ojetý elektromobil - co je důležité | Aktuality | autoweek.cz

Ojetý elektromobil - co je důležité

Ojetý elektromobil - co je důležité

29.04.2021 | Rybecký Vladimír | Aktuality

ADAC radí na co je nutné dávat největší pozor při nákupu ojetého elektromobilu: vyzkoušejte si dojezd a zjistěte záruku na trakční akumulátor.
Trh s elektricky poháněnými automobily zažívá v mnoha zemích velký rozkvět. Spolu s tím časem poroste i zájem o ojeté elektromobily. Pro tento mladý trh se ale zatím stále nedostává dostatek poznatků. Německý autoklub ADAC se podíval na co je třeba dávat největší pozor při nákupu ojetého elektromobilu. Je to zcela jasné: především na akumulátor, protože jde o nejdražší část celého vozidla.
 
Rozhodující je, jakým způsobem chcete elektromobil používat, stejně jako dojezd a technologie nabíjení. Pokud se elektromobil používá hlavně k dojíždění na krátkou vzdálenost, měl by dojezd zaručovat alespoň jednosměrnou vzdálenost mezi domovem a zaměstnáním plus bezpečnostní rezervu - za předpokladu, že na pracovišti je k dispozici dobíjecí zařízení.
 
Skutečný dojezd je obvykle výrazně menší, než udává výrobce. Ve svém Ecotestu ADAC pravidelně zjišťuje odchylku v průměru o 20 % od WLTP resp. 40 % od NEDC. Dojezd se navíc průběžně snižuje v závislosti na počtu absolvovaných nabíjecích cyklů a stáří akumulátoru. Také musíte počítat s rezervou od 10 % do 30 % v závislosti na způsobu jízdy, venkovní teplotě a použití vytápění nebo klimatizace atd. To znamená: v extrémních případech se může dojezd 200 km podle NEDC rychle zmenšit na 100 „skutečných“ km.
 
Pokud pravidelné absolvujete jízdy překračující dojezd vozidla, pak má význam funkce rychlého nabíjení stejnosměrným proudem. ADAC doporučuje používat nabíjecí systém CCS (Combined Charging System). Při nabíjení střídavým proudem je zástrčka typu 2 v celé Evropě standardem. Starší elektromobily s připojením typu 1 lze ve veřejných nabíjecích stanicích nabíjet prostřednictvím adaptéru.
 
Nezbytná je delší zkušební jízda. Při testu dojezdu by mělo být vozidlo plně nabité a palubní počítač nastaven na nulu. Příslušný styl jízdy - sportovní nebo úsporný - poskytuje realistické informace. Pokud byla například na vzdálenosti 50 km vyčerpána polovina kapacity akumulátoru, lze s plně nabitým akumulátorem očekávat ujetí jen asi 100 km i když je na displeji dojezd 130 km nebo víc.
 
Jelikož je trakční akumulátor nejdražší a současně nejvíc na ztrátu parametrů náchylná část elektromobilu, měli by mu kupující věnovat zvláštní pozornost a vyjasnit si příslušná pravidla záruky. Většina výrobců poskytuje na akumulátor záruku 8 let nebo 100 000 až 200 000 km najetých kilometrů na obvykle 70 % zbývající kapacity. Proto požadujte od prodávajícího servisní knížku a protokoly o návštěvách servisu.