name | autoweek.cz

Nový Opel Zafira Tourer

Nový Opel Zafira Tourer

18.05.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Nový Opel Zafira Tourer přinese novou koncepci sedadel, dynamický design přední části, komfort, bezpečnost a inovativní asistenční systémy umožňují relaxační jízdu.

Po ženevském představení konceptu bude mít Opel Zafira Tourer výstavní premiéru v září na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. Přídomek Tourer symbolizuje kvalitativní skok daný předělaným systémem sedadel Flex7.

Opel Zafira první generace se při premiéře v roce 1999 stal prvním sedmimístným kompaktním MPV a ustavil nové standardy flexibility interiéru, protože sedadla již nebylo nutné vyjímat z vozu. Od roku 1999 Opel v Evropě prodal přes 2,2 milionu vozů Opel Zafira prvních dvou generací.

U nové Zafiry Tourer konstruktéři vylepšili koncept variabilních sedadel Flex7. Sedadla ve třetí řadě se opět dají zcela zapustit do podlahy zavazadlového prostoru. Druhá řada má zcela novou konstrukci. Netvoří ji třímístná lavice ale tři samostatná sedadla která lze samostatně sklápět a posouvat v rozmezí 210 mm.

Opěradlo prostředního sedadla ve druhé řadě se dá sklopit a otočit, čímž se vytvoří středová loketní opěrka. V tomto případě lze krajní sedadla posouvat v rozmezí až 280 mm, tedy o 70 mm více proti standardní verzi a o 80 mm více v porovnání se Zafirou druhé generace. Krajní sedadla lze zároveň posunout o 50 mm směrem ke středu vozu. Sedadla ve druhé řadě mohou být na přání vybavena systémem Lounge Seating.

U Zafiry Tourer se zvětšil rozvor na 2760 mm (+57 mm) i rozchod vpředu 1584 mm (+96 mm) a vzadu 1588 mm (+78 mm). Zavazadlový prostor má objem 710 l v pětimístné konfiguraci (o 65 l více, než v současné Zafiře) a až 1860 l (+40 l) pokud se sklopí sedadla ve druhé i třetí řadě.

V interiéru je mnoho odkládacích schránek a prostor včetně multifunkční konzole FlexConsole, která vznikla vylepšením systému FlexRail, kterým je vybavena nová Meriva. Středová loketní opěrka s odkládací schránkou a držáky nápojů se dá posouvat ve zdvojených hliníkových kolejnicích do požadované polohy, takže mezi předními sedadly může vzniknout velkorysý odkládací prostor.

Zafira Tourer může mít i integrovaný záďový nosič jízdních kol Opel FlexFix druhé generace s novým systémem upevnění jízdních kol usnadňující manipulaci s bicykly.

Výhled řidiče se zlepšil díky tenčím předním sloupkům, větším bočním oknům a změněnému uchycení vnějších zpětných zrcátek přesunutých do dveřních panelů. Zafira Tourer může být na přání vybavena i panoramatickým čelním oknem které plynule přechází do velkoplošného střešního okna.

Od zahájení prodeje budou k dispozici tři verze turbodieselu 2,0 CDTi s přímým vstřikováním nafty Common rail a výkony 81 kW (110 k), 96 kW (130 k) a 121 kW (165 k). Nabídka zážehových motorů bude zahrnovat dva přeplňované čtyřválce 1,4 ECOTEC o výkonech 88 kW (120 k) a 103 kW (140 k). Převodovky budou šestirychlostní přímo řazené, na přání bude i samočinná. Pro všechny motory bude k dispozici systém Start/Stop.

Brzy po debutu Zafiry Tourer nabídku doplní úsporná verze ecoFLEX a objeví i varianty na zemní plyn (CNG) a propan-butan (LPG). Během roku 2012 přijdou také výkonnější verze se zážehovými motory nové generace.

Zafira Tourer dostala moderní přední nápravu odvozenou z nápravy modelu Insignia s izolovaným pomocným rámem a vzpěrami McPherson. Konstrukce zadní nápravy stejně jako u nové generace Astry kombinuje vlečená ramena propojená torzní příčkou s Wattovým přímovodem. Tato konstrukce zaručuje výbornou stabilitu a ovladatelnost, vysoký komfort a dobrou akustickou izolaci. Tato náprava je lehčí a kompaktnější než víceprvková, která by z prostorových důvodů neumožňovala využití integrovaného záďového nosiče jízdních kol FlexFix.

Zafira Tourer může být vybavena adaptivním mechatronickým podvozkem FlexRide. Ten samočinně přizpůsobuje charakteristiku tlumičů pérování povrchu silnice, rychlosti jízdy, naklánění karoserie a individuálnímu stylu jízdy řidiče. FlexRide umožňuje nastavení třech základních režimů - základního Standard, komfortního Tour a dynamického Sport.

Komfort cestování a aktivní bezpečnost zvyšuje řada asistenčních systémů. Novým prvkem u Opelu je adaptivní radarový tempomat ACC (Adaptive Cruise Control) s funkcí kolizního brždění CMB (Collision Mitigating Braking), který neustále monitoruje vzdálenost od vpředu jedoucího vozu. Pokud není dostup bezpečný, systém samočinně sníží rychlost vozu, v extrémním případě aktivuje brzdy aby se zabránilo střetu. V nabídce jsou i kamerový systém Opel Eye druhé generace zahrnující asistenční systém varující před nechtěným vyjetím z jízdního pruhu LDW (Lane Departure Warning) a vylepšenou funkci sledování dopravních značek TSR (Traffic Sign Recognition). Kamerový systém Opel Eye nově podporuje funkce FDI (Following Distance Indication), která vizuálně informuje řidiče o vzdálenosti od vpředu jedoucího vozu, FCA (Forward Collision Alert), upozorňující řidiče opticky i akusticky na hrozící kolizi se vpředu jedoucím vozem, a ILR (Intelligent Light Ranging), rozšiřující funkčnost adaptivních bi-xenonových světlometů AFL+ (Advanced Forward Lighting) o nastavení dosahu tlumených světel podle odstupu od vpředu jedoucího vozu pro zlepšení osvětlení silnice aniž by hrozilo oslnění ostatních řidičů.

U Zafiry Tourer mají premiéru i další asistenční systémy - systém varování vozu v mrtvém úhlu SBSA (Side Blind Spot Alert), upozorňující řidiče na hrozící kolizi s jiným vozem při změně jízdního pruhu, vyspělý parkovací asistent APA (Advanced Park Assist), pomáhající najít vhodnou mezeru pro zaparkování a navádějící do ní. Záďová kamera Rear View Camera usnadňuje couvání ve stísněných prostorech.

I po rozjezdu výroby nové Zafiry Tourer zůstane stávající Zafira nadále v nabídce jako cenově dostupná alternativa. Zafira i Zafira Tourer se budou vyrábět výhradně v německém závodě Opelu v Bochumi. Prodej Zafiry Tourer bude zahájen na konci letošního roku.