name | autoweek.cz

Opel Astra pokračuje v útoku

Opel Astra pokračuje v útoku

22.08.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Opel na autosalonu v Paříži představí hned dvě nové verze nové generace svého kompaktního modelu - praktické kombi Opel Astra Sports Tourer a atraktivní sportovní kupé Astra GTC.

Šéf Opelu Nick Reilly tvrdí, že v průběhu roku 2011 bude dokončena restrukturalizace evropských aktivit GM a od roku 2012 bude Opel spolu se značkou Vauxhall, používanou pro stejné vozy ve Velké Británii, opět ziskový. Bude to znamenat odchod asi 8300 zaměstnanců ve Španělsku, Belgii a Velké Británii a zvýšení produkce.

Navíc samozřejmě budou potřeba nové modely. Po této stránce nemusí mít Reilly obavy, protože Opel má připravenu celou řadu novinek. V cílovém roce 2012 nebude v nabídce značky žádný model starší tří let. V cestě k zákazníkům by Opelu měl dopomoci i nejnovější Reillyho marketingový trik: celoživotní garance na nově prodávané vozy značky Opel (jediným omezením je najetí 160 000 km).

Letošní bilance Opelu je zatím rozporuplná. Na nejdůležitějším trhu v Německu se jeho prodej propadl o 41 %, což je mnohem více než pokles celého trhu. Opelu zde prokazatelně neprospěla úporná snaha Reillyho vymámit z kancléřky Angely Merkelové finanční pomoc ve výši miliardy eur. Podle statistik v Německu nese 12,8 % osobních aut značku Opel, jenže u nově prodaných vozů to je jen 7,4 %. V jiných zemích se značce daří mnohem lépe především díky velkému zájmu o novou Astru. Na tu do konce července přišlo 160 000 objednávek, takže ke splnění letošního prodejního cíle chybí už jen 20 000 prodaných vozů.

Šéf designu Opelu Mark Adams nám před časem představil tři připravované varianty kompaktního modelu Astra. Stejně jako u základní podoby - pětidveřového hatchbacku - se u nich jeho tým snažil přidat k německé robustnosti a preciznosti více emocí. V interiéru se zase usilovně pracovalo na racionálním využití obestavěného prostoru s ohledem na každodenní potřeby uživatelů. Podobně jako u hatchbacku lze konstatovat, že se v Rüsselsheimu vydali správnou cestou po stránce moderní techniky i praktičnosti.

Karoserii typu kombi vyhledává 24 % kupujících Astry, přičemž v Německu to je dokonce 27 %. Proto se jedná o mimořádně důležitou variantu. Podobně jako Insignia i Astra opouští u kombi označení Caravan a nahrazuje jej SportsTourer. Stejně jako u hatchbacku (s nímž má stejný rozvor náprav 2685 mm) je dynamický vzhled podtržen tím, že linie oken je o hodně níž než linie střechy, což vůz opticky snižuje. Praktičnost kombi je umocněna nízkou polohou nakládací hrany a velmi širokými dveřmi zavazadlového prostoru, takže nakládání i rozměrných předmětů je velmi ulehčené. Nakládání dále usnadňuje systém Easy-Access Cargo Cover umožňující stisknutím tlačítka povysunout dveře do vyšší polohy.

Novinkou v interiéru je použití variabilních zadních sedadel FlexFold, umožňujících jejich velmi snadné sklápění pomocí stisknutí jediného tlačítka jako u mnoha minivanů - zde se ale tento systém poprvé objevuje i u kombi. Astra SportsTourer má zavazadlový prostor o objemu 500/1550 l. Po sklopení zadních sedadel je dlouhý 1835 mm. K většímu vnitřnímu prostoru kombi přispěly i rozšířené rozchody kol vpředu i vzadu na 1544 resp. 1558 mm.

Na Astru Sports Tourer už prodejci Opelu přijímají objednávky, protože její prodej začne v listopadu. Opel Astra Sports Tourer byl kompletně navržen v Rüsselsheimu, ale vyrábí se v anglickém Ellesmere Portu.

Třídveřová verze má u Astry už tradičně charakter sportovního kupé. Vyhledává ji sice jen 14 % kupujících, nicméně právě tato podoba přitahuje velký zájem veřejnosti k této modelové řadě a proto je její design velmi důležitý pro celkové přijetí celé modelové řady. Ale nejen to - naše návštěva v zákulisí v Rüsselsheimu nám ukázala, že Astra GTC je velmi důležitá i interně - jako auto, na nějž mohou být všichni zaměstnanci Opelu hrdí. To vše nová Astra GTC skutečně plní, i když zatím ji můžeme ukázat jen na designérské skice.

Dramatický vnější vzhled je kombinován s mnohem větším vnitřním prostorem než tomu bylo u dosavadního GTC. Navenek atraktivní kupé tak ukrývá praktický interiér třídveřového hatchbacku s rozměry jako u pětidveřově verze, protože je stejný i rozvor náprav. Design přídě navzdory menší mřížce chladiče připomíná pětidveřovou verzi, záď s ostrými rysy ale má zcela jiný charakter. Z boku vůz opět opticky snižuje snížená horní hrana dveří. Od ostatních verzí Astry se GTC odlišuje obráceným prolisem na boku, jenž je zde jako u Insignie s obloukem za předními koly a poté směřuje dozadu. Sportovní charakter Astry GTC zdůrazňuje širší rozchod a větší kola. Astra GTC se v Paříži pravděpodobně představí ve formě konceptu, protože její uvedení do prodeje se plánuje až na rok 2011.

Připraveny už jsou i další podoby Astry. Samozřejmě se časem opět objeví i sportovní verze OPC se zvýšeným výkonem, upraveným podvozkem a agresivnějším designem. Na základě studia zájmu zákazníků se ale do nabídky vrátí i mezičlánek k ní - pětidveřový hatchback Astra GSi s karoserií doplněnou mnoha zajímavými stylistickými prvky zdůrazňujícími sportovnější charakter. Oproti základní podobě bude mít navíc menší mřížku chladiče, jiný tvar zadních světlometů a pod zadní částí podlahy difuzor.