name | autoweek.cz

Pomůže uvedení akcií GM na trh prodeji aut?

Pomůže uvedení akcií GM na trh prodeji aut?

08.12.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Cesta k úspěchu v automobilovém průmyslu závisí na mnoha okolnostech s mnohdy těžko odhadnutelnými důsledky. Analytici se snaží odhadovat, jak obchodní rozhodnutí manažerů ovlivňují volbu spotřebitelů. Nyní jde o to, zda znovuuvedení GM na burzu oživí prodej jeho aut.

Šéfové koncernů GM a Chrysler vloni dlouho vzdorovali nutnosti požádat o ochranu před bankrotem s přesvědčením, že Američané nebudou kupovat auta od firem v bankrotu, takže by se prodej obou automobilek zhroutil. Tento předpoklad se ukázal být naprosto chybným. Prodej aut vyráběných koncerny GM a Chrysler v době, kdy se skutečně dostaly do bankrotu, nikterak zvlášť nepoklesl v porovnání s jejich velmi špatným prodejem v měsících před jejich neodvratným hospodářským zhroucením.

Američtí spotřebitelé, kteří se nestarají o možnosti rozvržení nákladů nebo potřeby likvidity v průmyslu, vědí, že se s GM díky uvedení jeho akcií na burzu stalo něco mimořádně dobrého. Díky této znalosti by mělo být velmi pravděpodobné, že budou uvažovat o koupi vozidla značky GM a nejspíše si je i koupí. Je to dobré pro zvyšování kreditu společnosti. Bude mít tento příznivá atmosféra obklopující nabídku akcií skutečně vliv na zákazníky? Jestliže bankrot prodej v podstatě neovlivnil, proč by měla mít nabídka akcií příznivý dopad? Prodej akcií samozřejmě pomohl vrátit část peněz daňových poplatníků, ale GM má k úplnému splacení 50 miliard dolarů pořád ještě hodně daleko. A vzhledem k tomu, že vláda nadále vlastní třetinu kapitálu GM, ani pohrdlivé přezdívky „Government Motors“ se hned tak nezbaví. Agentura Moody ostatně řadí kredit GM stále o několik stupínků pod úroveň doporučeníhodných investic.

Leckdo si dokonce může myslet, že poměrně dobré prodejní výsledky, které GM v USA už od léta hlásí, jsou důsledkem očekávaného zahájení prodeje akcií, takže kupující příznivě reagovali už s předstihem. Jenže Tyler Durden ze Zerohedge zjistil, že s prodejními výsledky GM to vůbec není tak slavné, jak se tvrdí. V listopadu GM v USA prodalo 168 739 aut, což bylo o 11,4 % víc než v listopadu 2009. Bylo to ale méně, než předpokládané zvýšení o 13 %. Jenže vedení GM nasadilo v červenci agresivní program likvidace neprodejných vozů. Těch už prodejcům dodalo okolo 110 000 kusů s nadějí, že se jich zbaví za jakoukoliv cenu. Vzhledem k tomu, že GM stále žije z peněz získaných ze státní pomoci, může si takovýto výprodej dovolit. Pokud bychom ale od prodejního výsledku odečetli tato auta, pak GM v listopadu nevykázalo růst prodeje o 11,4 %, ale naopak pokles o 2,4 %.  A to v měsíci, ve kterém všichni kromě Toyoty hlásili výrazný růst zájmu o jejich auta. Na skutečný návrat důvěry k GM si tedy budeme muset teprve počkat.