name | autoweek.cz

Od roku 2022 do nových aut usedne Velký bratr

Od roku 2022 do nových aut usedne Velký bratr

27.03.2019 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Na základě dohody mezi představiteli Evropského parlamentu a Rady ministrů zemí EU budou sice do nových aut postupně od roku 2022 povinně instalovány nové bezpečnostní systémy, nicméně proti požadavku Evropské komise je zatím bude možné vypnout.
Snaha EU zvýšit bezpečnost silniční dopravy se i nadále potýká s požadavky na zachování ochrany osobních údajů a soukromí. To, co dnes o každém uživateli vysílá do světa každý mobilní telefon, zatím auta nebudou smět a systémy nově instalované na základě požadavků Evropské komise bude stále ještě možné vypnout a nebudou moci aktivně zasahovat do řízení. Nové povinné bezpečnostní prvky budou zaváděny do nových modelů představených po květnu 2022 jako doplňkové sady a povinně musejí být ve všech modelech prodávaných od května 2024.
 
Nejvíc diskutovaným systémem je Inteligentní rychlostní asistent ISA, který může automaticky zabránit tomu, aby vozidlo jelo rychlostí vyšší, než je povolená rychlost v daném úseku. Asistent se sice bude do vozů instalovat, ale řidič bude mít možnost v případě potřeby systém jednoduchým způsobem kdykoliv vypnout. Vypnout bude moci i případnou výstrahu např. ve formě vibrujícího pedálu.
 
Dalším kontroverzním systémem je alkoholový zámek, který neumožní spuštění motoru bez vykonání dechové zkoušky kontrolující hladinu alkoholu. Návrh místo toho jen zavádí instalaci přípravy, která montáž alkoholových imobilizérů v případě potřeby usnadní. V některých zemích se nicméně systém alkoholového zámku již používá u nákladních automobilů či autobusů, případně je povinný pro řidiče, kteří v minulosti měli problémy s požitím alkoholu za volantem.
 
Podobně je tomu i s kamerovým systémem sledujícím řidiče a rozpoznávajícím jeho klesající pozornost a v případě příznaků únavy vysílající zvukový signál. Také u tohoto systému nebude jeho aktivování povinné.
 
Schváleno bylo použití následujících bezpečnostních a asistenčních prvků: vyspělý systém nouzového brzdění, signalizace nouzového brzdění, záznamník údajů o nehodě, kamerový systém nebo systém pro udržování vozidla v jízdním pruhu. Návrh přináší i opatření k předcházení smrtelným nehodám a úrazům zranitelných účastníků silničního provozu, zejména cyklistů a chodců, kam patří například přímý výhled z kabiny nákladních automobilů nebo detekce překážek při couvání.
 
Záznamník údajů o nehodě nesmí obsahovat poslední čtyři číslice rejstříkového kódu vozidla VIN ani žádné jiné informace, podle nichž by bylo možné identifikovat konkrétní vozidlo či jeho řidiče. Nesmí také podléhat žádnému stálému zaznamenávání polohy. Údaje z něj mohou být staženy jen v případě, že dojde k nehodě, a to pouze příslušnými orgány k analýze údajů o nehodách. Paradoxní na tom je, že automobilky dnes už nabízejí telematické systémy, které všechny tyto údaje přenášejí a zpracovávají v reálném čase.
 
Návrh nyní ještě musí formálně potvrdit Evropský parlament a ministři dopravy států EU.