name | autoweek.cz

Nástroje proti podvodům při prodeji ojetých vozidel

Nástroje proti podvodům při prodeji ojetých vozidel

17.04.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Cebia pomáhá bránit se nákupu špatných ojetých vozidel.

Cebia dlouhodobě upozorňuje, že trh ojetých vozidel v ČR je zkažený. "Situace se za posledních několik let vůbec nezlepšila, České republice vévodí stočená vozidla, téměř každé druhé vozidlo má upravený stav tachometru a každé páté vozidlo má upravený rok výroby. Tyto dvě položky mají výrazný vliv na kupní cenu vozidla, která se díky těmto úpravám zvyšuje o desítky tisíc.", uvedl Ing. Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.

Jaká rizika čekají na motoristu při nákupu ojetého auta?

* Stočený tachometr - zákazník zaplatí víc, než je skutečná hodnota vozidla, navíc podstupuje bezpečnostní rizika, neboť nezná přesnou míru opotřebení vozidla a nepřizpůsobí tomu nutné servisní kontroly!

o V ČR není stáčení tachometrů klasifikováno jako trestný čin a zatím je nepostihnutelné!

* Omlazené vozidlo - zákazník nezná skutečný rok výroby. Cena vozidla se odvíjí od data 1. registrace vozidla, což je jediný údaj, který se nyní uvádí v technických průkazech. I tento údaj bývá často chybný, díky zfalšování dovozních dokladů nepoctivými dovozci.

o  Riziková jsou hlavně vozidla dovezená a vozidla s duplikáty technických průkazů. Mezi rokem výroby a datem 1. registrace může být rozdíl 1 rok, ale také několik let. Tyto případy nejsou výjimkou!

* Vozidlo s nejasným původem ze zahraničí - zákazníkovi hrozí, že koupí vozidlo, které nebylo v cizině nikdy přihlášené nebo bylo např. vyřazeno z registru po totální havárii.

o Při přihlašování dovezeného vozidla v ČR české úřady tyto kontroly neprovádějí, je pouze na zákazníkovi, zda si sám nechá vozidlo prověřit, aby ochránil své finanční prostředky!

* Vozidlo s pozměněnými identifikačními znaky - zákazník riskuje ztrátu všech finančních prostředků při zabavení vozu, evidenční kontrola není žádnou zárukou!

o Evidenční kontroly nekontrolují originalitu vozidla, pouze porovnají VIN ve vozidle a v dokladech, předělané vozidlo lze tedy bez problémů uvést na trh. Je opět pouze na zvážení zákazníka, jestli si uhradí odbornou kontrolu přes znaleckou firmu, která mu na původ vozidla vystaví OSVĚDČENÍ.

Cebia již 4. rokem provozuje internetový systém AUTOTRACER na adrese www.zkontrolujsiauto.cz , který na základě zadání VIN zobrazuje záznamy o historii vozidla. Cílem systému AUTOTRACER je poskytnutí maximálního množství informací o historii ojetých vozidel, aby si každý mohl vozidlo před nákupem z pohodlí domova zkontrolovat. Systém AUTOTRACER navštěvuje měsíčně 25 000 uživatelů.

Systém AUTOTRACER zobrazí uživateli především tyto informace o zadaném vozidle: přesný rok výroby, kontrolu u leasingových společností, informaci, zda automobil není evidován jako odcizený na území ČR a SR, průběžné stavy tachometru v čase, případně i servisní záznamy a další užitečné informace. V rámci každého prověření zákazník získá podrobný obrázkový návod, jak vozidlo fyzicky zkontrolovat a ověřit si pravost identifikačních znaků (ražby VIN, štítků a svárů karoserie).

Prodejce ojetých vozidel může využít produkt Cebia REPORT, jehož výstupem je OSVĚDČENÍ, které hodnotí vozidlo 1 - 5 hvězdičkami a shrnuje nejdůležitější výstupy z historie vozidla ze systému AUTOTRACER. V současné době má přístup do systému Cebia REPORT již více než 700 firem v ČR.

"Jsme potěšeni hlavně ze spolupráce s autorizovanými prodejci ojetých vozidel, kteří uvítali možnost odlišení svých inzerátů prostřednictvím OSVĚDČENÍ Cebia REPORT. Jedná se především o skupinu prodejců autorizovaných pod značkami nových vozů jako je Škoda Plus a Das WeltAuto (dříve auto-plus), kteří se snaží tímto bojovat proti nekalým praktikám v prodeji ojetých vozidel a používání OSVĚDČENÍ Cebia REPORT zavedli mezi prvními na trhu, " řekl Martin Pajer z Cebia.

Cebia se rovněž bude soustřeďovat na vzdělávání široké motoristické veřejnosti v oblasti rizik spojených s nákupem vozidel a bude nadále poskytovat služby, které souvisí s bezpečným nákupem ojetého vozidla. Jak ukazuje praxe posledních 20 let a chybějící legislativa v této oblasti - jsou tyto služby stále na místě!