name | autoweek.cz

Platí zákony pro všechny, nebo jsou výjimky?

Platí zákony pro všechny, nebo jsou výjimky?

05.05.2017 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Asociace emisních techniků a opravářů ASEM informuje: problémy s EOBD zastavují autobusy. Vozidlo s emisně relevantní diagnostikou EOBD dle nové emisní metodiky nelze měřit v jiném režimu, než „Řízený diesel s EOBD“. To by mělo platit pro všechny Stanice měření emisí v celé ČR.
Dispečera dopravní společnosti zaměstnával jeden autobus přes týden. Jezdil od jedné STK ke druhé a všude ho vyhodili s odůvodněním, že vozidlo nekomunikuje s emisně relevantním diagnostickým protokolem EOBD. Kdyby se nestalo to, co se stalo, a jedna z STK udělala z těch předešlých úplné blbce, hledal by dispečer řešení asi marně dodnes. Jedna STK provedla totiž něco, co se ostatním jen tak netoleruje a hrozila by jim sankce za porušení zákona.
 
V posledním dubnovém týdnu se dispečer dopravní společnosti Jokratour Roman Zeť trápil s autobusem EvoBus Tourismo 17RHD rok výroby 2009 u několika STK, od kterých ho všude vyhodili, protože nebylo možné se spojit s jeho EOBD diagnostikou. Navštívil i autorizovaný servis Mercedes-Benz, ale ani tam nebylo možné se spojit s diagnostikou EOBD a postupovat jinak, než přikazuje zákon, nechtěl ani autorizovaný servis.
 
Pan Zeť tedy požádal naši asociaci ASEM abychom se případu ujali, neboť zatím všechny použité emisní přístroje na tomto vozidle ztroskotaly a jemu hrozilo, že autobus překročí termín povinné kontroly a nebude už smět na silnici vůbec...
 
Měření osciloskopem v Praze potvrdilo správné parametry komunikační vrstvy J1939, ale v komunikaci se objevovala nestandardní délka zprávy EOBD řídící jednotky autobusu, na základě níž emisní přístroje komunikaci vždy přerušily. Pokusy komunikovat v emisním testu však končily stejně neúspěšně:
..., Boolean ignoreNoAnswer)
11:18:25:652 [ConnectEcu] ConnectEcu2: Supported protocol found: CANOBD
11:18:25:855 [ConnectEcu] Wrong bulk counter.
Tedy ani s tím pražským, typově stejným autobusem, jsme se jako všechny předchozí Stanice měření emisí nemohli v emisním testu spojit (jeden vadný komunikační řetězec - chyba na straně výrobce vozidla).
 
Změřit vozidlo jako „bez EOBD“ a doplnit měření o výpis diagnostiky „mimo“ protokol, tedy jako externí přílohu, možné není, protože to metodika striktně neumožňuje. Emisní mechanik zde stojí proti zákazníkovi jako totální blbec a neumí mu vydat vyhovující protokol, přestože na něj oba koukají.
 
Předali jsme tedy pana Zetě ze společnosti Jokratour úředníkům Ministerstva dopravy, aby s ním problém vyřešili. Za dva dny jsme obdrželi od něj děkovný telefonát, že musel odjet k STK DEKRA do Brna a ta si bohu díky poradila! Sláva!
 
A jaké zázračné řešení měla DEKRA? No změřila autobus jako „vozidlo bez OBD“ a paměť závad řídící jednotky motoru přečetla po necelých 8 hodinách trápení a snažení se čtečkou TEXA (ta dokonce ani není schválená s žádným emisním přístrojem), protože emisní přístroje ATAL s EOBD si s autobusem a jeho vadným EOBD protokolem, jako řada jiných, také neporadily. Všichni ostatní teď bohužel vypadají jako blbci. Nu lepší být blbcem, než dostat pokutu 50 000 Kč a zákaz činnosti. Dostane ho DEKRA? A jestli ne, proč? Co udělala DEKRA jinak, než udělali ti ostatní, co mají oprávněný strach z porušení zákona? Není zde nějaký jiný skrytý zájem?
 
Pan Zeť však do ruky dostal jen samotný emisní protokol. Protokol z diagnostiky, i přes opakovaná přání jej mít, nedostal. Prý ho nepotřebuje. Téměř osmihodinové měření emisí zanechalo však trpkou pachuť, protože na emisním protokolu DEKRA bylo napsáno: „Diagnostický protokol je přílohou emisního protokolu“ Leč TEXA protokol od DEKRY nikde.
 
Po Ministerstvu dopravy bychom nyní rádi slyšeli názor, zda by všechny od začátku navštívené SME, i autorizovaný Mercedes Benz, nemohly udělat prakticky to samé (změřit jako auto bez EOBD a doložit externím protokolem z diagnostiky) a zda budou podobné autobusy díky neoblomné metodice vyhazovat nebo posílat všechny autobusy tohoto typu přes půl republiky do Brna k STK DEKRA, která „umí, co ti ostatní neumí.“