name | autoweek.cz

Nová značka pro Evropu: Qoros

Nová značka pro Evropu: Qoros

11.12.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Na evropské trhy směřují auta nové značky Qoros ze společného podniku Chery Quantum Auto čínské automobilky Chery a izraelské investiční firmy Quantum LLC. K úspěchu jim mají dopomoci významní partneři z Evropy. Mohla by mezi ně patřit i automobilka Jaguar Land Rover!

Společnost Chery Quantum Auto, což je společný podnik mezi Chery Automobile a izraelské investiční firmy Quantum LLC, představila design svého prvního automobilu, který bude vyrábět pod hlavičkou Qoros Automotive. Vedení podniku věří, že toto auto mu umožní vyvážet vozy vyráběné v Číně do západní Evropy.

Společný podnik, ve kterém mají oba partneři poloviční podíl, byl založen v roce 2007. Nově vytvořená značka Qoros se představila na pompézní akcei provázené světelnou show a vystoupením tanečníků, podobající se prezentacím pořádaným automobilkami na mezinárodních autosalonech.

Q v názvu značky znamená kvalitu. Společnost tvrdí, že se první kompaktní sedan dostane na evropský a čínský trh koncem roku 2013. Vozy se budou vyrábět v nové továrně v Čangšu jihozápadně od Šanghaje. Z počáteční kapacity 150 000 vozů, kterou chce dosáhnout do roku 2015 nebo 2016, by se roční produkce měla postupně zvyšovat na 300 000 vozů, z nichž plná polovina bude určena na vývoz.

Společnost Chery Quantum najala tým západních manažerů se zkušenostmi z automobilového průmyslu. Výkonným šéfem sice je Qian Guo, ale vicepresidentem a předsedou společnosti byl jmenován Volker Steinwascher, bývalý výkonný viceprezident společnosti Volkswagen of America. Designérem je bývalý hlavní designér značky Mini Gert Hildebrand. Oba si do svého týmu přivedli několik svých bývalých kolegů z Wolfsburgu a Mnichova.

\"Je zapotřebí získat si důvěru. To znamená, že výrobky, které dodáváte, musejí být kvalitní. U kvality se nesmějí dělat kompromisy. Musejí vypadat dobře a splnit očekávání zákazníků,\" řekl Steinwascher a dodal, že výrobky společnosti Apple se také vyrábějí v Číně. \"Qoros propojí kvality německé konstrukce s japonskou úrovní výbavy a funkčností,\" tvrdí optimisticky Steinwascher.

Projekt Chery Quantum opravdu není radno podceňovat. Jde o společnost s kapitálem 1,5 miliardy euro. Dosud do projektu investovala 400 milionů eur, za něž získala velmi kvalitní partnery. Rakouská společnost Magna Steyr pro Qoros vyvíjí řadu vozů, včetně kompaktu, dvou malých aut a SUV. V plánu je samozřejmě i elektromobil. Rakouská společnost AVL zase vyvíjí motory, které bude automobilka Chery vyrábět. Připomeňme, že mateřská společnosti Magny Steyer Magna International se před časem pokoušela získat automobilku Opel a jejím spolumajitelem je ruský oligarcha Oleg Děripaska.

Analytici ale varují, že společnost Chery Quantum to nebude mít snadné. Qoros se musí stát novou značkou začínající úplně od nuly a bude muset překonat pověst nekvalitního auta vyrobeného v Číně. Podle Klause Paura, výkonného ředitele Synovate Motoresearch, který pro Chery Quantum dělal průzkum trhu, ale Qoros má v Evropě šanci následovat úspěch dříve podceňovaných korejských automobilek Hyundai a Kia nebo východoevropských automobilových značek, jako jsou Škoda nebo Dacia. \"Všechny tyto značky uspěly proto, že za solidní cenu nabízejí dobrou užitnou hodnotu, a to je důvod, proč je lidé kupují,\" řekl. \"V současnosti má výraz Made in China v automobilovém průmyslu negativní význam z hlediska kvality, ale obecně nemusí čínský původ být nezbytně špatný, neboť kvalita výroby v zemi dosáhla takové úrovně, jakou zákazníci očekávají,\" uvedl Paur.

\"Společnost Chery Quantum představuje neobvyklý experiment, \" konstatuje Michael Dunne, poradce v automobilovém odvětví a autor knihy American Wheels, Chinese Roads. \"Vrozené schopnosti tu určitě jsou. Jde o to, zda nová firma dokáže svůj plán realizovat. Otázkou je zda budou například schopní vytvořit kulturu, která vyžaduje trvalou, prvotřídní kvalitu a přitom nadále udržovat nízké výrobní náklady?\"

Státem kontrolovaná automobilka Chery je mezi údajně 70 čínskými producenty osobních aut zatím největším vývozcem. Za první tři čtvrtletí letošního roku vyvezla 122 441 vozů, což bylo o 80 % více než za stejné období loňského roku. Našla si už cestu do Jižní Ameriky, především do Brazílie, ale také do Ruska a Ukrajiny či Íránu a Iráku. Neuspěla ovšem se snahou prosadit se pod svou značkou na severoamerickém a západoevropském trhu. Přitom se o to rovněž pokoušela s pomocí partnerů z Evropy a zkušených prodejců z USA. Paradoxně se jí zatím víc daří s kopiemi než s vlastními auty vyvíjenými s pomocí evropských techniků. To je hlavním důvodem, proč se chce zbavit jména Chery, které má v Evropě špatnou pověst. Ostatně i v Itálii montované vozy Chery se prodávají pod značkou DR Motor.

Může se zdát, že obrat od laciných aut do kategorie vozů konkurujících německým značkám je přece jen trochu odvážný. Ostatně i maketa, která byla při velkorysé prezentaci předvedena, zatím naznačuje, že u Lexusu, Infiniti či Volva zatím mohou mít klidný spánek. Jenže to by se mohlo rychle změnit. Nejnovější zpráva z Číny mluví o tom, že Chery Automobile uzavřela předběžnou dohodu o spolupráci i s indickou společností Tata Motors. Té patří i anglická automobilka Jaguar Land Rover, která hledá partnera pro výrobu svých aut v Číně a jejíž prodejci postrádají v nabídce auta nižších kategorií.