name | autoweek.cz

Pirelli slaví 150 let

Pirelli slaví 150 let

22.04.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Společnost Pirelli je s podílem 5 % pátým největším výrobcem pneumatik na světovém trhu. Má unikátní postavení s produkcí výhradně pneumatik pro konečné spotřebitele nabízených s jedinou značkou a zaměřením na prestižní segmenty.
V roce 2021 společnost Pirelli se 30 500 zaměstnanci ve 12 zemích dosáhla obrat ve výši 4,3 miliardy eur. Po opuštění produkce kabelů a nákladních pneumatik se dnes Pirelli zaměřuje na pneumatiky pro konečné spotřebitele, a to jak automobilové, tak motocyklové a nově se vrátila i k produkci plášťů pro jízdní kola. Pirelli v rámci tohoto průmyslového odvětví zaujímá ojedinělé postavení jako monobrandová společnost zaměřená na prémiový trh.
 
Pro Pirelli je výhodou, že oblast prémiových pneumatik, a prémiového zboží všeobecně, krize vyvolaná pandemií Covid-19 nezasáhla, a že na něj nebude mít vliv ani válka. Pirelli se úspěšně prosazuje v rostoucích segmentech, tedy v pneumatikách pro SUV i vozidla s elektrickým pohonem, stejně jako v rozměrech 18“, 19“ i větších. Přizpůsobuje se i současnému trendu rostoucího objemu prodeje celoročních pneumatik.
 
Pirelli má v současné době 1100 homologací pro prvovýrobu automobilů, 120 pro elektricky poháněné modely (Elect) a více než 700 pro pneumatiky RunFlat, umožňující dojezd po defektu. Pirelli svými pneumatikami zásobuje přibližně polovinu po světě dodávaných superautomobilů různých značek. Přitom těží z rozsáhlých investic do motoristického sportu.
 
Na začátku byly izolační materiály
Vše začalo 28. ledna 1872, kdy Giovanni Battista Pirelli založil první společnost na výrobu pryžových výrobků v Itálii. Svou výrobu postupně rozšiřovala. Díky kabelům, které začala vyrábět v roce 1879, se společnost stala vedoucí v kontinentální Evropě v tomto segmentu. V roce 1890 zahájila společnost Pirelli výrobu pneumatik pro jízdní kola.
 
S rozmachem automobilového průmyslu v prvních letech 20. století zahájila společnost Pirelli výrobu pneumatik pro automobily (1901). Proslulost značky Pirelli se zvýšila díky vítězství prince Scipiona Borgheseho a novináře Luigiho Barziniho s vozem Itala v závodě Peking–Paříž v roce 1907, kdy s pneumatikami Pirelli ujeli přes 17 000 km většinou po nezpevněných prašných a blátivých cestách.  
 
Cesta plná inovací
Po 1. světové válce došlo v odvětví pneumatik k technologické revoluci, když byly na trh uvedeny inovativní výrobky jako Pirelli Cord (1921), Superflex Cord (1924) a Stella Bianca (1927), nejoblíbenější ve 30. až 40. letech. Po vstupu na milánskou burzu v roce 1922 byla v roce 1929 společnost Pirelli & C. uvedena na Wall Street a stala se první italskou společností na americké burze.
 
Ke konci 40. let se pneumatika Pirelli Stelvio stala nejen standardem pro masově prodávané vozy Fiat Topolino, ale prosadila se i v automobilových závodech. V letech hospodářského rozmachu 50. let vynalezla společnost Pirelli radiální pneumatiku a v roce 1951 si nechala patentovat pneumatiku Cinturato Pirelli. V druhé polovině 60. let byla na trh uvedena pneumatika P7, první supernízkoprofilová pneumatika s vysokým výkonem. V 80. letech pokračovala společnost Pirelli v cestě inovací a internacionalizace. Vyvinula radiální pneumatiku MP7 pro motocykly a radiální pneumatiku P8 s nízkým valivým odporem pro automobily.
 
V roce 1985 Pirelli navrhla superpneumatiku P Zero. Na začátku nového tisíciletí došlo k další revoluci ve výrobě pneumatik: Pirelli vytvořila a patentovala výrobní postupy MIRS pro automatizovanou výrobu vysoce výkonných pneumatik a v roce 2001 byla uvedena na trh první pneumatika vyrobená pomocí MIRS a nová technologie Run Flat.
 
Zaměření na pneumatiky
Po prodeji divize kabelů společnosti Goldman Sachs v roce 2005 se firma přeorientovala na hlavní činnost v oblasti pneumatik. V roce 2015 historičtí akcionáři Camfin, ChemChina a Lti prostřednictvím společnosti Marco Polo Industrial vyhlásili veřejnou nabídku na koupi společnosti Pirelli, jejímž cílem bylo její stažení z burzy a reorganizace. Po vyčlenění aktivit v oblasti průmyslových pneumatik se společnost Pirelli 4. října 2017 vrátila na burzu transformovaná na čistě spotřební pneumatikářskou společnost se zaměřením na pneumatiky pro automobily, motocykly a jízdní kola, zejména na segment High Value.
 
Po zpomalení vlivem coronaviru společnost Pirelli v roce 2021 představila nový průmyslový plán, v němž se objevuje obnovené ústřední postavení vysoké hodnoty, doprovázené posunem do oblasti služeb a nových forem mobility. Pro elektromobily společnost vytvořila technologický balíček Elect, ve specialitách zintenzivnila koncentraci na senzory a kybernetiku, zatímco v segmentu Premium a Prestige se zaměřila na pneumatiky s rozměry nad 19“. Ve všech 18 závodech v 12 zemích přinesla digitální transformace společnosti nové prediktivní schopnosti díky velkým datům, automatizovaným výrobním procesům a novým organizačním modelům, které vedou k továrně 4.0.
 
Pneumatiky Pirelli patří tradičně i do motoristického sportu. Růst rozměrů ráfků se týkal i formule 1, kde se v roce 2022 začaly používat nové 18“ pneumatiky. Pirelli uvádí, že se v současné době účastní 350 různých soutěží na dvou i čtyřech kolech.