name | autoweek.cz

Polsko přijde o Pandu

Polsko přijde o Pandu

17.07.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Fiat pod tlakem italské vlády přesune výrobu modelu Panda do Itálie. Namísto v polském Tychy se má vyrábět v závodě Pomigliano d`Arco.

Fiat investuje 700 milionů eur do přesunu výroby nové generace nejprodávanějšího malého automobilu v Evropě Panda z Polska do Itálie.

Rozhodnutí přesunout výroby Pandy do Pomigliana u Neapole bylo nejisté. Odboráři v továrně podle očekávání hlasovali ve prospěch přesunu, avšak v menší většině, než vedení společnosti předpokládalo - pouhých 62 %.

Fiat uvedl, že se rozhodl pokračovat v přesunu výroby do Itálie poté, co se automobilka a odbory v továrně zavázali splnit podmínky, které zaručí řízení továrny. Dohoda podle mluvčího Fiatu otevřela cestu pro investice ve výši 700 milionů eur do závodu v Pomiglianu.

Továrna v Pomiglianu je proslulá neustálými nepokoji pracovníků, špatnou pracovní morálkou a má nejhorší produktivitu ze všech pěti továren Fiatu v Itálii. V současnosti se zde vyrábějí modely Alfa Romeo 147, 159 a GT kupé, po nichž je velmi malá poptávka.

Přesun výroby Pandy do Pomigliana je součástí Marchionneho plánu na podporu výroby osobních vozů v Itálii. Jeho cílem je zvýšit italskou roční produkci z 650 000 vozů v roce 2009 na 1,4 milionu v roce 2014. Tento krok rovněž uvolní kapacitu výroby v továrně Fiatu v Tychách v Polsku, kde se Panda v současnosti vyrábí společně s Fiatem 500 a Fordem Ka.

Nová Panda se v Pomiglianu měla začít vyrábět na konci roku 2011 a roční kapacita výroby v roce 2012 měla dosáhnout 280 000 vozů. Jenže už nyní šéf odborů v Pomiglianu Maurizio Landini dal najevo, že zahájení produkce Pandy bude muset být posunuto nejméně do jara 2012.

Produktivita v Itálii výrazně zaostává za Polskem a Brazílií. V Pomiglianu v roce 2009 vyrobilo 5000 zaměstnanců 36 000 vozů Alfa Romeo. Pro splnění plánu výroby 280 000 vozů Panda by počet zaměstnanců měl vzrůst na 15 000 a mělo by se zde začít vyrábět na směny. Celkově Fiat vyrobil v Itálii 650 000 aut a potřeboval k tomu 22 000 pracovníků, zatímco v Brazílii bylo 730 000 aut vyrobeno s 9400 zaměstnanci a v Tychách bylo vyrobeno 600 000 aut se 6100 pracovníky.

Fiat chce v Polsku uvolnit prostor pro Fordem požadované zvýšení produkce minivozu Ka a pro exkluzivní miniauto Lancia Ypsilon, jehož by se mělo vyrábět 120 000 kusů ročně.

Továrnu v Pomigliano d`Arco nedaleko Neapole vybudovala automobilka Alfa Romeo (tehdy pod státní kontrolou) pod jménem Alfa Sud na žádost italské vlády v rámci boje s nezaměstnaností na jihu Itálie. Městečko Pomigliano d`Arco bylo vybráno proto, že zde Alfa Romeo už v roce 1938 připravovala výrobu leteckých motorů, kterou později převzal Daimler-Benz. Projekt Alfa Sud byl zahájen v roce 1968 a výroba byla spuštěna roku 1972. V továrně bylo zaměstnáno okolo 6000 pracovníků, jenže pracovní morálka i kvalita výroby byla velmi šatná, což postupně dovedlo Alfu Romeo do velkých hospodářských problémů. V roce 1986 Alfu Romeo odkoupil Fiat a spolu s ní získal i závod Alfa Sud. Až dosud se zde ale nevyráběly vozy jiné značky než Alfa Romeo.