name | autoweek.cz

Prezident Toyoty: Společnost se drží záchranného stébla

Prezident Toyoty: Společnost se drží záchranného stébla

08.10.2009 | Ivana Rybecká | Aktuality

Prezident společnosti Toyota Motor Akio Toyoda naservíroval světu porci reality týkající se stavu největší světové automobilky. Nachází se na pokraji bezvýznamnosti a možná dokonce platební neschopnosti.

Podle prezidenta společnosti Toyota Motor Akia Toyody se automobilka Toyota ocitla na čtvrtém z pěti stupňů vedoucích ke zničení společnosti. Ukázalo se, že Toyoda si je plně vědom katastrofální situace, ve v jaké před třemi měsíci převzal vládu nad automobilku.
Pátým stupněm je podle jeho slov \"kapitulace tváří tvář bezvýznamnosti nebo zánik\", což v automobilovém průmyslu znamená bankrot. Tato zpráva přichází těsně po oznámení nejrozsáhlejší svolávací akce na automobily v historii USA, které se týká 3,8 milionů vozidel značek Toyota a Lexus. Problém způsobený nesprávnou instalací podlážky nebo její konstrukcí vedl přinejmenším k jedné smrtelné autonehodě, kdy v Lexusu ES z roku 2009 v srpnu v Kalifornii zahynuli čtyři lidé.
Příčinou současné svízelné situace Toyoty je tvrdý směnný kurs dolaru a jenu a selhání automobilky při reagování na ekonomickou krizi roku 2009. Prodej Toyoty doposud klesl o 23 % v USA a o 28 % celosvětově. To odpovídá předvídané provozní ztrátě kolem 8,4 miliard dolarů během fiskálního roku, který skončí březnem.
Co tedy chce Toyoda a Toyota udělat při řešení problémů společnosti? Zlepšit vnímavost zákazníků a věnovat větší pozornost detailům, které z Toyoty učinily největší automobilku světa. Potlačení pocitu \"velikosti a vzdálenosti\", který zákazníci u značky vnímají, bude spočívat ve zlepšení komunikace u prodejců, přijímání zpětné vazby od zákazníků, týkající se konstrukce a prvků, a snaze jednat jako menší, na zákazníka více orientovaná společnost.
Toyotě nicméně nechybí výrobky, které jí mohou spasit. Například Toyota Prius pro modelový rok 2010 zazářila jako snadno ovladatelný, velmi efektivní prostředek pro cestování do práce. Je také jedním z finalistů severomerického auta roku. Nedávno představený velký model 2010 Toyota 4Runner zase vrací do světa stále více posedlého všedními crossovery něco z neopracovaného surového originálu.