name | autoweek.cz

Německý ministr chce, aby EU přezkoumala emisní limity

Německý ministr chce, aby EU přezkoumala emisní limity

01.02.2019 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Německý ministr dopravy Andreas Scheuer dopisem vyzval Evropskou komisi aby přezkoumala přísné limity pro toxické látky ze vznětových motorů v čele s oxidem dusičitým. Uvedl, že někteří lékaři zpochybňují jejich zdravotní důsledky. Ne všichni lékaři s tím ale souhlasí.
Německý ministr dopravy Andreas Scheuer ve svém dopise vyzval eurokomisařku pro dopravu Violetu Bulcovou aby přezkoumala současný limit emisí NOx, který by v průměru neměl přesáhnout 40 mikrogramů na metr krychlový vzduchu. Scheuerův dopis odráží obavy některých německých politiků, že přísnější emisní pravidla, která byla zavedena jako reakce na skandál skupiny Volkswagen, by mohla poškodit německý automobilový průmysl.
 
„Mezi německými lékaři přibývají hlasy, které zpochybňují vědecký základ pro stanovení limitu 40 mikrogramů na kubický metr oxidu dusičitého v EU,“ napsal Scheuer. Scheuer proto požaduje, aby se toto téma začalo diskutovat v Radě Evropské unie a Evropské komisi pro dopravu.
 
Scheuer vychází z kritiky emisních limitů, kterou zveřejnila skupina plicních lékařů vedená bývalým presidentem německé Společnosti pro pneumologii a plicní nemoci DGP Dieterem Koehlerem. Ten zpochybnil přínos zpřísněných limitů týkajících se pevných částic a oxidů dusíku. Naopak tvrdí, že není žádné vědecké zdůvodnění, které by odůvodňovalo limity směřující k zákazu vznětových motorů.
 
Jenže proti skupině německých lékařů se okamžitě postavili odborníci z jiných zemí. Fórum mezinárodních společností zabývajících se respiračními nemocemi FIRS naopak podporuje evropské normy a zákazy vjezdu v některých německých městech. Podle mezinárodních odborníků látky znečišťující ovzduší nejen poškozují plíce, ale i jiné orgány a zhoršují chronické nemoci. Stávající limity byly stanoveny tak, aby tyto nepříznivé vlivy na lidské zdraví vyloučily. FIRS podporuje veškeré aktivity a standardy vedoucí k větší čistotě ovzduší a potvrzuje, že oxidy dusíku jsou zdraví škodlivé.
 
Německý soud v loňském roce rozhodl, že města mohou zakázat jízdu nejvíce znečišťujících automobilů se vznětovými motory ve svých ulicích. Toto rozhodnutí už vedlo k částečným zákazům v několika městech včetně Berlína a Hamburku.