name | autoweek.cz

Není důvod k optimismu

Není důvod k optimismu

21.12.2009 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Prodejní čísla v Evropě v posledních měsících působí poměrně optimisticky. Jenže spolu s tím, jak se vzdaluje léto oživené šrotovacími prémiemi, také zpomaluje tempo růstu na nejdůležitějších evropských trzích.

Není žádným překvapením, že letošní listopad vychází v porovnání s tím loňským velmi dobře, protože ten loňský byl skutečně katastrofální. Jenže s pozvolným dozníváním podpor trhu pomocí různých šrotovacích prémií se růst z předchozích měsíců začal zpomalovat. \"Na první pohled působí evropský trh velmi zdravě, ale při bližším zkoumání se začínají objevovat mnohé varovné signály,\" říká šéf analytické společnosti JATO Consult David di Girolamo.

Například v Německu se proti říjnovému meziročnímu vzestupu o 24,1 % během listopadu tempo zpomalilo na +19,7 %. V Itálii, Francii, Španělsku a Velké Británii ale bude podpora trhu pokračovat až do konce roku, takže jistá míra deformace letošních statistik ještě bude pokračovat. Minimálně v prvních měsících roku 2010 se proto všeobecně očekává pokles nových registrací. Náznakem toho je jak zpomalení dovozu aut ze zámoří, tak i situace v zemích východní Evropy, kde je pokles prodeje nových aut většinou velmi dramatický.

Nové generace Volkswagenu Golf a Fordu Fiesta i nadále kralují evropským trhům, přičemž během listopadu oba tyto evropské bestsellery vykázaly výrazný růst prodeje o 59,9 resp. 64,7 %. Tyto dva modely se také starají o silné postavení obou výrobců. Vždyť Fiesta představuje pro Ford více než třetinu celkového objemu prodeje.

Nicméně Fiat pomocí silné pozice modelů Punto, Panda a 500 především na domácím italském trhu posiluje nejvíc. Punto a Panda nejvíce těží z doznívajícího šrotovného všude, kde jsou zvýhodňovány vozy s nízkými emisemi CO2, takže během listopadu vykázaly vzestup prodeje o 45,4 resp. 54,0 %.

Pozvolný růst prodeje zaznamenává také Renault u Clia a nové generace Mégane, jenže u něj to už zřejmě nebude stačit k dosažení zvýšení prodeje proti loňskému roku.

 

Nejprodávanější auta v Evropě během listopadu 2009

1. Volkswagen Golf     48 445

2. Ford Fiesta            38 953

3. Renault Clio            33 911

4. Peugeot 207            30 093

5. Opel/Vauxhall Corsa   27 433

6. Volkswagen Polo     25 287

7. Fiat Punto            25 079

8. Fiat Panda            24 910

9. Renault Mégane            23 062

10. Ford Focus            22 616