name | autoweek.cz

Odboráři VW nechtějí novou továrnu ve východní Evropě

Odboráři VW nechtějí novou továrnu ve východní Evropě

17.12.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Volkswagen oznámil úmysl vybudovat ve východní Evropě novou továrnu pro výrobu vozů několika značek jako náhradu za továrny přebudované na výrobu elektromobilů. Odboráři ale prosazují jiné řešení - využití stávajících továren.
Plán výstavby nové továrny Volkswagenu pro více koncernových značek ve východní Evropě naráží na odpor vedení odborů. Jejich nejvyšší představitel Bernd Osterloh (foto) uvedl, že by se mělo zvážit, zda by místo nové investice nebyla vhodnější nová forma využití stávajících továren. Podle německé tiskové agentury DPA odbory požadují, aby se přestavěla některá z továren na výrobu spalovacích motorů. Mohl by to být některý ze závodů v Salzgitteru, polských Polkowicích nebo v maďarském Győru.
 
Koncern Volkswagen v polovině listopadu zveřejnil svůj úmysl v příštích pěti letech zvýšit investice do elektromobility, autonomního řízení a digitalizace ve výši 44 miliard eur. Z toho 30 miliard eur je určeno pro vozidla s elektrickým pohonem.
 
Generální ředitel Herbert Diess před časem oznámil, že kromě centra elektromobility ve Cvikově Volkswagen přestaví na výrobu elektromobilů také závody v Hannover a Emdenu. V důsledku toho se výroba modelů Passat a Arteon do roku 2023 přesune z Emdenu do Kvasin. Diess současně oznámil, že výroba vozů Škoda Karoq a Seat Ateca by se z Kvasin měla přemístit do nové továrny ve východní Evropě, aniž by upřesnil její umístění.
 
Podle informací získaných magazínem Automobilwoche by rozhodnutí o novém závodě mělo padnout až při dalším plánovacím jednání dozorčí rady v listopadu roku 2019. Jako jeho možné umístění německá média uvádějí Rumunsko nebo Bulharsko. Jenže podle našich informací z těchto zemí je to krajně nepravděpodobné, protože ani v jedné z nich k tomu nejsou vytvořeny podmínky ze strany státu a jako těžko řešitelné se v obou ukazují problémy s logistikou.
 
Podniková rada odborů VW požaduje porovnání nákladů na nové investice ve východní Evropě s důsledky omezování výroby motorů. Podle německých odborů by nová továrna neměla náležet značce Škoda, ale měla by vyrábět vozy různých značek. Herbert Diess a neuváděl přičlenění nové továrny k některé ze značek. Nedávno ale generální ředitel společnosti Škoda Auto Bernhard Maier prohlásil, že výrobní kapacita závodů v České republice je plně využita a jedním z možných řešení by byla výstavba nové továrny na jihovýchodě Evropy.
 
V závodě na výrobu motorů v Salzgitteru je v současné době zkušební montáž na výrobu akumulátorů pro elektromobily. V příštích pěti letech zde Volkswagen investuje více než 700 milionů eur do produkce akumulátorů. Tento projekt ale odboráři zpochybňují. Bernd Osterloh k tomu prohlásil: „Bez politické podpory nemá smysl stavět továrnu na výrobu akumulátorů v Německu zejména kvůli vysokým nákladům na energie.“