name | autoweek.cz

Nejluxusnější automobily na vzestupu (aktualizováno)

Nejluxusnější automobily na vzestupu (aktualizováno)

20.10.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Nedávný autosalon ve Frankfurtu možná někomu připadal jako potvrzení trendu směřujícího k elektromobilům a malým autům. Opak byl pravdou. Nejvíc se daří výrobcům velkých luxusních aut.

Prodej hlavních nejluxusnějších evropských značek, tj. Maserati, Lamborghini, Ferrari, Bentleye, Rolls-Royce a Aston Martinu, podle předpovědi IHS Automotive letos stoupne o 19 % na 28 090 vozů a v roce 2012 dosáhnou dalšího růstu 13 %.

„Bohatí zbohatnou. Počet milionářů v rozvíjejících se zemích skutečně roste, takže demografický trend je pro výrobce ultraluxusních vozů velmi pozitivní“, říká Erich Hauser, analytik automobilového odvětví z londýnské pobočky banky Credit Suisse.

„U stánku Ferrari nenajdete žádné zákazníky, které by trápila recese,“ řekl na frankfurtském autosalonu nejvyšší šéf Fiatu Sergio Marchionne. Dvě luxusní značky Fiatu - Ferrari a Maserati - mohou koncernu v případě zhoršení evropské kreditní krize pomoci překonat propad v jejím hlavním předmětu podnikání - velkoobjemovém prodeji malých aut.

Automobilka Ferrari předpovídá rekordní prodej svých vozů, neboť její představitelé jsou přesvědčeni, že na ultraluxusní segment recese nemá vliv. Předseda správní rady Luca Cordero di Montezemolo na dotaz o důsledcích ekonomického zpomalení řekl: „Nemám obavy, neboť máme kvalitní, exkluzivní a silnou značku a inovační technologii.“

Ferrari očekává, že za rok 2011 dodá 7000 vozů jako výsledek rostoucí poptávky po svém prvním \"rodinném\" automobilu - čtyřmístném FF za 356 000 dolarů, jenž přišel na trh v letošním roce. Nejziskovější jednotka Fiatu má plánu omezit produkci na maximální hranici 7000 vozů aby zachovala jejich exkluzivitu. Ferrari letos směřuje k dosažení významných výsledků poté, co loni jejich zisk před splacením úroků a zdaněním vzrostl o 23 % na 302 milionů eur při příjmu 1,92 miliardy eur.

Koncept SUV Maserati Kubang jasně ukázal jak bude vypadat sériové auto. Odborníky na design ani fanoušky značky (což obvykle nejsou její zákazníci) nové SUV nenadchlo, nicméně patřilo k nejvyhledávanějším vozům na frankfurtském autosalonu. Dokonce i bez něho chce Maserati v roce 2014 téměř zosminásobit (!) své dodávky na 45 000 vozů. Mnohem víc k tomu pomůže rozšíření prodejní sítě po celém světě o 150 %.

Automobilka Rolls-Royce Cars, patřící v současné době nejúspěšnějšímu výrobci luxusních aut BMW, oznámila investici do rozšíření výroby ve své továrně v Goodwoodu v Anglii v hodnotě 15,8 milionu dolarů. Rolls-Royce podle všeho v roce 2011 překoná loňský rekord v prodeji 2711 vozů. Uvedl to nejvyšší ředitel Torsten Müller-Ötvös s tím, že Čína by mohla předstihnout USA na pozici největšího trhu firmy. Německý představitel automobilky řekl, že je v otázce výhlídek superluxusního segmentu optimistou a že jeho společnost dosud zpomalení ekonomiky nezasáhlo. Ultraprestižní segment podle něj pravděpodobně současný pokles ekonomiky zvládne lépe než předchozí krizi. Rolls-Royce kromě rozšíření výroby možná zvýší počet svých prodejců ze současných 85 na 100 a přidá verzi kupé svého nejprodávanějšího modelu Ghost. Ve Frankfurtu měla premiéru verze modelu Ghost s prodlouženým rozvorem.

