name | autoweek.cz

Nissan ve velkých problémech

Nissan ve velkých problémech

30.07.2019 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Nissan Motor čelí prohlubující se krizi spojené s dramatickým poklesem ziskovosti. Společnost se značkami Nissan, Infiniti a Datsun plánuje do jara 2022 zmenšit modelovou nabídku o 10 % a propustit 12 500 zaměstnanců, což představuje téměř desetinu své pracovní síly.
Společnost Nissan Motor představila svůj největší plán restrukturalizace od doby převzetí Renaultem před 20 lety. Do roku 2023 bude ve velkém rozsahu propouštět, nejméně 12 500 pracovníků, tedy téměř desetinu svých zaměstnanců (v roce 2018 měl Nissan 138 000 zaměstnanců), a zvažuje i uzavření některých závodů. Položky nákladů rychle vzrostly od doby, kdy Carlos Ghosn přestal být generálním ředitelem a vystřídal jej Hiroto Saikawa. Situace se ještě víc zhoršila od doby, kdy byl na popud vedení Nissanu Ghosn vloni na podzim zatčen. Tak rozsáhlé propouštění ale Nissan bude stát obrovské prostředky na odstupném, které bude muset těmto lidem vyplatit.
 
Ghosn v Nissanu od roku 2011 prosazoval agresivní politiku zvyšování podílu na trhu a zvyšování zisku. Jenže Nissan se v posledních letech posunul do pozice značky prodávající s velkými slevami a spoléhající především na rozsáhlé dodávky pro autopůjčovny v USA. Logickým důsledkem je klesající zisk. Ten byl letos v prvním čtvrtletí nejnižší od roku 2008.
 
Nissan Motor v rámci rozsáhlé renovace rovněž omezí svou modelovou nabídku, a to o 10 % do března 2022. Snížení počtu vyráběných modelů se zaměří především na malá vozidla, včetně modelů Datsun na rozvíjejících se trzích. Uvedl to na tiskové konferenci generální ředitel Nissan Motor Hiroto Saikawa. Nissan rovněž omezí nabídku nadstandardních prvků výbavy pro svá vozidla. Četné variace se ukazují jako drahé a výrobně komplikované v situaci, kdy je marketingová a pobídková podpora limitovaná.
 
V Severní Americe se omezení bude týkat především příliš rozvětvené nabídky sedanů. Modely Versa a Sentra se analytikům zdají být nadbytečné v tomto zmenšujícím se segmentu, jenže obě tato auta jsou oblíbená především v půjčovnách a Nissan právě v této oblasti historicky těžil aby získal větší podíl na trhu. Versa navíc má vyhraněnou skupinu zákazníků požadujících co nejlepší poměr ceny a užitné hodnoty. Malé sedany jsou navíc upřednostňovány kupujícími v přeplněných městských oblastech Asie. Nissan má se svými SUV a crossovery v Severní Americe i Evropě dobře pokryté nejvíce rostoucí tržní segmenty.
 
Stejně jako jiné automobilky i Nissan se zavázal k elektrifikaci. Má v tomto ohledu výhodu v desetileté produkci modelu Leaf. V loňském roce automobilka naznačila plán uvedení osmi nových elektricky poháněných vozidel aby dosáhla ročního prodej 1 milionu elektrifikovaných vozidel do roku 2022. Například velký sedan Nissan Maxima by se mohl vrátit jako elektromobil. Jenže při své finanční situaci si Nissan nemůže dovolit ponechat všechny současné modely ve výrobním programu a k tomu přidat ještě ty elektrické.
 
Problémy Nissanu se odrážejí i v problémech jeho aliančního partnera a největšího akcionáře Renaultu. Tomu v důsledku poklesu tržeb o 6,4 % mu poklesl provozní zisk o 13,6 % na 1,65 miliardy eur. V důsledku sporů s Nissanem poklesly Renaultu i úspory plynoucí ze společných nákupů. Renault ale počítá se zlepšenými výsledky ve druhém pololetí po uvedení nové generace modelu Clio.