name | autoweek.cz

Pokles se zrychluje

Pokles se zrychluje

18.09.2012 | Ivana Rybecká | Aktuality

Evropský automobilový trh dále zrychluje svůj pád ke dnu. Asociace evropských automobilek ACEA po prázdninové přestávce uvádí, že automobilový trh v EU se po červencovém poklesu o 7,8 % v srpnu propadl tentokrát o 8,9 %.

 

Červencové výsledky byly ve všech zemích kromě Velké Británie negativní. V Británii se prodej zvýšil o 9,3 %, zatímco v jiných zemích pokles činil -5 % v Německu, -0,7 % ve Francii, -17,2 % ve Španělsku a -21,0 % v Itálii. V celé EU bylo zaznamenáno o 7,8 % meziročně méně nových registrací než před rokem.

V srpnu se ještě více prohloubil rozdíl mezi severem a jihem. Velká Británie zvýšila prodej o nepatrných 0,1 %, zatímco Francie a Itálie čelily dvoucifernému propadu (-11,4 % resp. -20,2 %). Počet registrací na největším evropském trhu v Německu v srpnu klesl o 4,7 %, s tím jak čtvrtý měsíc v řadě klesá důvěra v podnikání. "Je to sestupný trend, když i německý trh nyní míří špatným směrem,“ řekl Jonathon Poskitt, ředitel pro prognózy evropského prodeje u LMC Automotive. „Důvěra spotřebitelů byla zasažena vším, co se v Evropě děje a rychlý obrat není dohledu.

Španělský trh expandoval o 3,4 %, což se ukazuje jako bouře ve sklenici vody. Španělsko od září zvýšilo DPH, což v srpnu vedlo u prodejců aut k malé prodejní horečce. Odveta přijde, přesněji řečeno už přichází, v září. Za první dva zářijové týdny se prodej vozů ve Španělsku propadl o 28 %.

Za prvních letošních osm měsíců evropský automobilový trh poklesl o 7,1 %, takže doposud bylo v Evropě registrováno 8 268 642 nových vozů. V období od ledna do srpna byla Velká Británie jediným trhem, jenž vykázal růst (+3,3 %), zatímco Německo spadlo o 0,6 %, Španělsko o 8,5 %, Francie o 13,4 % a Itálie o 19,9 %.

Arndt Ellinghorst z Credit Suisse Group řekl: „Pravděpodobně budeme svědky pokračujícího oslabování v jižní Evropě a zrychlujícího se oslabování ve Francii a Německu. To by byl velký problém v příštím roce, neboť Německo a Francie přinášejí automobilkám vyšší zisky než Itálie a Španělsko.“

Pokud jde o automobilky, skupina Volkswagen v Evropě v srpnu mezi automobilkami vyrábějícími ve velkém zaznamenala jako jediná  vzestup o 1,6% a za prvních osm měsíc nárůst o 0,5 %. Volkswagen v kolonce „ostatní“ poprvé společně se značkami Bentley, Bugatti a Lamborghini započítává i Porsche. Počet registrací základní značky VW poklesl o 3,3 %, zatímco prodej Audi se zvýšil o 8 %. Prodej Škody vzrostl o téměř 4 %.

Prodej Fordu se v srpnu drasticky propadl o 28,9 %. Mezi automobilkami vyrábějícími ve velkém se jednalo o nejhorší výsledek. Ford očekává, že prodej vozů této značky se v tomto měsíci odrazí ode dna, a to zásluhou zavedení nových výrobků jako jsou minivan B-Max a nová varianta Focusu s hospodárným motorem 1,0 l EcoBoost. Automobilce má rovněž pomoci tradičně silný zářijový prodej ve Velké Británii, kde je Ford jedničkou na trhu. Automobilka uvažuje o uzavírání továren v regionu ve snaze zastavit narůstající ztráty, které mají letos podle očekávání dosáhnout 1 miliardy dolarů.

GM pokleslo o 17,7 %, přičemž prodej značek Opel/Vauxhall klesl o téměř 19 %. Skupina Fiat zaznamenala pokles o 17,7 %. Propad dvou francouzských automobilek se v srpnu zpomalil. Pokles u Renaultu byl 13 % a u PSA/Peugeot-Citroen 12 %. Statistika zahrnuje 27 členských států EU plus Švýcarsko, Norsko a Island.

Prodej automobilů v Rusku v srpnu vzrostl o 15 %

Prodej osobních a lehkých užitkových automobilů se v srpnu v Rusku meziročně zvýšil o 15 % na 258 761 vozů, což byl pro tento měsíc podle asociace AEB rekordní výsledek.

V červenci, jenž byl rovněž rekordní, se počet dodávek ve srovnání s rokem 2011 zvýšil o 14 %. Za prvních osm měsíců prodej vzrostl o 14 % na 1,92 milionu, což zcela zastínilo Německo, které je největším evropským trhem a kde se za stejné období prodalo 2,1 milionu vozů. Analytici proto očekávají, že Rusko do roku 2014 Německo předstihne. Asociace AEB předpovídá, že v tomto roce v Rusku prodá 2,85 vozů, což bude odpovídat nárůstu kolem 8 % oproti předchozímu roku.

Nejprodávanější značkou v zemi minulý měsíc zůstala Lada společnosti AvtoVAZ, kdy prodej této ruské značky se ve srovnání s předchozím rokem zvýšil o víc než 208 vozů. Druhá nejprodávanější značka Chevrolet zvýšil v srpnu prodej o 39 % a jako třetí se umístil Renault, jehož prodej vzrostl o 4 %. Na ruském trhu nadále vydělávají Číňané. Prodej vozů Geely minulý měsíc vzrostl o 334 %, prodej automobilky Chery stoupl o 247 % a prodej Great Wall se zvýšil o 158 %.