name | autoweek.cz

Nastal čas, aby se GM vrátilo k podnikání

Nastal čas, aby se GM vrátilo k podnikání

18.10.2009 | Ivana Rybecká | Aktuality

Nové GM je zajímavé tím, že do jeho vedení přešlo takřka celé vedení toho GM, které dovedlo k bankrotu. Jedinou výjimkou je nový předseda představenstva Edward J. Whitacre, který přišel od AT&T. Na rozdíl od Alana Mulallyho, který byl povolán spasit Ford od Boeingu, Whitacre má ovšem jen velmi omezené pravomoci a ta nejzásadnější rozhodnutí o budoucí podobě nového GM byla učiněna už před jeho příchodem. Keith Crain se v Automotive News zamyslel nad jeho postavením a budoucností GM.

Od GM je hezké, že se chce svému novému předsedovi Edwardu Whitacerovi odměnit tím, že se pokouší učinit jej slavným. Je úžasné, že pár milionů dolarů stačí na to, aby se svět dověděl, kým jste. Jsem si jist, že předseda je již nyní lépe znám díky svému vztahu k GM, než kdy byl u AT&T. Je to však plýtvání penězi a Whitacre má pocit, že je středem světa. A způsobuje to víc škody než užitku.
Jestliže chcete hovořit o poničené korporaci, je jí GM. Je to mimochodem to nové GM. Avšak pověst starého i nového GM je vážně poskvrněna a bylo by obtížné a možná je nemožné ji zachránit. Naštěstí většina lidí, kteří nežijí v Detroitu, nemá ponětí, jaké značky GM prodává a jaké značky kdysi prodávalo. Pro tentokrát je nevědomost požehnáním.
GM si poté, co se vynořilo z bankrotu, mělo změnit jméno. Ale to neudělalo. Takže s akciemi GM se nadále obchoduje na burze v New Yorku. Jenže se jedná o akcie toho starého GM, nikoli nového. Více matoucí to snad ani nemůže být. Pak nový předseda v televizní reklamě připouští, že předtím, než přišel do společnosti, měl o vozech od GM pochybnosti. Nyní si je jistý, že jsou úspěšné.
Pokud by značky Chevrolet a Cadillac byly odvážné, co nejrychleji by od spojení s GM utekly. Není to tak dávno, kdy značka Saturn oznámila světu, že nechce být spojována s firemním názvem GM, neboť to značce Saturn škodí. Od té doby reklama na GM nezahrnuje značku Saturn a vedení GM se ji nyní zbavilo stejně jako Opelu, Hummeru, Saabu a Pontiaku.
Nové GM by mělo utratit každý cent na propagaci Chevy, Cadillaku, Buicku a GMC. Nemělo by marnit další peníze na propagaci celé korporace nebo dokonce svého nového předsedy.
Když jiné společnosti, jako jsou Ford, Chrysler, Toyota a BMW, propagují svou společnost, prodávají přitom i svou značku. Pokud by nové General Motors mělo odvahu, změnilo by své jméno. S General Motors je prostě spojeno příliš mnoho balastu, ať už je uvedeno v seznamu na burze v New York nebo jinde. Název General Motors po dobu 100 let fungoval dobře. Příštích sto let by měl používat nové jméno.