name | autoweek.cz

Prodej nových aut: pokles ale i náznak oživení (2x aktualizováno)

Prodej nových aut: pokles ale i náznak oživení (2x aktualizováno)

04.05.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Obavy nutí Evropany i nadále se vyhýbat prodejnám nových aut. Prodej v Itálii a Španělsku nadále klesá, ale v Německu a snad i Francii se objevují náznaky oživení. Zatímco v Německu to přičítají návratu soukromých zákazníků, ve Francii se těší z oživení prodeje fleetu. V ČR prodej vzrostl.

Registrace nových osobních aut na největším evropském trhu v Německu během dubna podle asociace KBA vzrostly v porovnání s dubnem 2011 o 2,9 % na 274 066 vozů. To znamená, že se za první čtyři měsíce meziročně zvýšily o 2 % na 1,05 milionu vozů. To naznačuje, že Němci zvolna opět začínají nakupovat auta. Podle KBA byl podíl soukromých kupujících 39,5 %.

Šéf německé asociace automobilek VDIK  Volker Lange je proto optimistou: "Po oživení prodeje soukromým zákazníkům v březnu pokračuje růst. Proto očekávám, že právě soukromí zákazníci pomohou oživení trhu v dubnu a květnu."

S výjimkou Fordu (-6,3 %) a Opelu (-9,1 %) všechny německé automobilky zaznamenaly růst prodeje, byť jen velmi malý (kromě Porsche). V souboji o nejúspěšnější dováženou značku jsou vyrovnané pozice Renaultu a Škody. Jenže Renault s prodejem 50 950 vozů (vč. Dacie) od začátku roku vykázal pokles o 5 %, zatímco Škoda se 48 182 vozy zaznamenala nárůst o 4,9 % (v dubnu dokonce o 28 %).

Ve Francii se zhoršování posledních měsíců podle průmyslové asociace CCFA zpomalil - na dubnový pokles o 1,3 %, tedy 200 806 vozů, což je v podstatě skvělý výsledek v porovnání s březnovým propadem o 22 %.

Podle mluvčího CCFA Francoise Roudiera jsou už jasně patrné náznaky oživení, což se projevuje především výrazně zvýšeným prodejem nákladních aut a velkým oživením ve fleetovém prodeji. Za čtyři měsíce ve Francii zaznamenali pokles o 16 %, ale podle Roudiera by se celoroční bilance mohla zlepšit na pokles o 8-10 % v porovnání s celoročním výsledkem roku 2011. Je třeba připomenout, že dubnové porovnání bylo prvním od prosince 2008 které nebylo ovlivněno žádnou formou státní podpory prodeje. Ta ve Francii definitivně skončila v březnu 2011.

Zlepšení ve Francii vykázal především Peugeot díky uvedení nového modelu 208. Koncern PSA tak vykázal navýšení prodeje o 8,7 % na 65 296 aut vč. LUV. Naopak Renault v očekávání nové generace Clia zaznamenal pokles o 5,8 % na 49 303 vozů. Koncern Volkswagen, který v posledních měsících těžil z problémů Francouzů, tentokrát vykázal pokles, především kvůli dramatickému propadu prodeje Seatu na pouhou třetinu. Naopak skvěle se daří Škodě, která v dubnu vykázala nárůst o 42,4 %, takže od počátku roku už prodala o 24,4 % vozů více - 7346 aut.

V Itálii ministerstvo dopravy v dubnu zaznamenalo meziroční pokles o 17,9 % na 129 633 vozů. I to je ale lepší než propad o 26,4 % zaznamenaný během března. Od počátku roku se v Itálii prodalo 537 170 aut, což bylo o 20,2 % méně než v roce 2011.

Pro Italy je potěšitelné hlavně to, že po mnoha měsících Fiat navýšil tržní podíl - z březnových rekordně nízkých 26 % na 31,4 %, byť jeho prodej v dubnu meziročně poklesl o dalších 11,7 % na 40 746 aut. Vloni v dubnu měl Fiat podíl na domácím trhu 29,2 %. Pomohl mu k tomu i velký pokles druhého největšího hráče na trhu Volkswagenu (o 19,8 %). Naopak posun k levným autům dokládá růst zájmu o vozy Dacia (+37,2 %).

Italská asociace prodejců Federauto předpovídá, že italský trh letos na konci roku vykáže pokles o 10,8 % proti roku 2011, což bude už čtvrtý rok v řadě s poklesem prodeje.

Ve Španělsku prodej nových aut pokračuje v dramatickém propadání - tentokrát o dalších 21,7 % na pouhých 56 302 vozů, což je úroveň z počátku 90. let. Jedničkou španělského trhu je Peugeot s dubnovým prodejem 5017 vozů, domácí Seta je se 4762 prodanými vozy čtvrtý.

V Belgii v dubnu podle Federace automobilového průmyslu Fébiac prodej nových aut poklesl o 9,3 % na 48 326 vozů. Od počátku roku se celkem prodalo 196 689 vozů, což je o 11,9 % méně než za první čtyři měsíce loňského roku.

