name | autoweek.cz

Pojišťovny obviňují Uber

Pojišťovny obviňují Uber

19.08.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Organizace IIHS obvinila Uber z deaktivace automatického nouzového brzdění vozu Volvo XC90 při nehodě s následkem smrti během testování autonomního řízení v březnu letošního roku v Arizoně.
Nezisková organizace IIHS, vytvořená poskytovateli autopojištění v USA, ve své zprávě uvedla, že rozhodnutí společnosti Uber vypnout aktivní bezpečnostní zařízení v testovacím vozidle Volvo XC90 se samočinným řízením přispělo k úmrtí chodkyně v Arizoně v březnu letošního roku.
 
Podle zprávy nezávislé federální agentury pro analýzu nehod v dopravě NTSB společnost Uber deaktivovala systém automatického nouzového brzdění vozu Volvo XC90 aby mohla testovat vlastní experimentální technologii autonomního řízení. Tento krok rozzlobil organizaci IIHS financovanou americkými pojišťovnami. „Myslím, že pokud by systém vozidla mohl zasáhnout, pravděpodobně by k úmrtí nedošlo,“ prohlásil ředitel výzkumu IIHS David Zuby.
 
Data, získaná ze záznamníku dat společnosti Uber, naznačují, že software detekoval Elaine Herzbergovou když v noci 18. března vedla své jízdní kolo přes ulici v Tempe v Arizoně. Automatický nouzový brzdový systém vozu Volvo XC90 s detekcí chodců, který má v podobných situacích předcházet nehodám nebo zmírňovat jejich následky automatickým brzděním, však byl deaktivován, i když při spuštění vozidla se standardně vždy spustí.
 
„Je zarážející, že inženýři vytvářející softwarový program společnosti Uber, zablokovali schopnost systému zabránit ohrožení života při testování na veřejných komunikacích. Uber se rozhodl obejít tuto záchrannou síť ve své snaze naučit svůj nevyzkoušený počítačový řídicí systém řídit,“ uvedl Zuby ve svém prohlášení.
 
NTSB ve své zprávě uvádí, že zkušební řidička Uberu Rafaela Vasquezová se ve chvíli před nárazem dívala dolů, pravděpodobně na mobilní telefon, kde sledovala televizní pořad. Software Uberu osobu na silnici rozpoznal. Nejprve ženu klasifikoval jako neznámý objekt, pak jako vozidlo a konečně jako cyklistu.
 
Systém Uber ovšem nebyl navržen tak, aby upozornil testovacího řidiče (operátora) nebo automaticky brzdil, ale spoléhal na zásah člověka že použije brzdy a zabrání nárazu nebo překážku na silnici objede. Naproti tomu zabudovaný automatický systém nouzového brzdění vozu Volvo XC90 je navržen tak, aby řidiče upozornil a pak automaticky začal intenzivně brzdit a zabránil tak nárazu pokud řidič včas nezasáhne. IIHS dal automatickému systému nouzového brzdění vozu Volvo XC90 ve svém žebříčku nejvyšší ohodnocení „Superior“.
 
Společnost Uber okamžitě po nehodě v Arizoně svůj program testů autonomního řízení v provozu přerušila a dosud jej neobnovila.