name | autoweek.cz

Pokles a chmurný výhled

Pokles a chmurný výhled

16.12.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

V listopadu poptávka po nových automobilech v EU klesla o 3,5 % na 1 030 414 vozů. Za prvních jedenáct měsíců roku bylo zaznamenáno celkem 12 157 119 nových registrací, což je o 1,4 % méně v porovnání s obdobím leden-listopad 2010.

Jediným významným trhem, jenž v listopadu zaznamenal růst, bylo Německo (+2,6 %). Pokles byl v rozsahu -4,2 % v Británii, - 6,4 % ve Španělsku, -7,7 % ve Francii a – 9,2 % v Itálii. Ve srovnání se stejným měsícem předchozího roku trh EU celkově klesl o 3,5 %.

Od ledna do listopadu bylo v EU celkem nově registrováno 12 157 119 vozů. Zatímco německý trh stoupl o 9,1 %, výsledky ve Francii (-0,3 %), Velké Británii (-4,5 %), Itálii (-10,6 %) a Španělsku (-18,8 %) byly všude negativní, což vedlo k celkovému poklesu v regionu o 1,4 %.

V příštím roce západoevropský trh s novými automobily podle LMC Automotive utrpí větší pokles než se dříve očekávalo, neboť region už prochází recesí. Skupina LMC Automotive, zabývající se výzkumem trhu, která byla dříve známá jako J. D. Power Automotive Forecasting, přehodnotila své odhady pro rok 2012 a nyní očekává, že prodej klesne v rámci základního scénáře o téměř 5,1 % na 12,15 milionů vozidel vlivem poklesu ekonomiky. Dřívější odhady předpokládaly pokles kolem 2 %, kdy k poklesu prodeje mělo dojít v podstatě na všech velkých trzích.

„Vzhledem k tomu, že jsme v Evropě svědky významnější recese, mohl by trh klesnout na zhruba 11 milionů vozů za rok,“ uvedl Jonathon Poskitt z LMC Automotive. To by zhruba odpovídalo stejnému objemu prodeje, jaký nastal v prvních měsících po pádu banky Lehman předtím, než evropské vlády počínaje Německem zahájily obnovu vozových parků pomocí pobídek všeobecné označovaných jako šrotovné.

LMC Automotive zopakovala svůj odhad, že západoevropský trh by v roce 2011 mohl klesnout o 1,4 % na 12,8 milionu vozidel ve srovnání s necelými 13 miliony v loňském roce.

Poskit pro Automotive News Europe uvedl, že pokles na tak významných trzích eurozony, jako jsou Itálie a Španělsko, povede k poklesu západoevropského prodeje, ale ekonomické propojení znamená, že problémy by se mohly rozšířit i do Velké Británie, a to i přes její schopnost řešit státní dluh v měně, kterou má pod kontrolou.

„Britský trh se v posledních měsících zhoršuje. Důvěra spotřebitelů klesá a vyhlídky na vzestup ekonomiky v příštím roce nejsou dobré,“ řekl Poskit. „Spolu s obavami z nezaměstnanosti je dluhová krize eurozony jedním z faktorů, které mají vliv na citlivost zákazníků v Británii. Pokud budou zasaženi obchodní partneři, dostane se země do větší recese.“