name | autoweek.cz

Není důvod k optimismu

Není důvod k optimismu

12.08.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Prodejní čísla z amerického automobilového trhu působí z hlediska amerických automobilek optimisticky. Jenže zdání klame.

V meziročním porovnání hlásí GM za prvních sedm měsíců nárůst prodeje v USA o 13 % a Chrysler o 11 %. Celkový prodej aut v USA proti loňskému kritickému prvnímu pololetí vzrostl o 15 %.

Nadějné prodejní výsledky GM a Chrysleru jsou ovšem dány jen prodejem fleetovým zákazníkům, především půjčovnám, jež jsou největšími klienty. Po loňském kritickém roce letos GM a Chrysler totiž obnovily dodávky pro půjčovny. Půjčovny jsou po roční přestávce v nákupu nuceny urychleně obměňovat rychle zastarávající nabídku svých vozů. Z jejich rostoucího zájmu o nové vozy ale těží i jiné automobilky.

Redakce Automotive News zjistila, že dodávky soukromým zákazníkům u GM ve skutečnosti poklesly o 1 % a u Chrysleru dokonce o 19 %. U GM je ale třeba připomenout, že proti loňskému roku z nabídky zmizely značky Pontiac, Saturn, Hummer a Saab. Porovnání součtů prodeje čtyř přeživších značek v červenci vykazuje nárůst o 18 %.

Dodávky fleetovým zákazníkům u GM vzrostly o 53 % na 400 000 vozů (podíl zrušených značek na fleetu byl vždy minimální) a u Chrysleru se dokonce zdvojnásobily na 242 000 aut. Vloni fleetový prodej v prvních sedmi měsících dosáhl celkem 1,6 milionu vozů, což ale bylo o milion méně než v roce 2008.

Nelze přitom pominout, že prodej soukromníkům či normálním korporátním zákazníkům je mnohem výnosnější než dodávky půjčovnám. Ford je mnohem ziskovější, protože své fleetové dodávky dělí mezi půjčovny a firmy přibližně rovným dílem, zatímco pro GM a Chrysler půjčovny představují dvě třetiny fleetového prodeje.

U Fordu představoval fleetový prodej za sedm měsíců 35 % , zatímco u GM to bylo 31 % a Chrysleru 39 %. U zámořských automobilek je to mnohem menší podíl: u Hyundaie 16 %, u Nissanu 15 % a Toyoty dokonce jen 9 %.