name | autoweek.cz

Nezájem o nová auta v Evropě pokračuje

Nezájem o nová auta v Evropě pokračuje

19.03.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Počet registrací nových osobních vozidel v západní Evropě v únoru klesl o 10,6 % na 771 695 vozidel. Pokles nejvíc zasáhl Ford, GM a Fiat. Naopak posilují premiové značky, ale také Dacia a své postavení posilují i Kia a Hyundai.

V Evropě se prohlubující recese a nedůvěra v příznivý budoucí vývoj ekonomiky odrazuje stále více zákazníků od koupě auta, a to přes donedávna nevídané nabídky slev, které automobilky začaly nabízet už i v Německu. Celkové registrace v Evropě v prvních dvou měsících klesly o 9,3 % na 1,75 milionu vozů ve srovnání s prodejem 1,93 milionu vozů ve stejném obdobím v roce 2012.

Prodej nových aut klesl na všech velkých evropských trzích s výjimkou Velké Británie, kde vzrostl prodej soukromníkům, takže jejich podíl tvoří 29 % celkového prodeje. V Německu, na největším evropském trhu, v únoru klesly registrace proti únoru 2012 o 10,5 %, takže v prvních dvou měsících roku klesly o 9,6 %. Děje se tak i přesto, že prodejci v Německu snížili ceny v průměru o 11,7 %, přičemž některé značky nabízejí slevy ve výši až 16,5 %. Prognostici LMC Automotive očekávají, že prodeje v Německu zůstane v útlumu i v příštích několika měsících před mírným růstem ve druhé polovině roku, kdy má dojít ke zlepšení ekonomiky.
Ve Francii v únoru zaznamenali pokles o 12,2 % což znamená propad o 13,5 % v prvních dvou měsících. V Itálii, která byla obzvláště silně zasaženy klesající důvěru spotřebitelů z budoucnosti, prodej nových aut klesl o 17,4 % a od ledna se snížil o 17,3 %. Prodej ve Španělsku klesl o 9,8 % v únoru a o 9,7 % v prvních dvou měsících, a to navzdory úsilí vlády stimulovat poptávku zavedením programu šrotovného.

Ze středně velkých zemí pozitivní trend zaznamenali jen v Belgii s růstem za dva měsíce o 8,6 %, zatímco sousední Nizozemsko naopak propadlo o plných 29,5 %
Nejvíce byly poklesem v Evropě zasaženy společnosti Ford Motor, General Motors a Fiat.
Prodeje Fordu v zemích EU a EFTA klesl v únoru o 21 %. Ford oznámil, že jeho prodej byl ovlivněn přerušeními výroby v továrně v Genku v Belgii, která má být příští rok uzavřena. "Naše prodejní výsledky byly v prvních dvou měsících výrazně ovlivněny neplynulostí dodávek vozů Mondeo, S-MAX a Galaxy," uvedl šéf marketingu a prodeje Ford of Evrope Roelant de Waard. Všechny tři vozy se vyrábějí v Genku, kde se produkce nedávno znovu rozeběhla po dosažení dohody se zaměstnanci. "Po těchto vozidlech je velká poptávka, kterou se nyní budeme snažit uspokojit," uvedl de Waard. Je ovšem skutečností, že velký propad prodeje zaznamenaly i nejprodávanější modelu Fordu Fiesta (v únoru o 19,8 %) a Focus (-25,7 %).

Prodej vozů koncernu GM se v únoru propadl o 20 %, přičemž registrace Opelu a Vauxhallu klesly o 15 % a Chevroletu dokonce o 38 %. Skupina Fiat Group vykázala pokles na evropských trzích o 16 %.
Také registrace největšího evropského výrobce koncernu Volkswagen poklesl v důsledku poklesu hlavní značky VW o téměř 10 %, ale pokles prodeje postihl i jeho luxusní značku Audi, i když jen o 3,8 %. To je sice méně než celkový pokles trhu, ale je to horší výsledek než u jeho největších konkurentů Mercedesu-Benz (-2,0 %) a BMW (-1,2 %).

Volkswagen Golf i nadále udržel postavení nejprodávanějšího auta v Evropě, nicméně meziročně je jeho prodej stále v poklesu. V únoru se snížení prodeje proti únoru 2012 už snížilo jen na 0,3 %. Pomalý růst prodeje nové generace Golfu ostře kontrastuje s velkým nástupem nové generace Renaultu Clio, jehož se v únoru prodalo o 17,5 % více než před rokem.
Prodej vozů koncernu PSA Peugeot-Citroen se v únoru snížil o 13 %, přičemž na Citroen připadá propad o 18 % a Peugeot poklesl o 8,5 %. Pokles značky Renault o 14,8 % vyvažuje růst prodeje vozů Dacia o 15,4 %, takže celá skupina vykazuje pokles prodeje jen o 8,6 %.
Korejské značky Hyundai a Kia jako už tradiční výjimka opět zvýšily podíl na trhu. Hyundai hlásí v únoru zvýšení prodeje o 1,4 %, zatímco Kia jen malý poklesl o 1,1 %.

Letošní rok bude pro většinu automobilek orientovaných na hromadnou výrobu velmi těžký, protože spotřebitele v reakci na recesi evropské ekonomiky odkládají nákup nových aut.

Prognostici LMC Automotive nedávno pro rok 2013 odhadli pokles západoevropských trhů o 3,1 % na 11,4 milionu vozů, ve srovnání s úrovní kolem 13 milionů vozů registrovaných v roce 2010.