name | autoweek.cz

Prázdninové oživení

Prázdninové oživení

16.09.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Po velkém červnovém propadu prodeje se prodej nových osobních aut v Evropě především díky německému trhu zvýšil. Tento pozitivní trend pokračoval i v srpnu, tentokrát se zvýšením na všech důležitých trzích.

Loňské léto se na mnoha důležitých evropských trzích neslo ve znamení dramatického poklesu objemu prodeje nových aut jako důsledku skončení podpůrných akcí - tzv. šrotovacích prémií. Na letošní prázdninové prodejní výsledky je proto potřeba nahlížet s vědomím toho, s čím se ve skutečnosti porovnávají.

V červenci se v Evropě prodalo 1 012 910 nových osobních aut, což znamenalo meziroční pokles o 2 %. Po rozpačitých prodejních výsledcích v červnu, kdy byl v zemích EU zaznamenán největší propad prodeje nových aut za osm měsíců, nastalo v červenci mírné oživení. Postaralo se o to především zvýšení prodeje v Německu o 9,9 %, zatímco ve Francii, Španělsku a Itálii zaznamenali pokles.

Ve Francii spočetli meziroční pokles v červenci o 5,7 %, což ale je lepší výsledek než červnových -12,6 %. Byl to i lepší výsledek, než předpovídala asociace automobilek CCFA.

Meziroční pokles o 4,0 %, zaznamenaný ve Španělsku, se nezdá být špatný. Jenže se porovnává s prvním měsícem po skončení šrotovného, takže loňský červenec přinesl meziroční pokles o 24 %. Velký pokles v červenci vykázala i Itálie - o 10,3 %, ale třeba i Belgie (-11,25 %), menší Velká Británie (-3,5 %).

Tomuto vývoji odpovídalo i domácí zvýšení prodeje značky Volkswagen - meziročně o plných 32,2 %. Podobně zlepšil své postavení i Opel s růstem o 11,1 % a Mercedes-Benz (+7,7 %).

V srpnu prodej osobních aut v Evropě vzrostl o 7,7 %. Zvýšení tentokrát už růst prodeje vykázaly všechny důležité evropské trhy - Německo (+18,3 %), Francie (+3,1 %), Itálie (+1,5 %), Velká Británie (+7,3 %) i Španělsko (+5,9 %).

I nadále nejvíc posilují německé značky, kterým především pomáhá pozitivní vývoj na domácím trhu. Volkswagen, Audi a Mercedes vykazují zvýšení prodeje blízké 20 %, zatímco BMW, především díky modelu X3, zvýšilo prodej dokonce o více než 30 %. Také Opel zvýšil svůj podíl na trhu zvýšením objemu prodeje o 7 %. Ještě lépe se dařilo Fordu se zvýšením o téměř 20 %. Velmi dobře si vedly korejské automobilky Hyunadi a Kia s růstem okolo 20 %. Japonské automobilky se vyjma velmi úspěšného Nissanu teprve začínají vyrovnávat s následky zhroucení domácí produkce po zemětřesení. Pokles podílu na trhu vykázaly i všechny tři francouzské značky.

V porovnání s osmi měsíci loňského roku se v Evropě zatím prodalo o 1,3 % nových aut méně - 8 888 793 vozů. S ohledem na to, že ještě vloni na jaře dobíhaly v některých zemích šrotovací prémie to ve skutečnosti není špatný výsledek. Postaralo se o něj především oživení německého trhu, kde šrotovací prémie skončily dřív než v jiných zemích a následný pokles už mají Němci za sebou.