name | autoweek.cz

Nejmodernější montáž - v Turecku

Nejmodernější montáž - v Turecku

11.01.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Fiat Tipo získal ocenění AutoBest 2016. Tento automobil je pozoruhodný i inovativním postupem montáže, který je významným příspěvkem v dosažení špičkové kvality výroby. Už brzy se klíčový model nové strategie Fiatu bude do světa vydávat z Turecka.
Konstrukce Fiatu Tipo vychází z platformy SCCS (Small Common Components and Systems). Zde je použita její široká verze SCCS Wide, poprvé představená u Fiatu 500L. Od té doby byla platforma SCCS Wide využita i pro dvojčata Jeep Renegade a Fiat 500X, pro něž byla upravena na použití pohonu všech kol. Fiat 500L se vyrábí v srbském Kragujevaci, zatímco Jeep Renegade a Fiat 500X v italském závodě SATA v Melfi. Kompaktní novinka Fiatu ovšem nezamířila ani do jednoho z těchto závodů a dokonce ani do Cassina, kde skončila výroba předchozího modelu Bravo.
 
Klíčový model bude z Turecka
Nová generace kompaktních vozů vznikala ve spolupráci s tureckým partnerem Fiatu, společností Tofaş a jejím výrobním závodem v Burse. Proč se bude klíčový model Fiatu vyrábět právě v Turecku? Odpověď nám dal šéf FCA pro region EMEA (Europe, Middle East, Africa) Alfredo Altavilla: „Tofaş v Burse je nejlepším montážním závodem v celém regionu. Dlouhodobě dosahuje úžasně vysokou úroveň kvality produkce. Jedinečná je jeho schopnost zvládat současnou výrobu několika různých platforem. Proto se všechny tři verze pro celou Evropu budou vyrábět jen v Turecku a proto jsme uskutečnili velmi rozsáhlé investice do tureckého závodu. I v tomto ohledu byl práce Tofaşe vynikající, protože neustále byli s přípravami výroby v předstihu a nemuseli jsme je nijak honit.“
 
Základy společnosti Tofaş (Türk Otomobil Fabrikasi A.Ş.) byly položeny v roce 1968, kdy byla uzavřena smlouva mezi Fiatem a tureckým holdingem Koç Group. Jedná se tedy o jedno z nejdelších partnerství v rámci automobilového průmyslu podložené vzájemnou důvěrou.
 
Výroba v závodě v Burse začala v roce 1971 s modelem Fiat 124 - v Turecku se prodával pod jménem Murat 124. Od té doby do konce srpna sjelo z výrobních linek 5 milionů automobilů 20 různých modelů značky Fiat, mj. i 131 Mirafiori, Tipo, Uno, Palio a Linea. V současné době Tofaş v Burse vyrábí automobily pěti různých značek (kromě Fiatu také Ram, Opel, Citroën a Peugeot).
 
Tofaş je jednou z nejvýznamnějších společností v rámci tureckého automobilového průmyslu. V současné době 6500 zaměstnanců v Burse produkuje přes 400 000 automobilů ročně. Je šestou největší společností s podílem 11 % na tureckém trhu osobních a užitkových automobilů. Výroba Tofaşe je ale orientována především na export - v současné době asi 70 %, ale po s náběhem prodeje modelu Tipo tento podíl poroste.
 
Investice do Bursy
Tofaş v Burse ale zdaleka není jen montážním závodem. Jsou zde soustředěny veškeré aktivity spojené s produkcí osobních a lehkých užitkových automobilů včetně vývoje, výzkumu a výroby prototypů. Lisovna dokonce pracuje i pro mnoho externích zákazníků včetně exkluzivních značek.
 
Výzkumné a vývojové oddělení je v Burse od 90. let. Plně spolupracuje s vývojem a výzkumem v rámci koncernu FCA a je významnou součástí jeho globální strategie. Jeho zásadní podíl na vývoji projektu 365 a přípravě výroby tohoto vozu důkazem jeho důležitosti. V rámci regionu EMEA se dokonce jedná o druhé největší vývojové středisko FCA.
 
Se zahájením výroby kompaktního sedanu Fiatu Tipo/Ægea význam továrny Tofaş v Burse dále vzrůstá. Řadí se mezi jednoho z nejvýznamnějších producentů aut v Evropě (i když Bursa je už pár kilometrů na asijském kontinentu.
 