Britské prodejní výsledky společnost SMMT jako obvykle zveřejnila o něco později. Celkový prodej od ledna do konce dubna ve Velké Británii vzrostl proti loňskému roku o 1,4 % na 705 878 vozů. V dubnu prodej osobních aut vzrostl na 142 322 vozů, což bylo o 3,3 % více než před rokem. Hlavní podíl na tomto růstu měli soukromí kupující, protože registrace soukromých aut v dubnu vzrostly o 14,8 %, takže nyní privátní sektor registruje 43,4 % nových osobních aut prodaných ve Velké Británii. Naopak i v absolutních číslech klesá počet fleetových a business registrací. Zajímavé je, že navzdory vládní podpoře klesá prodej vozidel s alternativními pohony, takže jejich podíl na trhu v dubnu byl už jen 1,3 %. Nejvíce roste prodej mini a malých aut, ale také luxusních vozů. Jednička britského trhu Ford vykázal přírůstek o 12 %, zatímco druhý Vauxhall ztratil 10 %, což ale bylo méně než třetí Volkswagen (-16 %). Škoda i zde rostla - o 16 %.

Na základě toho SMMT předpovídá, že na konci roku britský trh skončí s přírůstkem 0,4 % proti roku 2011. To by znamenalo lepší výsledek, než by odpovídalo vládnímu odhadu dopadu ekonomické recese. Podle šéfa SMMT Paula Everitta je to dokladem rostoucí důvěry kupujících a důsledkem nástupu prodeje nových modelů. Prodej nových aut ve Velké Británii je nicméně stále asi o pětinu nižší než v letech před začátkem krize.

Zajímavostí britského trhu je rapidní propad prodeje užitkových aut - v dubnu o 19,8 % na 76 196 vozů, což kontrastuje s pokračujícím růstem prodeje nákladních aut o 17,7 % na 4115 vozidel.

Růst v zámoří

V Japonsku těží z očekávaného post-tsunami efektu, takže prodej aut v dubnu byl proti loňskému roku takřka dvojnásobný, přesně o 93,7 % vyšší, tedy 208 977 aut proti loňským 108 824. Loňský duben byl o 51 % horší než duben roku 2010. Prodeji aut v Japonsku nahrává státní dotace na hospodárná auta. Pokud se započtou i miniauta Kei, pak prodej v Japonsku vzrostl ze 185 672 na 359 631 aut, tedy o 93,7 %. Z jednotlivých značek nejvíce posílila Toyota - ze 35 557 aut v dubnu 2011 na letošních 104 197 aut a miniaut.

V USA se v dubnu prodalo o 2 % aut více než před rokem, tzn. 1,185 milionu vozů. Byl to lepší výsledek než předpovídali analytici, nicméně šlo o nejmenší meziroční přírůstek od července.

Jenže dubnový růst už se netýkal Fordu (-5 %) ani GM (-8 %), ale hlavně Toyoty (+12 %), která už znovu dostihla Ford. GM vykazuje především velký pokles prodeje fleetovým zákazníkům (-25 %). Pro Ford, jehož výsledek notně vylepšuje stále skvělý prodej jeho SUV a pick-upů, to je první meziroční pokles od května 2011. Z detroitské velké trojky se dobře vede jen Chrysleru (+20 %). Daří se i Volkswagenu (+27 %) a Daimleru (+28 %). Američané totiž začali nakupovat úspornější auta.

Od počátku roku americký trh vykázal nárůst o 10 %, přičemž největší růst podílu na trhu vykazují Chrysler, Hyundai-Kia a Toyota. Naopak ztrácejí GM, Ford a Honda, zatímco Nissan stagnuje.

Registrace vozidel v České republice

Tisková zpráva SDA:

Registrace u osobních automobilů a autobusů vzrostly, u nákladních automobilů však oproti loňskému roku zaznamenáváme pokles.

V období 1-4/2012 bylo v ČR registrováno celkem 60 118 nových osobních automobilů, 3670 lehkých užitkových automobilů, 261 autobusů, 2199 nákladních vozidel, 5372 motocyklů. Za stejné období minulého roku to bylo 56 646 osobních automobilů, 3678 lehkých užitkových automobilů, 180 autobusů, 2284 nákladních vozidel, 5386 motocyklů.

Registrace nových osobních automobilů v období 1-4/2012 vzrostly o 6,13 % - z 56 646 kusů na 60 118 vozů, tj o 3472 ks. Dubnový nárůst činí 13,47 %.

První je značka Škoda s 18 500 ks registrovaných osobních automobilů (30,77 %), následují značky Hyundai - 5431 ks (9,03 %), Volkswagen - 5116 ks (8,50 %), Ford - 4538 ks (7,54 %), Renault - 3809 ks (6,33 %), Kia - 2825 ks (4,69 %), Peugeot - 2468 ks (4,10 %), Citroën - 1860 ks (3,09 %), Nissan - 1442 ks (2,39 %), Toyota - 1395 ks (2,32 %), atd.

Z hlediska paliva je na prvním místě benzin s 55,57 %, na druhém nafta s 41,96 %, následuje E85 s 0,33 % (199 ks), hybridní pohon s 0,14 % (86 ks), CNG s 0,13 % (81 ks), LPG s 43 ks (0,07 %), elektromobily 7 ks (0,01 %) a nezjištěno je 1,77 %.

Registrace nových lehkých užitkových automobilů v období 1-4/2012 klesly o 0,22 % (z 3678 ks na 3670 ks, tj o 8 ks). Propad v dubnu však byl překvapivě vysoký - 15,9 %.

První je značka Volkswagen s 666 ks registrovaných LUV (18,14 %), následují značky Ford - 661 ks (18,01 %), Renault - 423 ks (11,52 %), Fiat - 361 ks (9,83 %), Citroën - 346 ks (9,42 %), Peugeot - 327 ks (8,91 %), Mercedes-Benz - 234 ks (6,37 %), Iveco - 117 ks (3,18 %), Dacia - 111 ks (3,02 %), Škoda - 111 ks (3,02 %), atd.