name | autoweek.cz

Německé automobilky oslavují

Německé automobilky oslavují

13.04.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

V uplynulých dnech zveřejněné prodejní výsledky za první čtvrtletí ukazují na skvělé postavení německých automobilek. Jenže se to netýká všech. V úplně jiném postavení je Opel.

Volkswagen a BMW hlásí za první čtvrtletí rekordní prodej. Volkswagen se chlubí meziročním celosvětovým zvýšením prodeje v prvním čtvrtletí o 10,5 % na 1,36 milionu dodaných vozů, zatímco vloni to bylo 1,23 milionu. Přitom v březnu zaznamenal rekordních 536 600 prodaných aut, což bylo dokonce o 14,6 % více než v březnu 2011. Také luxusní značka koncernu VW hlásí zvýšení prodeje - za březen o 14,1 % a za čtvrtletí o 10,8 %. I značka Škoda se připojila k úspěchům koncernu čtvrtletním zvýšením prodeje o 11,8 % na rekordních 242 700 vozů.

V Mnichově během března zaznamenali největší měsíční prodej v historii - navýšení o 12,0 % znamenalo dodávky 185 728 vozů značek BMW, Mini a Rolls-Royce. Výsledkem je čtvrtletní bilance 426 000 prodaných vozů, tedy o 11,2 % více než před rokem.

Daimler dosud dosáhl prodejního rekordu ve všech třech letošních měsících - v březnu o 11,0 % na měsíční rekord 131 334 vozů - takže i čtvrtletí je s dodáním 313 902 vozů Mercedes-Benz rekordní.

Nemalou pomocí pro německé značky bylo vedle úspěšné bilance v Číně růst domácího německého trh. Ten na rozdíl od zbytku Evropy nevykázal pokles, ale čtvrtletní zvýšení prodeje o 3,8 %. Ne, že by v Německu německé firmy kromě Porsche excelovaly, ale jejich prodejní výsledek s mírným navýšením nebo stagnací v dnešní době nebyl zlý.

Jenže mezi německými automobilkami je jedna zásadní výjimka. Opel na domácím trhu po březnovém poklesu o 12,3 % prodal v prvním čtvrtletí o 9,2 % aut méně než před rokem - ve stejném období, kdy zde Volkswagen hlásí zvýšení prodeje o 3,8 % a Ford zaznamenal jen mírný pokles o 0,9 %.

Podobně špatné výsledky hlásí i sesterská značka Vauxhall, prodávající ve Velké Británii identické vozy jako Opel ve zbytku Evropy. Zatímco britský trh v prvním čtvrtletí v podstatě stagnoval (+0,9 %), Vauxhall hlásí propad prodeje o 13,3 %. Přitom jeho největší konkurenti Volkswagen a Ford dosáhli ve Velké Británii za stejné období zvýšení prodeje o 6,8 % resp. 3,5 %.

Naopak globálně hlavní značka koncernu General Motors Chevrolet během prvního čtvrtletí dosáhla zvýšení objemu prodeje v Německu o 21,6 % a ve Velké Británii dokonce o 40,4 %. Jenže zisky Chevroletu v absolutních číslech zdaleka nenahrazují ztráty Opelu a Vauxhallu.

A je zde ještě větší paradox. Obvykle se uvádí, že problémem Opelu a Vauxhallu je skutečnost, že své vozy neprodávají jinde než v Evropě (Vauxhall dokonce jen ve Velké Británii). Jenže identické vozy pod značkou Buick jsou velmi úspěšné ve Spojených státech a především v Číně.

Svalovat vinu za prodejní neúspěchy na současné modely Opelu by nebylo fér. Jen těžko jim lze v porovnání s konkurencí vytýkat cokoliv po stránce kvality, technické úrovně nebo designu.

Jisté je, že velká část viny na letošních problémech Opelu padá na vrub vedení General Motors. Neustálé úvahy o možném uzavírání továren vyvolávají pochybnosti o budoucnosti Opelu a Vauxhallu. Platí to především o klíčových zemích, tedy Německu a Velké Británii. Hrozba ztráty zaměstnání pro tisíce lidí v takových místech, jako jsou Bochum, Eisenach či Ellesmere Port, pověsti značky nepřidá. Přitom není pochyb o tom, že GM v Evropě vyrábí v porovnání s konkurencí nehospodárně. Jenže kalkulace nákladů spojených s případným uzavřením uvedených továren ukazují, že by takovýto krok znamenal těžké ztráty i pro GM. Například v Bochumi by každý z 5000 zaměstnanců musel dostat odstupné v minimální výši 150 000 eur. Přitom vozy Chevrolet koncern GM do Evropy vozí z Jižní Koreje...