Fiat společně s tureckou stranou rozsáhle investoval do přebudování výrobní linky v Burse - v první fázi to bylo 520 milionů USD do přípravy výroby sedanu doprovázeného růstem roční produkce továrny na 580 000 vozů s následným rozšířením výroby o další dvě karosářské verze s celkovou roční produkcí až 700 000 vozů, přičemž celková investice se vyšplhá až k miliardě dolarů s tím, že by tato modernizace výroby měla vydržet do roku 2023. V současné době se zde pracuje na dvě směny, ale po plném náběhu výroby vozů podle projektu 365 bude ve třech směnách pracovat až 8000 pracovníků.
 
Na vývoji vozu se během dvou a půl roku podílelo 2000 lidí v Itálii i Turecku. Pro vývoj vozu byl důležitý důraz kladený na kvalitu výroby. Aby jí bylo dosaženo, myslelo se už od počátku vývoje i na kontrolní procesy. Proto se investovalo do laboratorního a diagnostického vybavení, aby se zvýšila kapacita kontrolních činností o 60 %. Pro zajištění dodržování vysoké kvality výroby se neustále sleduje geometrie nosné struktury karoserie ve 1200 měřicích bodech. Příkladem důrazu na kvalitu je také dobře organizované a plně funkční uspořádání motorového prostoru pod kapotou.
 
Světová úroveň kvality výroby
Kvalita výroby, energetické efektivita produkce, její ohleduplnost k životnímu prostředí a bezpečnost práce vynesly závodu Tofaş v Burse mnohá mezinárodní ocenění jak v rámci koncernu FCA, tak i v mezinárodním programu World Class Manufacturing (WCM).
 
Tofaş se do programu WCM zapojil v roce 2006 a už po dvou letech se stal prvním závodem v rámci koncernu Fiat, který získal bronzovou cenu WCM. Posléze přidal i stříbrné ocenění a v roce 2013 dokonce zlaté, což je ocenění, jímž se může chlubit jen velmi málo továren po celém světě a řadí tento závod mezi jeden z nejlepších podle globálních standardů.
 
Ředitel továrny Akin Aydemir k tomu říká: „Naše úspěchy jsou založeny na studiu osvědčených postupů, a to nejen v automobilovém průmyslu, ale ve všech odvětvích. Učíme se z existujících metod, jako jsou například Total Engineering a Just-in-time. WCM je zaměřena na neustálé zlepšování standardů kvality výroby a současně eliminuje plýtvání a ztráty. To vše nás vede k jasnému cíli: Just zero, tedy žádný odpad, žádné defekty, žádná přerušení, žádné zásoby a samozřejmě žádné nehody. Dosažení zlatého ocenění WCM se nestalo završením naší snahy, ale teprve novým začátkem pro další, ještě větší úsilí pro nejlepší kvalitu u automobilů z projektu Ægea/365.“
 
Revoluční systém montáže
V lisovně Tofaş vyrábějí díly i pro Jeep Renegade a Fiat 500 X, oba montované v Melfi, ale také pro vozy Maserati. Lisují se zde dokonce i díly pro jiné automobilky - BMW, Daimler, Ford a Volkswagen, zakázkově i výlisky pro výrobu prototypů. Plných 100 % výrobků z lisovny prochází kontrolou.
 
Karosárna je schopna vyrábět více než 600 typů karoserií. Produkce je tu z 95 % robotizovaná. Zajímavé je, že zde jsou kromě robotů Comau z vlastní italské produkce koncernu Fiat i zařízení od polské firmy Autorobot Strefa. Samozřejmě se zde využívá také svařování laserem.
 
Továrna v Burse je první v rámci koncernu FCA, kde nepotkáte žádné vysokozdvižné vozíky - veškerou dopravu zde zajišťují automatizované vozíky AGV (Automatic Guided Vehicle). S tím souvisí i revoluční postup finální montáže, který v Tofaşi předčí vše, co je dosud v rámci automobilového průmyslu běžné.
 
Zatímco jinde se usiluje o minimalizaci zásob na pracovištích, tady nejsou žádné. Ty ke každému montovanému vozu přivážejí mobilní roboty a vše potřebné popojíždí souběžně s montážní linkou. Z vozíků se vysouvají sedátka pro operátory v ergonomicky optimalizované poloze a předkládají se jim potřebné díly i nástroje k montáži. Správný utahovací moment při montáži se kontroluje pomocí Bluetooth. Tento revoluční montážní systém byl vyvinut a realizován v Turecku. V Tofaşi jsou na něj patřičně hrdí, ale také si jej patřičně chrání, takže zde je fotografování a filmování přísně zakázáno.
 
Na konci výrobní linky je samozřejmě prostor pro zevrubnou kontrolu každého vyrobeného vozu. Všudypřítomné jsou nástěnky s prostorem, kde může kdokoliv upozornit na možné zlepšení. K tomu se každý den konají mítinky s možností upozornit na všechny nedostatky.