name | autoweek.cz

Němci zachraňují Italy

Němci zachraňují Italy

19.10.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Italští dodavatelé Fiatu dostávají uprostřed italské krize záchranné lano od Němců. Jejich předností je levnější výroba.

Italští výrobci autodílů obětují tradiční loajalitu ke značce za přežití. Loni nepřežilo 75 společností dodávajících Fiatu. Vzhledem k tomu, že výroba Fiatu se od roku 2009 snížila o třetinu a Fiat plánuje investici 20 miliard eur do uzavřených italských továren, je expanze do zahraničí pro mnoho italských výrobců autodílů jedinou nadějí na přežití.

„Německé společnosti mají o naše výrobky zájem,“ řekl Mauro Ferrari, ředitel divize komponent italské automobilové asociace Anfia. „Zásluhou exportu se italskému automobilovému průmyslu podařilo vykompenzovat loňský pokles objednávek od Fiatu v Itálii. Malé společnosti, které nevyrábějí výrobky s vysokou přidanou hodnotou, však zaniknou.“

Zatímco Fiat může přežít díky ziskům vytvořeným skupinou Chrysler, mnoho jeho dodavatelů čelí snižování výroby v zemi, kde prodej automobilů poklesl na nejnižší úroveň za posledních 30 let.

Nejvíce pokles výroby ohrožuje Malé rodinné podniky jako je společnost Elmeg, neboť mají jen omezenou výrobní náplň, nedostatek finančních zdrojů a jsou závislé na několika klíčových kontraktech. Jejich problémy způsobuje především Fiat. Automobilka podle asociace Anfia letos snížila v Itálii výrobu na 420 000 vozů z 650 000 vozů vyrobených v roce 2009. Původní Marchionneho plán zvýšit výrobu Fiatu na 1,4 milionů vozů v roce 2014 v rámci tzv. plánu Fabbrica Italia už je nereálný, zvláště když automobilka snížila výdaje v Evropě o 500 milionů eur aby ušetřila hotovost.

„Každý dodavatel závislý na evropské výrobě Fiatu se musí porozhlédnout jinde jinak riskuje bankrot,“ řekl při akci dodavatelů ve Wolfsburgu, domovském městě Volkswagenu, Flavio Gussoni, viceprezident globálního prodeje společnosti Magneti Marelli, což je divize Fiatu.

V okolí hlavní továrny Fiatu Mirafiori v Turíně už zdaleka není tak rušno jako za lepších časů. Asi 5500 zaměstnanců zde pracuje jen několik dní v měsíci. Letos zde vyrobí méně než 50 000 hatchbacků Alfa Romeo Mito. Přitom oficiální produkční kapacita továrny je 250 000 vozů.

Podle asociace Anfia a Turínské obchodní komory bylo v roce 2011 v odvětví výroby autodílů zrušeno asi 8000 pracovních míst poté, co výnosy v roce 2008 klesly o 13 % na 41,8 miliardy eur. Dalších 10 000 ze zbývajících 179 000 míst bude nejspíše zrušeno do konce příštího roku, uvedl Mauro Ferrari z asociace Anfia.

Asi 75 % společností v kraji Piemont, centru italského průmyslu, po snížení objednávek propustilo zaměstnance. „Sektor automobilových dílů je epicentrem krize,“ uvedl Giorgio Airaudo, ředitel odborové organizace v automobilovém průmyslu FIOM CGIL, která organizuje celonárodní protesty, jimiž chce upozornit na krizi v sektoru autodílů.

Volkswagen ve snaze zajistit si dodávky laciných dílů prvotřídní úrovně uspořádal pro italské dodavatele setkání v ústředí své obchodní jednotky ItalDesign poblíž Turína. Své výrobky zde představilo více než 30 výrobců. Firma Elmeg například vystavila lehké nádrže na kapaliny, například kapalinu do ostřikovače. Krok Volkswagenu ve snaze zaujmout italské dodavatele přišel v době rostoucího napětí mezi německou automobilkou a Fiatem provázenou slovními přestřelkami mezi koncernovými šéfy Marchionnem a Winterkornem týkajícími se přehnaných slev a snahy koordinovat pomoc evropskému automobilovému průmyslu ze strany EU.

Finanční ředitel Hans Dieter Poetsch na pařížském autosalonu uvedl, že automobilky z jižní Evropy budou bojovat o přežití krize bez vládní pomoci. Kvůli opoždění uvádění nových modelů, především Punta, italské úřady pomáhají dodavatelům najít alternativní řešení včetně snahy nalákat do země jiné automobilky. V turínské oblasti, kde sídlí 50 % producentů autodílů, má místní obchodní komora projekt s názvem „Od konceptu k automobilu“, jenž společnostem pomáhá získávat klienty mimo Itálii, zejména v rychle rostoucích ekonomikách jako jsou Rusko a Čína. Také na výstavě Automechanika bylo patrné, jak velkou pozornost prezentaci v srdci německého automobilového průmyslu věnovaly právě italské firmy.

„Naším cílem je pomoci malým společnostem v přechodu do zahraničí a stát se dodavateli jiných automobilek,“ řekl Alessandro Barberis, bývalý nejvyšší výkonný ředitel Fiatu, který nyní vede Turínskou obchodní komoru. Firma Elmeg postupovala podle jeho rady a od roku 2009 spolupracuje s japonským návrhářem Takahidem Sanou při výrobě plastových židlí. Lehké nádoby této firmy zaujaly ředitele nákupu Volkswagenu Francisca Garcíu Sanze, jenž dal italským firmám podnět k návštěvě ústředí ve Wolfsburgu. Nyní probíhají jednání o případných dodávkách.