name | autoweek.cz

Nové rekordy a potřeba zvýšit výrobní kapacitu

Nové rekordy a potřeba zvýšit výrobní kapacitu

01.11.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Škoda Auto od ledna do konce září meziročně zvýšila celosvětové dodávky zákazníkům o 7,8 % na novou rekordní hodnotu 939 100 vozidel. Využití výrobní kapacity na 119 % spolu s přípravou nových modelů ale ukazuje na potřebu nových výrobních zařízení.
V průběhu prvních devíti měsíců letošního roku bylo zákazníkům dodáno 939 100 automobilů se značnou Škoda, což odpovídá meziročnímu nárůstu o 7,8 %. Také u tržeb dosáhla společnost Škoda Auto nejlepšího výsledku ve své dosavadní historii: 12,6 miliardy eur představuje nárůst o 2,1 % oproti stejnému období loňského roku. Provozní výsledek ve výši 1,1 miliardy eur za první tři čtvrtletí i nadále pohyboval na vysoké úrovni, byl však ovlivněn vysokými výdaji na nové modely, elektromobilu a rostoucími personálními náklady, takže poklesl o 10,2 % na 1,1 miliardy eur. Rentabilita tržeb se pohybovala na hodnotě 8,6 % (leden až září 2017 9,8 %).
 
Generální ředitel společnosti Škoda Bernhard Maier má ovšem velký problém, který mu mnozí ředitelé automobilek mohou jen závidět: značka je tak úspěšná, že výrobní kapacity v jejích závodech nejsou dostatečné. „V současné době poptávka po našich vozech výrazně převyšuje naše výrobní kapacity a naše oddělení prodeje uvádí do roku 2019 dalších 200 000 kusů,“ uvedl Maier pro Automobilwoche. Využití výrobních kapacit již nyní činí 119 %.
 
Rostoucí zájem o vozy Škoda proto nutí koncernové vedení ve Wolfsburgu hledat řešení. Šéf odborů VW Bernd Osterloh navrhl, aby se přesunula výroba modelu Superb nebo některého z SUV z Kvasin do Emdenu, kde se vyrábí Volkswagen Passat využívající stejnou platformu jako Superb. V Emdenu musel být kvůli poklesu zájmu o Passat a nedostatečnému využití výrobního zařízení zaveden režim tzv. Kurzarbeit. Němečtí odboráři se proto obávají propouštění pokud se situace v Emdenu nezlepší.
 
Vedení Škoda Auto se tomu brání, protože výroba v Německu je příliš drahá. Z dlouhodobého hlediska by tím utrpěla ziskovost značky, pro kterou je klíčový princip nabídky dobré hodnoty za dobrou cenu. Škoda Auto pouze přechodně lakuje karoserie modelu Fabia v Německu a dočasně využívá továrnu v Osnabrücku pro montáž modelu Karoq. Představitelé Škoda Auto by raději hledali nové výrobní kapacity v jihovýchodní Evropě.
 
Klaus-Dieter Schürmann, člen představenstva Škoda Auto zodpovědný za oblast financí a IT, zdůrazňuje: „Škoda Auto je úspěšná společnost s trvale udržitelnou ziskovostí. Mezi klíčové důvody patří náš aktivní management cen a odbytu i důsledné řízení nákladů. Přísnější předpisy týkající se emisí a CO2 představují velkou výzvu pro celý automobilový průmysl. Potřebné finanční výdaje na nové produkty, elektromobilitu a další technologie budoucnosti se logicky odrážejí v současných výsledcích stejně jako negativní efekty směnných kurzů. Kromě toho vzrostly také personální náklady v důsledku nové kolektivní smlouvy, která vstoupila v platnost v dubnu letošního roku. V reakci na tyto vlivy jsme již v první polovině roku 2018 přijmuli dodatečná opatření za účelem zlepšení výsledku.“