name | autoweek.cz

Nový Rapid má své kouzlo

Nový Rapid má své kouzlo

14.10.2012 | Antonín Matějka | Aktuality

Na autosalonu v Paříži jsme hovořili s Jozefem Kabaněm, šéfdesignérem automobilky Škoda Auto.

 

Od roku 2008 jste šéfdesignérem automobilky Škoda Auto, ale je o vás známo, že jste svoji , dá-li se říci, závratnou kariéru odstartoval v koncernu Volkswagen. Předpokládám, že se vám tím tenkrát otevřely zcela nové obzory profesního růstu.

 

V koncernu Volkswagen jsem začínal před dvaceti lety a zhruba prvních deset let jsem paralelně pracoval pro značky VW a Bugatti. Podílel jsem se mimo jiné i na vývoji designu supersportovního vozu Bugatti Veyron. Poté jsme přešel k firmě Audi a stal se šéfem designu exteriéru. Musím říci, že tyto roky pro mě byly z hlediska mé profese a práce nesmírně vzrušující. Dnes pracuji pro značku Škoda a je pro mě veliká čest, že se mohu podílet na budoucím vývoji této atraktivní a perspektivní firmy a možná i na jejích historických milnících. Škodovka je navíc spojená s mým dětstvím v tehdejším Československu, takže k ní mám opravdu blízký osobní vztah. To, že jsem měl možnost tvořit pro čtyři značky s odlišnou historii, filozofií a vizemi, bylo pro mě samozřejmě obrovským přínosem, který se odráží v mém současném nazírání na moderní automobilový design.

 

Na jakém projektu jste po svém příchodu do Škodovky začal nejdříve pracovat?

 

Ještě než jsem začal pracovat na prvním konkrétním projektu, musel jsem se velice rychle seznámit s historií, produktovou filozofií a firemní strukturou automobilky Škoda. A samozřejmě dokonale poznat tým lidí, s nímž jsem měl spolupracovat. Chtete-li přetvořit určitý výraz designu, musíte jej nejdříve do detailu poznat. Uvědomte si, že vývoj nových modelů je kontinuální, přesně plánovaný proces a já jsem do něj vstoupil v určité fázi. Prvním projektem, který jsem pomáhal dokončit, byl model Yeti, v té době se ovšem již usilovně pracovalo na nové firemní filozofii designu značky Škoda.

 

 

Kam vlastně směřuje filozofie designu automobilky Škoda v horizontu blízké budoucnosti?

 

Naše současná filozofie designu vychází z toho, že se člověk rád i v době ekonomické recese obklopuje elegantními, stylisticky propracovanými věcmi. Víme, že zákazníci o koupi nového automobilu dnes více přemýšlejí, a tak jim musíme nabízet nejen vozy se špičkovými technickými parametry, ale i s atraktivním designem, který by splňoval jejich očekávání v daném segmentu vozidel. Chceme, aby majitelé nových vozů Škoda z nich měli skutečnou radost a zároveň maximální užitek v každodenním provozu. Základ naší designové filozofie pro příští roky stojí na přímočarosti, otevřenosti a přirozené eleganci.  A právě nový model Rapid, který jsme předvedli na autosalonu v Paříži, naznačuje směr dalšího vývoje. Nová generace Octavie či Superbu pak posune hranice designu opět mnohem dále.

 

Jak dlouho vlastně probíhá vývoj designu nového modelu od prvotní skicy či návrhu a kolik lidí vašeho týmu se na něm podílí?

 

Vývoj nového automobilu trvá v principu čtyři roky, ale neznamená to, že by se jednalo o jediný striktně disciplinovaný proces. Tým stylistů musí paralelně pracovat i na mnoha jiných projektech. Nejdříve si definujeme určité vize, hrubé představy o novém produktu, jeho velikosti, funkčnosti, cílové skupině zákazníků a v neposlední řadě i o jeho prodejní ceně. Neméně důležitým kritériem pro naši další práci jsou i technologické možnosti výroby v našich závodech. Designér musí rovněž brát ohled na další limitující faktory, jakými jsou aerodynamika, akustika, proudění vzduchu v motorovém prostoru či klimatizace různých funkčních skupin. Vývoj designu je vždy otázkou kompromisů a mnohdy i ústupků z naší strany. Právě proto je naše práce tak zajímavá a fascinující. V mém týmu v současné době pracuje zhruba sto lidí různých profesí, nepřímo spolupracuji s dalšími stovkami odborníků a můj tým je v rámci koncernu pověstný tím, že zahrnuje zaměstnance zhruba dvaceti různých národností. To je pro vývoj designu automobilky Škoda  nesmírně přínosné, neboť lidé, kteří vyrůstali v jiných kulturních podmínkách, dokážou lépe definovat potřeby a přání zákazníků na jednotlivých světových trzích. Musíte si uvědomit, že Škoda je dnes globální značkou.  

 

V současné době se v motoristickém i nemotoristickém tisku objevuje mnoho článků o novém Rapidu a jejich autoři pochopitelně hodnotí design tohoto vozu. Jak se vy osobně díváte na koncept a stylistické ztvárnění Rapidu?

 

Nový Rapid je pro mě něco jako pramenitá voda, kterou pijete po celý život, a je jen na vás, zda oceníte její kvalitu a chuť. Rapid je vůz pro lidi, kteří sní především o kvalitním, spolehlivém a praktickém automobilu, jenž i po pěti letech bude vypadat svěže, elegantně a sebevědomě.

 

Často se právě ve spojení s vozy Škoda hovoří o nadčasovosti jejich designu. Co pro vás tento pojem představuje a jak je pro vás důležité sledovat konkurenci?

 

V oblasti automobilového designu dochází v současné době  k určitým změnám. Je patrný odklon od přílišné dekorativnosti s nádechem kýčovitosti k plně funkčnímu nadčasovému designu. Tento pojem pro mě představuje především vyjádření skutečné funkce a hodnoty výrobku. Konkurenci samozřejmě sleduji, je to pro moji práci velmi důležité a musím řicí, že si konkurenčních designérů nesmírně vážím. S úctou sleduji jejich výtvory a někdy mě dokonce trápí, když se některá značka, pro kterou pracují, dostane do ekonomických nesnází. Ale zároveň beru konkurenci jako konkurenci, protože mám obrovskou morální zodpovědnost ke značce Škoda. Dělám vše pro to, aby její výrobky měly nejenom špičkový moderní design, ale aby byly i prodejně velice úspěšné.

 

Vychováváte si mladé designéry a hledáte popřípadě nové talenty automobilového designu?

 

Mladé designéry si v rámci automobilky Škoda a celého koncernu Volkswagen samozřejmě vychováváme a zároveň hledáme nové talenty na různých vysokých školách. Navíc udržujeme kontakty se zajímavými lidmi, kteří pro nás mohou být z pohledu designu přínosní. Mnohdy sponzorujeme jejich studia a nabízíme jim různé praxe, které by je přivedly k nám. Pro nás je ovšem důležité, aby mladý člověk byl nejen talentovaný, ale aby měl i určitý citový vztah k naší značce. Bez ní svoji profesi nemůže dělat dobře.