nároční číňané | Aktuality | autoweek.cz

Nároční Číňané

Nároční Číňané

23.08.2011 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Svět se bojí invaze laciných aut z Číny, zatímco Číňané dávají přednost evropským značkám před domácími.

Podle nové studie organizace J. D. Power Asia Pacific se preference čínských zákazníků přesunují od domácích a dokonce i japonských modelů k evropským značkám. Poslední průzkum zahrnoval 65 značek a 161 samostatných modelů v devíti segmentech. Byl založen na odpovědích 4979 kupujících nových vozidel v 53 městech. Podle JD Power jde o názory čínských spotřebitelů, kteří si v příštích 12 měsících hodlají koupit automobil.

Výsledky ukazují, že podíl nových kupců modelů evropských automobilek se podstatně zvýšil z 25 % v roce 2009 na 32 % v roce 2011. Důvodem je pozitivní vnímání bezpečnosti a technologií motorů a převodovek, stejně jako doporučení přátel a rodiny ve prospěch evropských automobilů.

Na druhé straně má uvažování o koupi modelů od japonských automobilek opačnou tendenci. Kleslo z 32 % v roce 2009 na letošních 27 %. Zájemci o nové automobily uvedli, že nemají stejnou důvěru v kvalitu, spolehlivost a servis, nebo neměli příznivý ohlas od rodiny nebo přátel.

Domácí automobilky rovněž zaznamenaly pokles v preferencích kupujících - z 26 % v roce 2009 na 20 % v roce 2011. Jako hlavní důvody jsou uváděny špatná kvalita, negativní ohlas a nedostatek doporučení od rodiny a přátel.

Studie rovněž ukázala, že povědomí o značce a její vnímání se liší podle místa a hraje při uvažování o novém voze zásadní úlohu. „Povědomí o značce závisí na konkrétním místě. Například v jižních oblastech mají zejména japonské značky stále velký vliv, neboť jsou zde dlouho přítomny,“ uvedl Dr. Mei Songlin, generální ředitel výzkumu J.D. Power Asia Pacific v Šanghaji.

 

Modely, o kterých kupující v Číně nejčastěji uvažují podle segmentů:

Kompakty: BYD F0 (tj. čínská kopie Toyoty Aygo) a Chery QQ3 (tj. čínská kopie Daewoo Matiz, titulní foto)

Premium kompakt: Chevrolet Sail (tj. Opel Corsa sedan od Shanghai-GM)

Vstupní segment: Volkswagen Polo (výrobce Shanghai-VW)

Střední třída: Chevrolet Cruze (výrobce Shanghai-GM)

Nižší premium: BYD F6 (čínský sedan s motory Mitsubishi)

Vyšší premium: Honda Accord (výrobce Dongfeng-Honda)

Luxusní: Audi A4L (výrobce FAW-VW)

SUV: Volkswagen Tiguan (výrobce Shanghai-VW)

MPV: Buick GL8 (tj. obdoba Opelu Sintra, Shanghai-GM)