name | autoweek.cz

Nedostatek čipů zasahuje ekonomiku ČR

Nedostatek čipů zasahuje ekonomiku ČR

08.10.2021 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Oznámení, že Škoda Auto sníží nebo zcela zastaví výrobu kvůli nedostatku čipů způsobí velký zásah do české ekonomiky. Nad důsledky tohoto opatření se zamýšlí úvaha agentury Reuters.
Společnost Škoda Auto od 18. října do konce roku „výrazně sníží nebo dokonce zastaví“ výrobu ve všech třech svých výrobních závodech v České republice kvůli globálnímu nedostatku čipů, který postihuje celý automobilový sektor. Automobilky po celém světě bojují s nedostatkem polovodičových čipů v důsledku postpandemického růstu poptávky a narušení vztahů s dodavateli.
 
Společnost Škoda Auto jako největší český exportér nemá šanci se této celosvětové krizi vyhnout. Problémy plynoucí z přerušováním výroby automobilů vážně poškozují celou českou ekonomiku, stejně jako v dalších zemích ve střední Evropě, které jsou silně závislé na automobilovém průmyslu. Očekávané omezení produkce je zatím největší ve střední Evropě. Ekonomové uvádějí, že povede k významnému snížení prognóz růstu českého průmyslu. Očekávaný růst HDP o 3 % se tak stává nepravděpodobný.
 
Škoda Auto představuje základ automobilového sektoru v zemi, kde automobilový průmysl zaměstnává 180 000 lidí a představuje čtvrtinu průmyslové výroby. Automobilka již na různých místech naskladnila desítky tisíc hotových vozů, ale čekajících na čipy. Její prodejci hlásí zákazníkům několikaměsíční lhůty čekání na nová auta. Mluvčí Škoda Auto Tomáš Kotera uvedl, že se firma chce zaměřit na to, aby co nejdříve dostala téměř hotové vozy k zákazníkům.
 
Vzhledem k výpadku Škody Auto by podle Sdružení automobilového průmyslu AutoSAP měla celková produkce automobilů letos dosáhnout 1,15 milionu vyrobených vozů jako v „covidovém“ roce 2020, ačkoliv původně očekávala, že se letos vyrobí 1,3 milionu vozů.
 
Škoda, která zaměstnává 35 000 lidí, uvedla, že je odhodlána zachovat pracovní místa a předpokládá postupné uklidnění situace se zásobováním čipy ve druhé polovině roku 2022. V České republice kromě Škody na konci září zastavila výrobu také Toyota.
 
Nejistota v automobilovém průmyslu se stává hlavním problémem po střední Evropu a nutí země aby se více orientovaly na oživení služeb a výdajů domácností pro motivaci růstu. Statistiky ukázaly, že česká průmyslová produkce v srpnu poprvé od února meziročně klesla v důsledku prudkého poklesu výroby automobilů.
 
Maďarsko, kde automobilky Mercedes-Benz a Suzuki musely částečně omezit výrobu, zaznamenalo větší zpomalení růstu produkce v automobilovému průmyslu než se očekávalo. Také v Německu, klíčovém obchodním partnerovi celého regionu, se produkce automobilů od srpna propadla.