name | autoweek.cz

Palivové články mají obrovský potenciál

Palivové články mají obrovský potenciál

21.06.2019 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Cena aut s palivovými články na vodík se podle vedoucích představitelů Toyoty do deseti let sníží na úroveň hybridů.
„Realisticky očekáváme, že u třetí generace bude cena palivových článků srovnatelná s hybridy. Jsme přesvědčeni, že vozidla vybavená palivovými články mají obrovský potenciál,“ uvedl evropský šéf prodeje a marketingu Toyoty Matt Harrison na kongresu Automotive News Europe v Göteborgu.
 
Toyota už po světě prodala už 15 milionů hybridů značek Toyota a Lexus - vloni to jen v Evropě vč. Ruska bylo 480 000 hybridů, takže auta vybavená touto technikou představovala 46 % celkového objemu prodeje, přičemž v západní Evropě to bylo dokonce 60 %. Od zahájení výroby prvního modelu s hybridním pohonem Prius v roce 1997 se cena hybridního pohonu snížila o 75 %.
 
Toyota je zároveň výrobcem prvního sériového vozu na vodík sedanu Mirai. První generace Mirai se zatím prodává na vybraných trzích. Cena tohoto sedanu je v Německu 78 600 eur (přes 2 milony Kč). Technologie nabízí řidičům podobnou praktičnost a jízdní dosah jako klasické vozy na benzín, avšak bez výfukových emisí.
 
Harrison dodal, že Toyota již není daleko od spuštění prodeje modelu druhé generace, přičemž do deseti let se objeví generace třetí. Současný náskok technologie elektrických vozů je daný delší dobou vývoje i mnohem dostupnější nabíjecí infrastrukturou. Naopak stanic na doplňování vodíku je v Evropě jen několik desítek.
 
Výrobce k hledání alternativních paliv nutí stále přísnější politika EU ohledně emisí CO2. Do roku 2021 musí být průměrné množství CO2 v rámci modelové nabídky každé automobilky 95 g/km a v dalších letech se má dál výrazně snižovat.
 
„Ke splnění emisních cílů neexistuje žádné dokonalé technické řešení. Připravujeme různé alternativy a necháme na našich zákaznících, která podoba elektrifikace jim nejvíce vyhovuje. Naše příští generace hybridních vozidel bude pro zákazníky ještě dostupnější,“ dodal Harrison.
 
Hybridní technologie jsou sice ekologičtější než konvenční spalovací motor a pomohou Toyotě splnit přísné emisní limity roku 2020, nicméně stále produkují emise CO2. Hybridní vozy jsou také limitované kapacitou akumulátorů případně dobou jejich dobití. Auta na vodík vypouštějí z výfuků pouze vodu, mají velký dojezd a doba načerpání vodíku se příliš neliší od tankování benzínu či nafty.
 
Jedním z hlavních důvodů proč jsou palivové články dražší než technologie pro elektromobily a hybridy, je používání platiny při jejich výrobě. Cesta tedy vede přes snižování spotřeby tohoto kovu na jeden automobil. Technologická firma Bosch, která chce vstoupit na vodíkový trh, slibuje, že technologii dokáže zlevnit současně se snížením spotřeby vzácného kovu. Vlastní konstrukce Bosch si vyžádá pouze obdobné množství platiny jako katalyzátory dnešních vznětových motorů.