name | autoweek.cz

Peugeot 508 RXH - hybridní 4x4

Peugeot 508 RXH - hybridní 4x4

12.06.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Po sedanu 508 a kombi 508 SW, které byly trh na trh uvedeny na jaře roku 2011, je 508 RXH další verzí modelové řady Peugeotu. Kombinuje hybridní pohon HYbrid4 s turbodieselem a pohonem všech kol, čímž chce oslovit náročné zákazníky.

Peugeot 508 RXH používá originální technologii HYbrid4 umožňující pohánět všechna čtyři kola - turbodiesel pohání přední kola, zatímco elektromotor, umístěný v  úrovni zadní nápravy, pohání kola vzadu. Umožňuje jízdu v plně elektrickém režimu, který je ideální pro jízdu v městském provozu a snižuje kombinovanou spotřebu paliva na méně než 4,1 l/100 km. Oba motory se ale mohou za určitých podmínek spojit v tzv. boost efektu při akceleraci například při předjíždění.

Vzhledem k tomu, že je vše řízeno elektronicky (by wire), bez mechanického propojení mezi přední a zadní částí vozu, má tento systém oproti klasickému mechanickému systému pohonu 4x4 kromě lepšího rozložení hmotnosti mnoho dalších výhod. Především zde není nikterak omezen prostor ani styl interiéru.

Model 508 RXH je prvním Peugeotem s novým designem osvětlení - LED světlomety pro denní svícení ve třech řadách jsou jasně rozpoznatelná ve dne i v noci. Vizuální identitu mohou doplnit směrová světla, které tvoří sedm LED diod.

Peugeot 508 RXH má rozchod rozšířený o 40 mm a je o 50 mm vyšší. Má zavazadlový prostor o objemu 400 l, který je možné snadno zvětšit až na 1439 l sklopením zadního asymetricky děleného sedadla.

V interiéru je použité bílé podsvícení (přístrojová deska, ukazatele a další osvětlené zóny ve voze). Na přístrojové desce je poprvé použitý leštěný hliník s odstínovanou politurou. Dekory mohou být i v barvě mědi.

Model 508 RXH se nabízí pouze v jediné, a to nejvyšší úrovni výbavy, zahrnující bezklíčový přístup a spouštění motoru, elektrická automatická parkovací brzda, elektricky ovládaná přední sedadla, barevný head-up displej, hliníková kola 18'', prosklenou panoramatickou střechu, zatmavená vrstvená skla s akustickou úpravou v bočních oknech, audio a navigační systém WIP Nav Plus, sestava hi-fi JBL se středovým kanálem a akustickou úpravou Arkamys, xenonové světlomety, atd.

Cílovou skupinou zákazníků jsou majitelé velkých kombi nebo crossoverů, kteří se chtějí odlišit, ale i kupující vozů s pohonem všech kol nebo SUV.

Peugeot 508 RXH se vyrábí v Rennes a hybridní součásti v Mylhúzách.

Hybridní pohon 2,0 HDi FAP HYbrid4

Spalovací motor 2,0 HDi FAP o objemu 1 997 cm3 má výkon 120 kW (163 k) při 3750/min a točivý moment 300 N.m při 1580/min. Je vybaven spalovací komorou nové generace typu ECCS (Extreme Conventional Combustion System), turbodmychadlem s proměnlivou geometrií a krátkou odezvou, vysokotlakým čerpadlem umožňujícím dosáhnout ve společné rampě tlaku 2000 bar a solenoidovými vstřikovači s osmi otvory. Tento motor je samozřejmě vybaven filtrem pevných částic (FAP) osmihranného typu s  aditivem Eolys.

Je spojen s automatizovanou šestirychlostní převodovkou se sekvenčním ovládáním.

Vysokonapěťový (200 V) systém Stop & Start poslední generace má výkon 8 kW. Může také vytvářet elektrickou energii nezbytnou pro fungování elektrického motoru.

Elektrický synchronní motor s permanentními magnety vyvíjí stálý výkon 20 kW (27 k) a krátkodobě je schopen poskytnout 27 kW (37 k). Točivý moment je trvale 100 N.m, nárazově 200 N.m.

