name | autoweek.cz

Portugalsko na čele

Portugalsko na čele

06.04.2011 | Ivana Rybecká | Aktuality

Portugalsko je v posledních měsících zmiňováno především v souvislosti s jeho ekonomickými problémy. Tato země ale vloni jako první dosáhla cíle EU v oblasti emisí CO2.

Portugalsko je první evropskou zemí, která při prodeji nových automobilů dosáhla emisí nepřekračujících hranici 130 g/km. Uvedla to agentura JATO Dynamics zabývající se výzkumem trhu. S průměrem 127,4 g/km Portugalsko v loňském roce předstihlo Francii a stalo se evropskou zemí s nejnižšími emisemi CO2 u nových automobilů.

V roce 2010 se na druhém místě umístila Francii s průměrem 130,8 g/km následovaná Dánskem (131,7 g/km), Itálii (132,8 g/km) a Irskem (133,0 g/km). V roce 2009 byla na prvním místě Francie s průměrem 133,5 g/km a Portugalsko bylo druhé (133,9 g/km). Nejvyšší průměr mělo v roce 2010 Švýcarsko (161,6 g/km), následované Švédskem (152,3 g/km) a Německem (151,6 g/km). JATO v souvislosti s tím připomíná, že nejbohatší země mají ke splnění cíle největší problémy. Ke splnění stanoveného cíle ale mají velmi daleko i všechny východoevropské země včetně České republiky. Pro zprávu JATO analyzovala údaje z 21 evropských trhů.

Automobilky musí do roku 2015 snížit emise CO2 u svých vozů aby se vyhnuly vysokým pokutám. V roce 2010 byl průměr automobilového odvětví pro nové automobily 140,9 g/km. Průměr se tak podle JATO snížil ze 145,9 g/km. Znamená to, že emise CO2, což je ekvivalent spotřeby paliva, klesaly navzdory ukončení šrotovacích prémií podporujících prodej nízkoemisních vozidel.