name | autoweek.cz

Nulové clo Trumpovi nestačí

Nulové clo Trumpovi nestačí

03.09.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Když na požadavek amerického presidenta Donalda Trumpa zrušit dovozní cla z USA vedení EU zareagovalo souhlasně, přišel z Washingtonu druhý úder - nulové clo je stále ještě málo. Amerických aut se do Evropy dováží minimálně, takže o ta tu vůbec nejde.
Počátkem roku začal Donald Trump vyjadřovat svou nespokojenost nad tím, že se do USA dováží spousta evropských (tj. německých) aut, zatímco dovoz amerických do Evropy je zatížen clem. Když po zavedení dovozních cel na ocel a hliník začal hrozit zvýšením cel i na auta, představitelé Evropské unie na to zareagovali příslibem, že dovozní cla na auta dovážená z USA zruší.
 
To logicky vyděsilo představitele evropských automobilek. Ne proto, že by se báli toho, že Evropu zaplaví levná auta z USA - nic takového nehrozí. Ani nulové clo Evropany nepřinutí kupovat americká auta. Jenže v souladu s pravidly Světové obchodní organizace WTO by to znamenalo, že dovozní clo by muselo být zrušeno pro auta dovážená z Japonska a Jižní Koreje.
 
Dohoda o sójových bobech místo o autech
Evropský příslib nulového cla na auta je nevyvážený. Osobní auta vyvážená z Evropy do Spojených států jsou skutečně zdaněna minimálně (2,5 %). Ovšem v případě kategorie light trucks je dovozní clo do USA 25 %. Obvykle se uvádí, že se jedná o pick-upy a dodávková vozidla. Jenže to je velký omyl. Do této kategorie patří kromě minivanů i větší SUV.
 
Vývoz aut z USA do Evropy se v naprosté většině týká opět evropských (resp. německých) automobilek, které ze Severní Ameriky do Evropy dovážejí mnohem víc aut než Velká trojka z Detroitu a Tesla.
 
Koncem července se šéf evropské komise Jean-Claude  Juncker vydal do Washingtonu především proto, aby vyřešil spory týkající se dovozních cel na auta. Výsledkem bylo, že slíbil, že EU zařídí velký objem dovozu sóji a zemního plynu z USA, jenže cla na auta byla z jednání vyřazena. Přesto se Juncker po návratu tvářil spokojeně, protože prý dostal příslib, že se i ta auta brzy vyřeší. Zvláště když EU nadále slibovala úplné zrušení dovozního cla na auta z USA.
 
Nulové clo nestačí
To, co mělo být v Evropě jasné už od počátku, nyní Donald Trump vyjádřil přímo: „Nulové clo na auta vyvážená z USA do Evropy není dostatečné. Jejich zákazníci beztak kupují jejich auta a nechtějí kupovat ta naše. Evropská unie je skoro tak špatná jako Čína, jen menší!“
 
S nejnovějšími opatřeními je už polovina zboží dováženého do USA z Číny zatížena dovozním clem. Číňané hrozí zavedením podobných opatření. A Evropané se připravují na totéž - v pátek Jean-Claude Juncker pro německou televizi ZDF prohlásil, že pokud USA zavedou cla na evropská auta, EU odpoví stejným způsobem na zboží dovážené z USA.
 
Hlavní cíl se ovšem Trumpovi daří plnit už nyní. Jeho rozvrácení světového obchodování znamená dlouhodobé posilování dolaru proti čínskému jüanu ale i euru. „Nebojujeme proti a jen proti jüanu. My bojujeme proti euru. A obojí stále klesá a klesá a klesá. V soukromém životě jsem měl rád slabý dolar. Silný dolar byl výhodný jen kdybych chtěl ve Skotsku koupit Aberdeen. Ale jako president vnímám věci jinak. Jako pro presidenta je pro mne krásné, když je náš dolar tak silný a mocný. Špatné na tom je, že je složité, když chcete po světě prodávat nějaké zboží,“ prohlásil spokojeně Trump.
 
Evropané se musejí změnit
Cíle Donalda Trumpa v této hrozící automobilové válce mohou být dva. Hrozbou vysokého dovozního cla na evropská auta podpoří prodej aut vyráběných v USA (byť evropskými nebo japonskými společnostmi). Současně jsou auta jen zástěrkou pro jiné obchodní činnosti. Může jít jak o už zmíněné geneticky upravené potraviny jako je sója, tak i o vytváření prostoru pro technologické společnosti pracující na vývoji autonomního řízení. Ty v USA pracují za zcela odlišných podmínek a rychle získávají náskok, protože jejich evropské konkurenty brzdí legislativa. Zde se otevírá příležitost přimět evropské automobilky používat americkou techniku.
 
Trump současně tlačí na Angelu Merkelovou, aby přestala nakupovat energie z Ruska, protože tím podkopává NATO. „Je směšné mít NATO na ochranu před nějakou zemí a pak této zemi platit miliardy. Co je to za obchod?“ říká Trump.
 
Do Washingtonu směřuje jedna delegace EU za druhou, ale to nic nemění na Trumpově základním požadavku:  „Musejí učinit zásadní změny nejen v předpisech a normách EU, ale i v chování evropských zákazníků. EU nechce přijmout naše zemědělské produkty. Postavili si proti nim zeď. To nejsou celní tarify, to je zeď!“
 
Mezi tím Donald Trump stačil zrušit zónu volného obchodu NAFTA mezi USA, Kanadou a Mexikem, uzavřenou v roce 1994. S Mexičany už se dohodl, že auta dovážená z Mexika budou muset mít 75 % dílů vyrobených v USA (dosud to bylo 62,5 %). S Kanadou, která je pro USA zdaleka největším exportním trhem světa, zatím žádná dohoda uzavřena nebyla.