Eelektronická řídicí jednotka PTMU (Power Train Management Unit) řídí automaticky jednotlivé režimy obou za účelem minimalizace spotřeby. Při řízení elektrického výkonu se využívá invertor a konvertor. Invertor reguluje proud z vysokonapěťových akumulátorů fungujících v rozsahu 150 a 270 V. Konvertor zajišťuje přeměnu 200 V z akumulátorů na 12 V pro napájení palubního příslušenství.

Akumulátory typu Ni-MH (nikl-metal hydrid) jsou pod podlahou zavazadlového prostoru v blízkosti elektromotoru. Doplňuje je klasický akumulátor 12 V pod přední kapotou, který nadále zajišťuje obvyklé funkce.

Systém rekuperace energie, v němž se elektromotor stává generátorem, umožňuje při zpomalování (tj. při uvolnění plynového pedálu a brzdění) přeměňovat kinetickou energii na elektrickou, která dobíjí baterie Ni-MH. Na levém ukazateli sdruženého přístroje se zobrazuje procento použitého nebo rekuperovaného výkonu při brzdění nebo zpomalení.

Funkční režim akumulátoru ukazují tři různé zóny:

* Dobíjení (rekuperace energie),

* Eco (optimální provozní rozsah),

* Power (využívaný elektrický výkon v %).

Na středové konzoli je otočný ovladač, jehož pomocí řidič může zvolit jeden ze čtyř jízdních režimů:

- režim Auto: Celý systém je řízen elektronicky s ohledem na optimální využití spalovacího a elektrického motoru a spotřeba paliva i emise CO2 byly co nejnižší.

Při pohybu ve městě volí co nejdelší jízdu v režimu ZEV, takže lze mít 2/3 času vypnutý turbodiesel, což je v porovnání technologií e-HDi (Stop & Start poslední generace) dvakrát více.

- režim ZEV (Zero Emission Vehicle = vozidlo s nulovými emisemi): Aktivuje rozšířený elektrický režim, spalovací motor se aktivuje jen při fázích zrychlení. Vyžaduje, aby byl vysokonapěťový akumulátor nabitý na 50 %. Na čistě elektrický pohon je možné jet rychlostí až 60 km/h a ujet 4 km. Jakmile je míra dobití akumulátoru nedostačující, spalovací motor se samočinně spustí a přepne se do režimu Auto.

- režim 4x4 (4WD): zařídí, aby oba motory fungovaly společně co nejčastěji, přičemž rozdělení momentu použitého na obou nápravách závisí na adhezních podmínkách a chodu motoru. Funkce pohonu všech kol je díky stálému výkonu alternospínače 8 kW k dispozici kdykoliv, bez ohledu na zvolený režim pohonu dokonce i v případě, že je akumulátor vybitý. Tato dodatečná energie je pro udržení pohonu při nízkých rychlostech nebo při rozjezdu dostačující. 

- režim Sport: Upřednostňuje dynamiku, umožňuje řazení vyšších rychlostních stupňů při vyšších otáčkách a využití potenciálu vozu aby dosáhl maximálních výkonů. Spojení spalovacího a elektrického motoru zvyšuje dynamiku (efekt Boost) s optimálním rozdělením momentu na všechna kola. V tomto režimu vůz zrychlí z 0 na 100 km/h za 8,8 s a z rychlosti 80 na 120 km/h se dostane za 6,6 s.

Maximální kombinovaný výkon může být až 147 kW (200 k) a největší hodnota točivého momentu při nízké rychlosti je 450 N.m. Díky tomu je Peugeot 508 RXH schopen táhnout přívěs o hmotnosti až 1100 kg.

Skupina PSA Peugeot Citroën se při vyvíjení technologie HYbrid4 spojila s dodavateli disponujícími nejlepším know-how v každé dané oblasti. Firma Bosch své zkušenosti v oblasti elektromotorů, silové elektroniky, reverzibilních vysokonapěťových alternátorů (STT) a dalších systémů, které řídí dialog mezi těmito komponenty a brzdovými a stabilizačními systémy (ABS a ESP). Společnost Sanyo zase přinesla své zkušenosti v oblasti vysokonapěťových akumulátorů Ni-MH.