name | autoweek.cz

Nová Škoda Yeti a Yeti Outdoor – univerzální SUV

Nová Škoda Yeti a Yeti Outdoor – univerzální SUV

09.11.2013 | Antonín Matějka | Aktuality

Modernizované modely Yeti se na trhu sice objeví až na začátku příštího roku, ovšem již v tomto týdnu jsme si je mohli vyzkoušet na testovacích trasách v okolí Düsseldorfu.

K dispozici jsme měli obě designové varianty vozu, tak jak byly představeny na nedávném autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem – stylový městský model Yeti a robustnější off-roadovou verzi s označením Yeti Outdoor. Generační změna je u obou variant patrná doslova na první pohled, zcela přepracovaná přední a zadní partie vozu vychází ze současného stylistického pojetí značky Škoda a nutno říci, že celkový design karoserie je nesmírně atraktivní nejen pro mladší klientelu. Hlavním rozdílem mezi stylovou a outdoorovou variantou modelu ŠKODA Yeti je spodní část přídě. Městská varianta má nový nárazník kompletně lakovaný v barvě vozu a nasávací otvor pod registrační značkou má jemnou voštinovou strukturu. Yeti Outdoor má na okrajích předního nárazníku vlevo a vpravo od nasávacího otvoru černý pás evokující spoiler. Samotný nasávací otvor je pak tvořen masivními vertikálními lamelami, ve své spodní části je navíc zakončený nepřehlédnutelným ochranným krytem v barvě hliníku. Logo značky ŠKODA již není integrováno do masky chladiče, ale je umístěno na prominentním místě na kapotě. Přední světlomety nyní mají podstatně výraznější tvar s ostře řezanými hranami, jemnými přechody a absencí jakéhokoliv zaoblení. Celkově působí světlomety širším dojmem než doposud. Poprvé jsou také pro model Yeti k dispozici bi-xenonové světlomety s integrovanými LED světly pro denní provoz. Záď vozu s typickými kubistickými trojúhelníkovými prolisy ve stylu modelů Rapid a Octavia zdobí modernizované svítilny s grafikou ve tvaru písmene C a na přání dodávané s LED diodami. Nutno podotknout, že nezávisle na designové variantě je v nabídce kompletní paleta motorů, převodovek a poháněných náprav.

Modernizace interiéru je zaměřena na celkový vizuální efekt, individuální požadavky zákazníků a praktičnost. Nové jsou tříramenné volanty (až 7 různých provedení), dekorační obklady a potahy sedadel. V nejvyšší výbavě Laurin & Klement je čalounění sedadel a přední loketní opěrky zhotoveno z exkluzivní hnědé kůže. Absolutní novinku v modelové řadě Yeti, a vlastně v celém výrobním programu mladoboleslavské Škodovky, představuje parkovací kamera Optical Parking Assistant. Tato minikamera umístěná v madle pátých dveří se aktivuje automaticky po zařazení zpátečky a snímá prostor za vozidlem. Její obraz je přenášen na displej rádia nebo navigačního systému, přičemž linie na displeji ukazují aktuální pozici vozu a optimální trajektorii pro parkovací manévr. Dodatečnou podporu poskytují parkovací senzory, akusticky upozorňující na přibližující se překážku před nebo za vozem. Poprvé je ŠKODA Yeti vybavena také nejnovější generací parkovacího asistentu Automatic Parking Assistant. S ním umí Yeti zacouvat do mezer podélně i příčně k vozovce; z podélných mezer pak také automaticky vyjede. Stejně jako před modernizací, i omlazená ŠKODA Yeti boduje velkorysou nabídkou prostoru. V žádném jiném kompaktním SUV nemají cestující na zadních sedadlech více místa nad hlavou – konkrétně 1 027 milimetrů. Objem zavazadlového prostoru činí minimálně 405 litrů, po posunutí zadních sedadel vpřed je možné ho zvýšit až na 510 litrů. Po vyjmutí zadních sedadel vzroste objem pro náklad na vynikajících 1760 litrů. Modely Škoda Yeti a Yeti Outdoor nabízejí pestrou paletu pohonných jednotek a převodovek v kombinaci s pohonem předních nebo všech kol. Kromě tří přeplňovaných zážehových motorů (1,2 TSI/77 kW, 1,4 TSI/90 kW a 1,8 TSI/118 a 112 kW s převodovkou DSG) jsou k dispozici dva turbodiesely -  1,6 TDI/77 kW a 2,0 TDI ve třech výkonových variantách 81, 103 a 121 kW.

První zážitky za volantem nových vozů Yeti a Yeti Outdoor splnily mé očekávání. Zvláště mě nadchla outdoorová verze 2,0 TDI/103 kW, se kterou jsem absolvoval jízdu ve skutečně náročném terénu - s hlubokými výmoly, strmými sjezdy, vodními příkopy a kamenitými výjezdy. A to v hustém dešti, jak někde na Borneu při Camel Trophy. Nejnovější generace stálého pohonu 4x4 se spojkou Haldex, pracuje v součinnosti s automatickou šestistupňovou převodovkou DSG spolehlivě a rychle a ještě větší komfort při jízdě v terénu vám zajistí režim OFF ROAD (aktivovaný tlačítkem na středové konzole), který mimo jiné zahrnuje funkci asistenta pro sjíždění svahů. V ulicích Düsseldorfu a v labyrintu dálnic, jimiž je protkána tato část Německa, jsme si vyzkoušeli i model Yeti 1,6 TDI GreenLine s pohonem předních kol. Kromě toho, že se jedná o neobyčejně obratný a v městském provozu nesmírně sympatický automobil, musím vyzdvihnout jeho hospodárnost s kombinovanou spotřebou paliva okolo 4,5 l/100 km.  

První generace modelové řady Škoda Yeti se na trhu objevila v roce 2009 a do dnešních dnů se ve světě prodalo přes 280 000 těchto vozů. Lze předpokládat, že nové verze Yeti a Yeti Outdoor budou neméně úspěšné.