Prodeji Rolls-Royce v poslední době pomáhá i to, že se tyto vozy nakupují jako možnost uložení majetku v době, kdy klesá důvěra v bezpečnost účtů v bankách. Rolls-Royce se tak řadí na roveň se zlatem, diamanty či uměleckými díly.

Automobilka Lamborghini, jenž je ve vlastnictví VW, na autosalonu ve Frankfurtu předvedla nejvýkonnější přírůstek modelové řady Gallardo, kterým je LP 570-4 Super Trofeo Stradale za 189 000 eur. Má matné lakovaní velkého zadního spoileru, kapoty motoru a předních sacích otvorů. Rychlosti 100 km/h dosáhne za 3,4 s. Počet dodaných vozů bude omezen na 150 kusů, které se začnou prodávat od prosince. Oznámil to nejvyšší výkonný ředitel společnosti Stephan Winkelmann.

Italská divize koncernu Volkswagenu rovněž ohlásila výrobu modelu Sesto Elemento za 1,6 milionu eur. Maximálně 20 vozů se začne dodávat začátkem roku 2013.

Prodej Lamborghini se oproti 1302 prodaným vozům v loňském roce zvýší zásluhou příchodu modelu Aventador LP 700-4, který se do prodeje dostal v říjnu a už je na 18 měsíců vyprodán. Winkelmann říká: „Trh se superluxusními automobily se od svého poklesu v roce 2009 trvale zlepšuje.“ Knihy objednávek podle něho nevykazují žádný pokles, ale dodal:. „Uvědomujeme si ale všechna rizika.“

Automobilka Bentley Motors je rovněž v majetku Volkswagenu. Jejími zákazníky jsou mj. královna Alžběta II a brunejský sultán, připravila obnovenou verzi kabrioletu Continental GTC, která se začne dodávat před koncem roku. Celoroční dodávky posílené modely Mulsanne a Continental možná dosáhnou hranici 7000 vozů, což by podle nejvyššího ředitele Wolfganga Dürheimera znamenalo 40% nárůst oproti roku 2010. SUV, o němž pro Bentley uvažuje Volkswagen možná do roku 2018, by mohlo více než zdvojnásobit prodej na 15 000 vozů. „Jsme velmi optimističtí. Naše obchody se vyvíjejí mimořádně slibně a situace v objednávkách vypadá dobře,“ řekl Dürheimer. „Nemusíme krizi zveličovat. Rostoucí problémy s dluhy v Evropě a USA mohou vyvolávat obavy, ale základní ekonomická situace zůstává pozitivní.“

Na konferenci v Nürtingenu rostoucí zájem o luxusní auta potvrdil rovněž nejvyšší představitel automobilky Porsche Matthieas Müller: \"Nic nenasvědčuje ochlazení a poklesu.\" Jeho slova dokládají prodejní čísla: v září Porsche vykázalo meziroční zvýšení prodeje o 38 % a za tři čtvrtletí o 31 %. Pomáhá tomu především obrovský zájem o luxusní SUV Cayenne. Letos Porsche předpokládá růst prodeje na 120 000 aut. V roce 2012, s příchodem nových generací 911 a Boxsteru, věří v navýšení na 140 000 aut. Cílem je dosažení hranice 200 000 prodaných aut za rok v roce 2018. K tomu by Porsche mělo dopomoci prohloubení spolupráce s Volkswagenem a rozšíření nabídky ze čtyř na sedm modelových řad.

Zájmu o luxusní auta se uzpůsobily i tuningové firmy. Dnes už není jejich jediným zájmem nabízet výkonnější a atraktivněji vyhlížející auta, než opouštějí brány automobilek. Autosalon ve Frankfurtu totiž jasně ukázal, že i tuningové firmy se stále více orientují na umožnění dosáhnout větší míry individualizace a především na zvyšování úrovně luxusu. S tím souvisí i potřeba prostoru, což znamená, že se tuneři více než na sportovní auta orientují na velká SUV, logicky tedy především na Range Rover.