name | autoweek.cz

Nekonečný příběh automobilky Saab

Nekonečný příběh automobilky Saab

01.01.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Majitel Saabu požádal o likvidaci. Kdo sledoval činnost šéfa Saabu Victora Mullera, ten mohl tušit, že tím celý příběh nekončí.

V únoru 2010 se majitelem Saabu stala malá automobilka Spyker Cars, posléze proměněná ve společnost Swedish Automobile NV (SWAN). Práva na veškeré výrobní technologie automobilky Saab ale zůstala i po jejím prodeji koncernu General Motors. Přitom vedení GM jednoznačně vyloučilo možnost přesunu svých technologií do čínských nebo ruských rukou. Bez technologií GM je Saab pouze jménem s nevelkou hodnotou.

Když se vloni v červnu byli zástupci čínských firem Pang Da a Youngman podívat na továrnu Saabu v Trollhättanu (a Victor Muller pro ně nechal na pár hodin rozeběhnout výrobu), jeden z jejich představitelů konstatoval: \"Skvělá továrna, bohužel na špatném místě.\" Vystihl tím druhý zásadní problém Saabu. Čínské představy o pracovním nasazení a odměnách za něj jsou zásadně odlišné od toho, nač jsou dělníci zvykli ve Švédsku.

Nový šéf Saabu Victor Muller postupně vytahoval z klobouku potenciální zájemce o spolupráci se Saabem. Žádného z nich ale nebylo možné brát vážně. Všichni totiž byli v rozporu s podmínkami GM. To ostatně potvrdil i mluvčí GM James R. Cain: \"Různé nabídky, předložené Saabem, byly v zásadním rozporu s tím, co bylo původně GM přislíbeno a proto musely být zamítnuty. Každá z těchto nabídek znamenala přímé či nepřímé přesunutí řízení či vlastnictví firmy způsobem, který by byl ku škodě pro GM a jeho akcionáře. Proto žádnou z těchto nabídek nemůže GM podpořit.\"

Jinými slovy tak opět potvrdil, že GM nemění své stanovisko a v žádném případě nedá souhlas k přesunu svých technologií do Číny. Proto nakonec šéf SWAN Victor Muller požádal soud ve švédském Vänersborgu o vyhlášení bankrotu automobilky Saab. Bylo by ale omylem domnívat se, že Muller tím své beznadějnou snahu vzdává.

Spojení Saabu s Číňany by bylo podmíněno úplnou obměnou výrobního programu. Na něco takového ale žádný z uchazečů neměl potřebný kapitál. Slibované investice nikdy nepřekročily hranici několika desítek milionů dolarů. Švédská společnost CLEPA odhadla, že jen k obnovení výroby by bylo potřeba do Saabu investovat nejméně 700 milionů eur. Jenže čínský Youngman poslal do Trollhättanu 3,4 milionu eur... Jen pro porovnání - indická Tata Motors do revitalizace automobilky Jaguar Land Rover investovala 2,3 miliardy dolarů a s dalšími investicemi počítá i do budoucna.

Když přišla zpráva, že 600 milionů eur přislíbila Saabu půjčit Bank of China, tedy čtvrtá největší banka v Číně, zaskočil tím Muller i největší skeptiky. Jen na pár hodin. Poté byl nucen přiznat, že ve skutečnosti nemá příslib od Bank of China, ale pouze jednal o půjčce se zástupci nejmenované čínské banky...

Likvidace Saabu mne vedla k ohlédnutí se za historií švédské automobilky a zamyšlením se nad důvody jejího zániku. Tušil jsem při tom, že příběh Saabu stále ještě nekončí. Dohru určitě bude mít působení Victora Mullera v Trollhättanu a především původ peněz, za něž s pomocí Vladimira Antonova Saab získal. Příznivci Saabu ale navzdory okolnostem i zdravému rozumu stále neztrácejí naději. I nadále je totiž Muller ujišťuje, že je dost zájemců ochotných koupit Saab i po jeho bankrotu.

Rozruch vyvolala zpráva německého Auto Motor und Sportu, že o koupi Saabu projevila turecká vláda. Turecko má rozvinutý automobilový průmysl a nyní prý touží po vlastní značce. To je zavádějící informace, protože Turecko vlastní značky má. Navíc by bylo nelogické, kdyby chtělo národní značku vytvořit ze zkrachovalé švédské automobilky. Tato zpráva ale vyvolala natolik velký rozruch, že na ni zareagoval turecký ministr průmyslu Nihat Ergün. Jednoznačně popřel, že by turecká vláda někdy projevila zájem o Saab.

Nejnovějším zájemcem o Saab údajně je nejmenovaná velká indická společnost působící i v automobilovém průmyslu. Pokud vyloučíme koncern Tata, může jít jedině o společnost Mahindra&Mahindra. Největší indický výrobce terénních vozidel už v únoru 2009 koupil 70 % akcií zkrachovalé korejské automobilky SsangYong a opět ji uvedl k životu. Rovněž je majitelem výrobce elektromobilů Reva Electric Car z Bangalore.

Což o to. Toto partnerství dává více smyslu, než všechna předešlá. Dokonce by mohlo být přijatelné i pro GM. Jedná se ale o Saab, a proto je potřeba opatrnost. Švédský tisk, totiž zjistil, že se správcem Saabu dosud nikdo z žádné indické firmy nejednal a mluvčí Mahindry Roma Balwaniová vše odmítla komentovat. A je zde ještě jedna podezřelá okolnost. Kontakt se správci Hansem Begqvistem a Anne-Marií Pouteauxovou jménem Mahindry navázal Lars Carlsson, který před tím o Saabu vyjednával se švédskou vládou jako zástupce Vladimira Antonova...