name | autoweek.cz

Nový rekord PSA v roce 2018

Nový rekord PSA v roce 2018

15.01.2019 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Vydařené převzetí Opelu, mnoho úspěšných novinek, zvládnutí přechodu na novou metodiku měření emisí WLTP ale i silný prodej užitkových vozidel stojí za prodejem 3,9 milionu vozů koncernu PSA a tím rekordním růstem dodaných aut na mezinárodních trzích o 6,8 %.
Růst objemu prodeje PSA vykazuje už pátý rok po sobě, a to i přes nepříznivé ekonomické a geopolitické podmínky. Osvědčuje se strategie tvorby cen (Princing power) a skladba modelové řady zaměřená na klíčové modely (Core Model Strategy) přináší své ovoce. K tomu se přidává úspěch nových vozů a vedoucí postavení v Evropě na trhu s lehkými užitkovými vozy.
 
Ziskový růst, díky kterému skupina PSA dosáhla loni téměř 3 878 000 prodaných vozů, tedy meziroční růst o 6,8 %, podpořila produktová ofenzíva skupiny PSA. Ta zahrnovala více než 70 regionálních uvedení nových produktů v rámci dvou let ve spojení se strategií orientovanou na zákazníky. K úspěchu přispěla i maximální angažovanost obchodní sítě.
 
„V neustále se rozvíjejícím prostředí se nám daří díky důslednému zavádění naší Core Model Strategy, která se ukázala jako účinná. Atraktivita našich výrobků pro soukromé i firemní zákazníky je základem cenové politiky všech našich značek, současně spouštíme ofenzívu elektromobilů. Pro vyřešení náročných úkolů, které jsou před námi, a pro zlepšení spokojenosti našich zákazníků je více než kdy jindy důležitá hbitost a darwinovský duch,“ uvedl předseda představenstva PSA Carlos Tavares.
 
Úspěšné nové modely
Modely skupiny PSA jsou od roku 2014 každoročně finalisty nejprestižnějších motoristických anket. V roce 2018 získaly cenu Dodávka roku 2019 (Peugeot Partner, Citroën Berlingo Van a Opel/Vauxhall Combo) a Best Buy Car of Europe 2019 v anketě AutoBest (Citroën Berlingo, Opel/Vauxhall Combo Life a Peugeot Rifter), kde navázaly tak na loňský úspěch vozu Citroën C3 Aircross.
 
Obzvlášť úspěšná jsou nová SUV skupiny PSA: Peugeot 2008, 3008, 5008, Citroën C3 Aircross , C3-XR, C5 Aircross, DS 7 Crossback a Opel/Vauxhall Crossland X, Mokka X a Grandland X. Tato produktová dynamika bude pokračovat i v roce 2019, kdy všechny značky uvedou na trh nové vozy. Všechny značky spustí ofenzívu v nabídce vozů s elektrickým a hybridním pohonem, přičemž první PHEV a EV budou mít zákazníci k dispozici již v roce 2019. Jako první je představí značka DS.
 
Posílení v oblasti lehkých užitkových vozidel
Skupina PSA překonala rekord prodeje lehkých užitkových vozů - 564 147 dodaných vozidel představuje meziroční nárůst o 18,3 %. Skupina PSA v roce 2016 obnovila modelovou řadu středních užitkových dodávek a v roce 2018 řadu kompaktních dodávek. Posílila tak svou pozici v Evropě ve všech dílčích segmentech. Téměř čtvrtina zákazníků evropského trhu lehkých užitkových vozidel nakoupila vůz či vozy patřící do portfolia některé ze značek skupiny PSA.
 
Ofenzíva lehkých užitkových vozů položila základy mezinárodního růstu skupiny, a to zejména úspěšným uvedením modelů Peugeot Expert a Citroën Jumpy v Evropě a Asii. Jako velmi slibné se jeví také začátky zavádění širokého sortimentu produktů a služeb v oblasti užitkových vozidel pro zákazníky v Latinské Americe.
 
Evropa: 17,1% podíl na trhu
Skupina PSA plně využila dobře zvládnuté zavádění nové normy WLTP a tím v posledních čtyřech měsících roku získala konkurenční výhodu. Na konci roku dosáhl podíl skupiny na evropském trhu 17,1 %, tzn. zvýšení o 3,8 %. Zasloužily se o to značky Peugeot a Citroën, které v roce 2018 vykázaly největší růst prodeje v rámci deseti nejúspěšnějších značek v Evropě s nárůstem téměř o 5 %.
 
Peugeot je lídrem na evropském trhu s SUV. Ve Francii a Španělsku je na první pozici na trhu s osobními vozy v rámci B2C i B2B. Citroën dosáhl nejlepší prodejní výsledek za posledních 7 let. Společnost DS Automobiles si výrazně polepšila díky uvedení modelu DS7 Crossback se zvýšením prodeje o 6,7 %. Opel/Vauxhall pokračoval v produktové ofenzívě s řadou X. Skupina PSA díky tomu dosáhla vyšší růst než evropský trh a zlepšila prodejní výsledky ve všech hlavních zemích: Francii (+2,6 %), Španělsku (+4,2 %), Itálii (+3,9 %), Velké Británii (+4.8 %) a Německu (+3,7 %).
 
Ostatní trhy
Region Střední východ - Afrika poznamenaly nepříznivé podmínky, zejména pozastavení činnosti v Íránu a pokles tureckého trhu. Skupina PSA ale zvýšila podíl na trhu v Maroku (+1,7 %), Tunisku (+1,0 %) a v Egyptě (+3,1 %). Udržuje si i vedoucí postavení ve francouzských zámořských departementech. V rozvoji regionální aktivity v roce 2019 bude důležité zahájení výroby v Kenitře (Maroko).
V oblasti Eurasie se prodej zvýšil na Ukrajině (+7 %).

Na čínském trhu, který oslabil o 2 %, poklesly tržby PSA o 34,2 %. Skupina PSA pracuje na několika akčních plánech, aby překonala současné obtíže. Se značkou Fukang spouští strategii elektrifikace modelové řady. V roce 2019 přijdou elektromobily PCD. Zaváděná strategie Core Model Strategy přinese modelovou nabídku, která bude lépe odpovídat očekáváním čínských zákazníků.

Prodej v jihovýchodní Asii se v porovnání s rokem 2017 zdvojnásobil na 10 882 vozů. Joint-venture s malajsijskou společností Naza (Malajsie) přinese v roce 2019první vozy Peugeot 3008 a 5008.

Růst tržeb v regionu Indie - Tichomoří lze připsat zejména výrazné aktivitě skupiny PSA v Japonsku (+9,6 %). Projekt výroby v Indii, připravený ve spolupráci se skupinou CK Birla, pokračuje podle plánu.

V Latinské Americe byl pokles prodeje způsoben oslabením argentinského trhu (ve druhém pololetí -32 %) iapotížím na brazilském trhu. Prodej v panamerické oblasti však měl pozitivní trend (54 887 prodaných vozidel, +13,3 %) zejména v Chile, Mexiku, Kolumbii, Peru, Uruguayi a Ekvádoru. Pomohlo i zahájení prodeje Citroënu C4 Cactus vyráběného v Latinské Americe. Také místní výroba LUV v této oblasti přináší očekáváné výsledky (uvedení vozů Jumpy Minibus, Berlingo, Boxer a Jumper v Brazílii, Jumpy a Expert Crewcab v Argentině a Partner ve verzi s elektrickým motorem v Chile a Uruguayi).