name | autoweek.cz

Předváděcí model 208 HYbrid Air 2 l

Předváděcí model 208 HYbrid Air 2 l

25.09.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Peugeot pokračuje v úsilí o dosažení cíle spotřeby 2 l/100 km do roku 2020 a na pařížském autosalonu představí předváděcí model Peugeot 208 HYbrid Air 2 l. K tomuto projektu spojilo své síly několik společností francouzského automobilového průmyslu.

Peugeot nabízí novou řadu motorů Euro 6 u vozů Peugeot 208, 308 a nové 508 i u crossoverů Peugeot 2008 a 3008 a MPV Peugeot 5008. Zážehové motory PureTech a 1,6 THP i vznětové motory BlueHDi jsou vybaveny systémem Stop & Start. Jsou nabízeny s výkonnými a spolehlivými samočinnými převodovkami EAT6 3. generace.

 

Snížením flotilových emisí ze 115,1 g CO2 /km v roce 2013 na 111,2 g CO2 /km na konci května 2014 se Peugeot dostal v Evropě mezi tři ekologicky nejúspornější značky a skupina PSA Peugeot Citroën se ocitla v čele žebříčku z hlediska standardů CAFE (Corporate Average Fuel Economy).  

 

Na pařížském autosalonu Peugeot představí svůj předváděcí vůz 208 HYbrid Air 2 l. Jde o syntézu celé řady technologií, úkolem bylo vyhovět vládnímu plánu na výrobu automobilu se spotřebou pouhé 2,0 l/100 km. Tento plán musí splnit podmínku, že použité technologie musí být v horizontu roku 2020 možné vyrábět s vynaložením cenově dostupných nákladů.

 

Iniciativa automobilového průmyslu

Automobilový průmysl ve Francii představuje více než 800 000 přímých pracovních míst. Veřejné organizace jsou si dobře vědomy jeho strategického významu pro francouzskou ekonomiku, a proto podpořily vytvoření Automobilové platformy (PFA). Cílem PFA je především rozvíjet jasnou vizi velkých střednědobých a dlouhodobých úkolů, které jsou společné pro celý průmysl, a organizovat akce, které umožní tyto úkoly plnit.

 

Technologický předváděcí vůz 208 HYbrid Air 2l vznikl právě v rámci tohoto projektu. Podíleli se na něm nejen zaměstnanci skupiny PSA, ale také partneři z Automobilové platformy: Faurecia, Michelin, Plastic Omnium, Valeo.

 

Cíl projektu

Cíl tohoto předváděcího vozu je velmi ambiciózní. Je nutné na polovinu snížit již tak velmi nízkou spotřebu vozu 208. Aby toho bylo možné dosáhnout, bylo nutné soustředit se na několik oblastí. Úspora 1 g CO2/100 km totiž odpovídá:

- snížení hmotnosti o 10 kg

- snížení spotřeby energie o 50 W

- snížení jízdních odporů o 6 N

- zmenšení aerodynamického odporu SCx o 0,03 m²

- zlepšení účinnosti motoru o 1 %.

Inženýři skupiny a partneři projektu použili pouze technická řešení, která je možné průmyslově vyrábět v některé stávající továrně. Kromě toho bylo nutné dosáhnout snížení spotřeby, aniž by došlo ke zhoršení jízdních parametrů vozu.

 

Cesty k cíli

U předváděcího vozu 208 HYbrid Air 2 l, který je postavený na základu velmi lehkého sériového vozu Peugeot 208, se dosáhlo výrazného snížení hmotnosti. Použité materiály a úprava dílů a nové postupy umožnily uspořit 100 kg.

 

Design Peugeotu 208 prošel jen drobnými úpravami, jejichž cílem bylo zlepšit aerodynamiku vozu. Snížila se světlá výška a snížil se průtok vzduchu pod kapotou na minimum.

 

K lepším jízdním výkonům přispívají i inovativní pneumatiky Michelin. Výběr materiálu a koncepce běhounu umožňují zkombinovat malou tloušťku a velký průměr. Zlepšila se tak aerodynamika a zmenšil valivý odpor.

 

Tříválcový zážehový motor 1.2 Pure Tech byl optimalizován, zejména pokud jde o třecí ztráty, které představují přibližně 20 % energie spotřebované motorem. U obou vačkových hřídelů i pístů byl použit povrch Diamond Like Carbon. Motor používá nová polymerová ložiska a olej s velmi nízkou viskozitou. Díky těmto vylepšením se výkon motoru zvýšil o 4 %.

 

Hybridní pohon HYbrid Air

U předváděcího vozu je použit hybridní pohon HYbrid Air, kde zážehovému tříválcovému motoru 1,2 PureTech 82 k pomáhá nebo ho dokonce nahrazuje stlačený vzduch. Společně přispívají k nejúčinnějšímu chodu během přechodových fází: při zrychlení a rozjíždění.

 

Systém tvoří energetická nádrž na stlačený vzduch, která je uložena pod podlahou zavazadlového prostoru, nízkotlaká nádrž na úrovní příčné vzpěry zadní nápravy, která funguje jako expanzní nádoba, a hydraulický agregát, tvořený motorem a čerpadlem, umístěný pod kapotou na převodovém ústrojí. Obě nádrže, umístěné v zadní části, tvoří pro lepší těsnost hliníkové jádro a pro větší robustnost jsou pokryty kompozitní vrstvou.

 

Rozdělování obou použitých energií řídí robotizovaná planetová převodovka. V režimu „Vzduch“ pohání vůz pouze energie stlačeného vzduchu.  Tento režim nevykazuje žádnou spotřebu paliva ani emise CO2, proto se nejlépe využije v městském provozu. V režimu „Benzín“ pohání vůz pouze zážehový motor. Tento režim je vhodný především pro jízdu na silnicích 1. třídy a dálnicích při stálé rychlosti. „Smíšený“ režim je určený zejména pro přechodné fáze ve městě i na silnici - rozjíždění a zrychlování.

 

Dobíjení energetické nádrže probíhá při zpomalení (brzdění nebo uvolnění plynového pedálu) nebo využitím části energie získané ze spalovacího motoru pro stlačení vzduchu.  V obou případech se maximální energetické kapacity zásobníku pod tlakem dosáhne velmi rychle - za 10 s.