name | autoweek.cz

Nový Ford C-MAX a Grand C-MAX do prodeje

Nový Ford C-MAX a Grand C-MAX do prodeje

16.12.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Nová řada C-MAX posiluje pozici značky ve třídě kompaktních víceúčelových vozů (Ford ji označuje jako MAV - Multi Activity Vehicle). C-MAX a Grand C-MAX jsou další variací na téma designérského stylu Fordu označovaného jako kinetický design.

Ford uvedl své kompaktní MPV odvozené z modelové řady Focus v roce 2003 a od té doby jej prodal 850 000 kusů. Nyní přichází se druhou generací, vytvořenou na zcela nové platformě. V reakci na nabídku konkurence už také Ford nabízí dvě varianty lišící se délkou a počtem sedadel.

Ford C-MAX je prvním vozem nové generace globálních kompaktních modelů značky do níž se už v roce 2011 zařadí i nový Focus III. generace. Nová společná platforma Ford C je výsledkem programu globálního vývoje. Do konce roku 2012 na ní vznikne nejméně 10 různých modelů. Ford odhaduje souhrnný objem vozů vyprodukovaných na této platformě na dva miliony ročně.

C-MAX je prvním evropským vozem, při jehož vzniku Ford využil nový systém globálního vývoje produktů GPDS. Ten napomáhá tomu, že se nové modely na trh dostanou rychleji a s vynaložením menších nákladů. Vyšší efektivity vývojového procesu se dosahuje rozsáhlejším využitím počítačové simulace. Vůz nejdříve kompletně vzniká virtuálně a teprve když je schválen se staví první prototypy. Také většina následných detailních úprav probíhá především v počítačových programech. Díky tomu se odbourala celá jedna prototypová fáze.

Pětimístný C-MAX je dlouhý 4380 mm při rozvoru náprav 2648 mm. Jeho zavazadlový prostor má při použití dojezdového náhradního kola objem 432/184 l. Sedmimístný Grand C-MAX je o 140 mm delší - má délku 4520 mm a rozvor náprav 2788 mm. Jeho zavazadlový prostor má objem 56/439/1706 l.

Styl nové generace C-MAXU se odlišuje od konkurence mnohem sportovnějším vzhledem, takže na první pohled působí takřka dojmem hatchbacku. C-MAX a Grand C-MAX jsou identické jen ke střednímu sloupku - design zadních partií vytváří odlišný charakter obou verzí. C-MAX je také o 40 mm vyšší.

C-MAX uvádí do segmentu kompaktních MPV boční zadní posuvné dveře (používá je i o něco větší Mazda5). Sedmimístný Grand C-MAX k tomu přidává unikátní uspořádání umožňující přístup na třetí řadu průchodem mezi sedadly ve druhé řadě.

Ovládací a informační prvky Ford uvádí jako novou generaci rozhraní člověk-stroj (Human Machine Interface, HMI). Jeho součástí je dvojice pětisměrných kolébkových tlačítek na volantu, jejichž prostřednictvím řidič ovládá dva hlavní displeje vozidla: jeden v přístrojovém panelu a druhý nad středovou konzolou uprostřed přístrojové desky.

Nový C-MAX je vybaven zdokonaleným systémem inteligentní ochrany Ford IPS (Intelligent Protection System), který zahrnuje optimalizovanou strukturu karoserie a nejmodernější zádržné systémy se šesti airbagy. Nosná struktura je z 54 % vyrobena z vysokopevnostních ocelí. Díky tomu má nízkou hmotnost při vysoké tuhosti.

Podvozek je vybaven víceprvkovým zavěšením Control Blade zadních kol. C-MAX je navíc standardně vybaven elektrickým posilovačem řízení EPAS (Electric Power-Assisted Steering). Novinkou je sériové vybavení systémem stranového přesměrovávání točivého momentu TVC (Torque Vectoring Control), který funguje jako elektronický samosvorný diferenciál.

V nabídce pohonných jednotek se objevuje i zcela nový zážehový čtyřválec Ford EcoBoost SCTi o zdvihovém objemu 1,6 l kombinující přímé vstřikování benzinu s přeplňováním. Je vybaven nejnovější generací vysokotlakého přímého vstřikování a turbodmychadlem BorgWarner reagujícím s minimální časovou prodlevou. Motor je vybaven i systémem nezávislého proměnlivého časování sacích i výfukových ventilů TiVCT (Twin independent Variable Camshaft Timing).

V nabídce je kromě nové šestirychlostní přímo řazené převodovky Durashift i šestirychlostní samočinná dvouspojková převodovka PowerShift.

C-MAX nabízí i technologie Ford ECOnetic zahrnující rekuperační dobíjení, použití olejů s nižší viskozitou, další úpravy motoru a pneumatiky s nízkým valivým odporem.

Ford C-MAX a Grand C-MAX se vyrábějí v závodě Ford Almussafes poblíž španělské Valencie s využitím flexibilního systému výroby. Ten umožňuje montovat na montážních linkách několik různých modelů a karoserií současně. Investice do technologie flexibilní výroby tak vytvořila možnost souběžné produkce modelů C-MAX a Grand C-MAX vedle vozů Fiesta a Focus. Výhodou továrny je, že se vedle pozemku společnosti Ford nachází průmyslová zóna z níž se prostřednictvím unikátního automatického systému dodávají komponenty (např. přístrojové desky, sedadla, nebo moduly zavěšení) visutým dopravníkem přímo na montážní linky.

Ford plánuje pro obě verze celkovou roční produkci 150 000 vozů. Na rozdíl od svého předchůdce bude nový C-MAX od počátku roku 2012 nabídnut i na severoamerickém trhu, ovšem se zážehovým čtyřválcem 2,5 l.

V roce 2013 budou na trh uvedeny i dvě hybridní verze pětisedadlového C-MAXu - plně hybridní (HEV = Hybrid Electric Vehicle) a dobíjecí (PHEV = Plug-In Hybrid Electric Vehicle). Půjde o první hybridy Fordu nabízené v Evropě.

Akční cena při uvedení na český trh začíná u C-MAXu na 399 900 Kč, Grand C-MAX je o 20 000 Kč dražší.