"zvětšujte se nebo zmizíte!" | Aktuality | autoweek.cz

"Zvětšujte se nebo zmizíte!"

10.06.2010 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Mantra šéfa Renaultu a Nissanu Carlose Ghosna je jednoduchá - přežijí jen ti největší.

Velikost je pro přežití automobilky důležitá, prohlásil nedávno v Detroitu nejvyšší šéf Renaultu a Nissanu. Aby se úspěšné automobilky dokázaly vypořádat s rostoucími náklady a působením na globálním trhu musí podle Ghosna vsadit na tři hlavní věci: schopnost konkurovat se všemi typy technologií, na každém trhu a ve všech segmentech. Ghosn to uvedl při svém projevu v Detroitském ekonomickém klubu. „To nedokáže automobilka, která vyrábí tři miliony vozů,“ dodal Ghosn, když vysvětloval, proč Renault-Nissan vytvořil alianci s německým Daimlerem a hledá další partnery.

"Kompetence v jedné nebo dvou dovednostech už nestačí a všechny tři si mohou dovolit jen opravdu velké společnosti. Technologie jsou stále dražší. Automobilky musí současně vyvíjet vozy se zážehovým, vznětovým, hybridním a elektrickým pohonem, neboť nemohou předvídat, jaká technologie bude převažovat. A přitom musíte být na všech trzích. Není to již jen Japonsko, Evropa a USA, ale také Brazílie, Rusko, Čína a Indie. A měli byste působit i v Indonésii,“ říká Ghosn. "A nemůžete dodávat jen pro specifické zákazníky. Musíte být zastoupeni v segmentech vyšší i nižší třídy, 4x4 a crossoverech.“

Renault a Nissan v rámci své aliance nesloučily své finanční zázemí a v mnoha ohledech zůstávají nezávislými společnostmi. Spolupracují však na bázi platforem a pohonných jednotek a částečně i při výrobě. Renault prostřednictvím holdingové společnosti vlastní 42 % Nissanu. "Takový typ aliance je mnohem pružnější než kapitálové spojení," tvrdí Ghosn.

Zmínil se také o nové alianci s Daimlerem. Zpočátku půjde o spolupráce při vývoji malých platforem pro divizi Daimleru Smart. „Technologie jsou drahé a vy potřebujete partnera, protože nikdo si nemůže dovolit dělat všechno sám.“

Ghosn předpovídá, že s tím, jak se rozvine čínský automobilový trh, domácí čínské automobilky nakonec splynou s hlavními hráči. „Nyní neexistuje žádná globální čínská automobilka. Žádná z nich nemá takový rozsah jako Renault-Nissan nebo Volkswagen.Brzy však čínské nebo indické automobilky koupí ty firmy, které nikdo jiný nebude chtít a stanou se celosvětovou silou," předpovídá Ghosn. „Může se to stát mnohem rychleji než kdokoli očekává. Automobilky z rozvíjejících se trhů se mohou vyvíjet stejně, jako to dříve dělali Korejci zvyšováním úrovně a kopírováním nejlepších postupů“, řekl Ghosn. „V tomto odvětví nikdy nic nezůstává neměnné.“