name | autoweek.cz

Pokles v Evropě pokračuje

Pokles v Evropě pokračuje

04.09.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Ekonomové tvrdí, že se Evropa už dostala krize. Naděje na světlé zítřky poněkud kazí prodej nových aut na hlavních evropských trzích. V srpnu se i Německo v poklesu připojilo k Francii, Španělsku a Itálii.

Prodej nových automobilů v Evropě v srpnu nevykázal očekávané oživení. Počet registrací klesl v porovnání s loňským rokem v Německu, Franci, Itálii i Španělsku. Evropský prodej se v prvním pololetí dostal na dvacetileté minimum, neboť spotřebitelé odkládají nákupy na dobu, kdy se hospodářská situace zlepší.

Počet registrací v Německu v minulém měsíci klesl o 5,5 % na 214 044 vozů. Za osm měsíců prodej v Německu klesl o 7 % na 1,97 milionů vozů.

Pozorovatelé německého automobilového průmyslu však zůstávají optimističtí s tím, že to nejhorší už má za sebou. Pokud se vezme v úvahu, že srpen měl v Německu o jeden pracovní den méně než loni, zůstal prodej v Německu prakticky beze změny. „Možná, že dosud nedošlo k obratu, ale německý trh se stabilizuje,“ řekla analytička Commerzbank z Frankurtu Gommelová. Uvedla, že zlepšení obchodní důvěry v evropské ekonomice číslo 1 by mohlo podpořit poptávku po nových automobilech ve zbytku roku 2013.

Prodej ve Francii se propadl o 11 % na 85 565 vozů, v Itálii objem prodaných vozů klesl o 7 % na 52 997 vozů a ve Španělsku prodej klesl o 18 % na 38 872 vozů.

Srpen je prázdninový měsíc, z něhož je obtížné extrapolovat trendy. Po pozitivních zprávách v červenci se nicméně čekalo potvrzení, že propad prodeje aut v Evropě se zastavuje. V červenci prodej automobilů v Německu vzrostl o 2 % zásluhou většího prodeje prémiových vozů a jednomu pracovnímu dni navíc. Červencový pokles prodeje o 2 % v Itálii byl nejmenším meziročním prodejem od dubna 2011, zatímco ve Francii počet registrací vzrostl o 1 %, což byl první nárůst po téměř dvou letech. Ve Španělsku se v červenci prodej zvýšil o 15 %.

Mluvčí francouzské asociace CCFA Francois Roudier řekl, že zářijové a říjnové výsledky budou rozhodující. „Srpen je vždy nevýrazný měsíc, ale letos byl prodej obzvláště nízký,“ uvedl.

Asociace CCFA zůstává u své celoroční předpovědi 8% poklesu prodeje na francouzském trhu, přičemž za prvních osm měsíců prodej klesl o 10 %. Nejhůře byly ve Francii zasaženy automobilky Volkswagen, Ford a PSA/Peugeot-Citroen. Největší propad prodeje zaznamenal v srpnu Volkswagen o 24 %, což bylo způsobeno především slabším prodejem kmenové značky. Pokles prodej automobilky Ford Motor byl 19 % a prodej PSA klesl o 17 %.

O nárůst prodeje automobilky GM o 16 % se zasloužila značka Chevrolet prodejem 2429 vozů a nárůstem o 64 %. Také Fiat zaznamenal růst o 10 % a prodej Renaultu vzrostl o 2 %.

Vozů Mercedes-Benz od Daimleru se ve Francii prodalo jen 1927, což je 37% meziroční pokles. Důvodem byl i zákaz prodeje některých modelů Mercedesu kvůli neshodě kolem chladiva pro klimatizaci.

Prodej vozů ve Španělsku v srpnu klesl o 18 %, ač v červenci došlo k nárůstu o 15 %. Srpnový pokles ale podle asociace automobilek Anfac odráží nárůst v prodeji ve stejném měsíci před rokem v očekávání 3% zářijového zvýšení DPH. Asociace uvádí, že vládní systém dotací při nákupu nových automobilů by mohl znamenat zvýšení prodeje v září.