name | autoweek.cz

Nejrychlejší na slunce

Nejrychlejší na slunce

10.01.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Vozidlo Sunswift IVy postavené universitními studenty a poháněné energií získanou ze slunečního záření překonalo na základně australského letectva HMAS Albatross světový rychlostní rekord vozů na solární pohon.

Vozidlo postavené na universitě v Novém Jižním Walesu se stalo nejrychlejším na solární pohon na světě. Na letecké základně australského letectva HMAS Albatross v Nowře (Nový Jižní Wales) dosáhlo rychlosti 88,738 km/h, čímž překonalo dosavadní rekord o více než 10 km/h. Dosavadním rekordmanem bylo vozidlo GM Sunraycer, které už v roce 1987 dosáhlo rychlosti 78 km/h.

Při běžných jízdách, především slavné australské soutěži Global Green Challenge z Darwinu do Adelaide, jej řídí sami studenti. Při této soutěži v roce 2009 vozidlo Sunswift IVy vyhrálo svou kategorii, když na sluneční pohon absolvovalo 3000 km. Pro rychlostní rekord ale dostali přednost profesionální závodníci Barton Mawer a zaměstnanec společnosti Tesla Europe Craig Davis. Studentský tým doufal v překonání hranice 90 km/h, ale to se přes veškerou snahu nepodařilo. Při Global Green Challenge v roce 2009 Sunswift IVy dosáhl rychlosti 103 km/h, jenže rychlost tohoto vozidla je samozřejmě závislá od povětrnostních podmínek. Během tří dnů testování a pokusů o rekord v Nowře se na obloze objevovala oblaka. Rekordní výkon absolvoval Mawer, který tým šokoval, když při otáčení vozu pro jízdu opačným směrem jel chvíli po dvou kolech.

Tříkolové vozidlo Sunswift IVy dlouhé 4,6 m navrhli a postavili studenti UNSW. Na stavbě se podíleli nejen strojaři, ale i studenti ekonomie. Studenti sami navrhli i aerodynamiku na základě měření v aerodynamickém tunelu. Vůz má samonosnou skořepinu z uhlíkového kompozitu a laminátovou karoserii. Pohání jej třífázový stejnosměrný bezkomutátorový elektromotor CSIRO o výkonu 1,8 kW. Tento elektromotor pracuje s účinností 98 %. Křemíkové solární články na jeho povrchu produkují 1,2 kW a dobíjejí lithio-ion-polymerové akumulátory o hmotnosti 25 kg. Pro rekordní pokus ale musela být využívána jen energie solárních článků a proto byly akumulátory vymontovány. Stavba vozidla trvala 18 měsíců a přišla na 280 000 dolarů.