdáleno skutečnosti jako toto tvrzení neznalých.

Autosalon v Šanghaji podává dokonalé svědectví o stavu čínského automobilového průmyslu. Jistěže se zde najdou auta jejichž tvary jsou okopírované. Ale ty už dnes u čínských zákazníků nemají moc šancí na úspěch.

Značky, které se čas od času objevují na evropských autosalonech, budí stejný útrpný úsměv i v Šanghaji. Je totiž zřejmé, že vyvážet auta z Číny zatím chtějí jen ti výrobci, kteří se nedokáží prosadit na domácím trhu. V Číně se totiž auta prodávají za ceny a s výbavami, které jsou na rozvinutých trzích už jen dávnou vzpomínkou. Pokud tedy chce automobilka vydělávat, tak nevyváží nekvalitní auta z Číny, ale snaží se v této zemi prosadit. A k tomu potřebuje kvalitní auta.

Čína je nejen největším, ale stále ještě nejrychleji se rozvíjejícím trhem světa. Ač se to může zdát zvláštní, tak čínští zákazníci chtějí za své peníze skutečnou kvalitu podepřenou zavedenými značkami a musí přitom jít o originály. Jistěže vám v Šanghaji na každém rohu někdo nabízí hodinky Rollex za neuvěřitelnou cenu. Jenže ty, k nerozeznání od originálu, jsou určeny především pro zahraniční turisty. V Šanghaji totiž najdete i prodejnu této značky s plochou postačující na solidní supermarket.

V Číně se prodávají především velká auta zavedených značek. Tyto vozy ale musejí být vyrobeny v Číně. Evropské, asijské i americké značky přitom u svých čínských partnerů dokáží dohlížet na kvalitu výroby i poprodejních služeb, což zákazníci oceňují. Pokud tedy v této konkurenci chtějí uspět i místní výrobci s vlastními vozy, pak se musejí této kvalitě přizpůsobit. I v tomto ohledu šanghajský autosalon ukázal, že si to uvědomují. Kvalita produkce, ale také technická úroveň, stejně jako moderní design čínské produkce se stále více blíží našim standardům.

Šancí menších výrobců je především to, že poptávka po autech v Číně je tak velká, že ji ti nejúspěšnější nestačí uspokojovat, protože jsou limitovaní produkční kapacitou. Nemalou roli přitom hraje i skutečnost, že čínský automobilový trh vznikl teprve před pár lety, takže zde takřka nejsou k dispozici ojetá auta.

Šanghajský autosalon je zcela odlišný od ostatních. Je orientován výhradně na domácí trh. Ač se zde uskutečnilo více světových premiér globálních aut než na jiných výstavách a přijíždějí sem kvůli nim tisíce novinářů z celého světa, tak informace o novinkách jsou k dispozici jen v čínštině. Dokonce je složité u některých výrobců zjistit jejich jméno napsané latinkou. Tady skutečně nejde o expanzi do světa, ale o boj o domácí trh.

Zvláštností výstavy je to, že se zde světově působící značky objevují na několika stáncích najednou - jak pod vlastním logem, tak i v expozicích svých čínských partnerů. Na druhou stranu nejúspěšnější čínské automobilky, jako jsou SAIC či Dongfeng, zastupují hned několik konkurujících si značek, které představují vedle svých vlastních produktů.

Automobilový boom v Číně přitahuje stále další firmy, které nově vstupují mezi výrobce aut. To, čím se v Šanghaji prezentují, alespoň na pohled vůbec nevypadá špatně. Udržet si ale v tomto množství přehled vůbec není snadné. Situace na ulicích ovšem vypadá úplně jinak. Tam se s domácími exoty takřka nesetkáte.

Podobně jako na jiných autosalonech i v Šanghaji zaujímají významné postavení automobily s elektrickým pohonem. Najdou se takřka u všech domácích výrobců, mnohde jich je k vidění hned několik (kdosi spočítal, že jich bylo vystaveno více než 100!). Lze sice pochybovat o tom, zda jsou tyto vystavované modely skutečně provozuschopné, jenže podpora čínské vlády elektromobilitě je tak velká, že se těchto vozidel v zemi prodává více než kdekoliv jinde na světě (což neznamená, že by na ulicích byly elektromobily tak často k vidění jako elektroskútry).

Růst produkce přináší i potřebu místní produkce dílů a komponent. I v tomto ohledu je autosalon v Šanghaji nevídanou přehlídkou vyrážející dech množstvím místních dodavatelů stejně jako tím, jaký význam tomuto autosalonu přikládají všichni světoví dodavatelé. Nikdo z nich zde nechyběl s přehlídkou toho nejlepšího, co mohou nabídnout.

Je zajímavé, že význam čínského trhu si uvědomují jen v Německu a Tchajwanu, kde kromě zastoupení velkých firem připravili i rozsáhlé expozice národního automobilového průmyslu aby pomohli dostat se na místní trh i menším firmám. Je škoda, že si v České republice význam této přehlídky nikdo odpovědný neuvědomuje.

Autosalon v Šanghaji otevřel své brány pro odborníky a novináře jen o 24 hodin před dnes už nejvýznamnější automobilovou přehlídkou ve Spojených státech, autosalonem v New Yorku. Význam čínského trhu v této konkurenci potvrdili svou přítomností v Šanghaji nejvyšší představitelé Volkswagenu Martin Winterkorn, Toyoty Akio Toyoda, Renaultu a Nissanu Carlos Ghosn, Mercedesu Dieter Zetsche, Volvo Cars Stefan Jacoby, Audi Rupert Stadler a Škody Wilfried Vahland.

Šanghaj se stala místem světových premiér nových globálních modelů Audi Q3, Citroen DS5, Chevrolet Malibu, Kia K2 (tj. Rio sedan), Nissan Tiida a Volkswagen Beetle, a konceptů Audi A3 e-tron, BMW M5, Lexus LF-Gh, tchajwanského Luxgen Neo, Mercedes-Benz A, Nissan Nismo Compact Sport, Subaru XV a Volvo Concept Universe (Volvo je v majetku čínské automobilky Geely) ale i v Číně navržených studií jako BMW 5 Plug in, Buick Envision a Peugeot SXC (Shanghai Cross Concept). Dokonce zde ve velkém stylu ohlásila vstup na čínský trh další značka - Seat, která by zde ráda napodobila českou Škodu (její prezentaci se věnujeme samostatně).

O nespočetných premiérách domácích výrobců ani nemluvme. Na některé z nich se brzy podíváme podrobněji.